خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آبفای هرمزگان:

مردم باید برای نجات منابع آبی تصمیم گیری کنند/ ضرورت مشارکت سمن‌ها در تغییر رفتارهای نادرست مصرف

مدیرعامل آبفای هرمزگان گفت: همانطور که آحاد مردم خود را مالک آب می‌دانند امیدواریم با دخالت دادن مردم در حوزه تصمیم گیری و سهیم شدن آنان در نجات منابع آب، از طریق همکاری با سمن‌ها و گروه‌های مردم نهاد در قالب آموزش، شاهد منطقی شدن و تغییر رفتارهای مصرفی قشرهای مختلف جامعه هدف باشیم.

به‌گزارش ایلنا، "امین قصمی" در نشست مشترک با اعضای شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی استان، با اشاره به اینکه ایران جزو 80 کشور خشک جهان است که 80 درصد منابع آبی‌اش را مصرف کرده، گفت: 94 درصد این منابع با راندمان 30 درصد که سهم قابل توجهی است، در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که کمتر مورد توجه تشکل‌های مردم نهاد و سازمان‌های مرتبط قرار گرفته و بیشتر به سهم 4 درصدی بخش شرب پرداخته شده است.

وی گفت: هدف از برگزاری این نشست، استفاده نظام مند از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد و گروه‌های فرهنگی در راستای ارتقای سطح آگاهی مردم و مشارکت آن‌ها در حفاظت از منابع آبی است چرا که این امر به بهترین نحو با اطلاع رسانی و همراه سازی آحاد مردم با دولت به کمک سازمان‌های مردم نهاد میسر خواهد شد.

 قصمی ادامه داد: ما در بخش آموزش و افزایش آگاهی مردم کار نکرده‌ایم و مشکل داریم به همین دلیل در حوزه آب و فاضلاب الگوهای رفتاری نادرستی داریم و این عدم آگاهی مشکلات و هزینه‌های کلانی را به تاسیسات ما تحمیل کرده است.

وی گفت: همانطور که آحاد مردم خود را مالک آب می‌دانند امیدواریم با دخالت دادن مردم در حوزه تصمیم گیری و سهیم نمودن آنان در نجات منابع آب، از طریق همکاری با سمن‌ها و گروه‌های مردم نهاد در قالب آموزش، شاهد منطقی شدن و تغییر رفتارهای مصرفی قشرهای مختلف جامعه هدف باشیم.

وی افزود: ما در بخش آموزش این آمادگی را داریم تا با ایجاد فضاهای آموزشی در تصفبه خانه‌های آب و فاضلاب برای آموزش قشر دانش آموز یا دانشجو و افرادی که از سوی سازمان‌های مردم نهاد معرفی می‌شوند، هزینه‌های آموزشی لازم در این بخش را به عهده بگیریم.

 

زنان؛ سفیران آب در ترویج مصرف بهینه می‌شوند

مدیرعامل آبفای استان هرمزگان همچنین با بیان اینکه عمده مصرف‌کنندگان آب خانواده‌ها و مراکز آموزشی هستند، تاکید کرد: مراکز آموزشی و خانواده‌ها بویژه زنان و مادران به عنوان مسئول اصلی انتقال فرهنگ بهینه مصرف به نسل‌های آینده بوده و نیز نقش بسزا و تاثیرگذاری در این زمینه دارند. اما طی سال‌های اخیر شاهد هیچ گونه آموزشی در مدارس نبوده‌ایم.

قصمی با اشاره به اینکه سیاست‌های غلط گذشته آسیب جدی به منابع آبی وارد کرده است، گفت: در سطح ملی به این نتیجه رسیده‌ایم که تغییر رفتار مصرفی یک ضرورت است و صرفاً انتقاد از ضعف‌ها و کاستی‌های موجود مؤثر نبوده و تحقق این مهم مشارکت همه جانبه مردم، مسئولان و سازمان‌های مردم نهاد را می‌طلبد.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش زنان نسبت به اهمیت آب نیز غفلت شده است، درحالی‌که 80 درصد مصرف آب در خانواده توسط زنان صورت می‌گیرد و با آموزش این قشر می‌توان آموزش کودکان به عنوان جامعه اصلی هدف را نیز محقق ساخت.

وی گفت: بنا داریم تا با کمک سازمان‌های مردم نهاد، سفیرانی از میان زنان در سطح محله، منطقه و شهر بندرعباس برای بسط گستره آموزشی انتخاب نماییم. همچنین در این مشارکت؛ تشکیل کمیته راهبری متشکل از افراد متخصص و دغدغه مند در حوزه آب و سمن‌ها، تدوین تقویم آموزشی زمانبندی شده، تعیین چشم انداز و نقشه راه در قالب تفاهم نامه همکاری میان شرکت آب و فاضلاب و شبکه سازمان‌های مردم نهاد در راستای ارتقاء سطح آگاهی مردم و جلب اعتماد آنان در جهت صیانت از منابع آبی از دیگر اهداف مشترک ما خواهد بود.

 

اعتقاد به حکمرانی مردم در حوزه آب قابل تحسین است

در ادامه مدیرشبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی استان، ضمن ابراز خرسندی از دیدگاه مثبت مدیرعامل آبفای هرمزگان نسبت به نقش تاثیرگذار سمن‌ها، گفت: مهم‌ترین وظیفه سمن‌ها تولید دانش، اطلاع رسانی به مردم و تأثیر در فرایند تصمیم سازی مدیران در سازمان‌های مختلف است.

"مهدی شیرخانی" اعتقاد به حکمرانی مردم در حوزه آب را قابل تحسین دانست و گفت: صرفاً با آموزش مستمر و پایش می‌توان به تغییر رفتار مصرفی مردم امیدوار بود.

وی افزود: باید پذیرفت که در کشور خشکی واقع هستیم و پدیده خشکسالی پدیدهٔ عجیب نیست و بیشترین خسارت و آسیب‌های وارده به منابع آبی از سوی الگوی های نادرست مصرف بوده است که در این زمینه نباید از رفتار مصرفی در بخش کشاورزی به عنوان در اختیار دارنده بخش عمده منابع آبی، غافل بود.

وی با بیان اینکه سمن‌ها عملگرا بوده و ضمن ارتباط با گروه‌های اجتماعی مختلف، تاثیرگذاری خوبی در فضاهای مجازی دارند، تصریح کرد: ما آمادگی هر گونه همکاری با مجموعه آبفا را داریم و از اینکه سهمی در آموزش و اطلاع رسانی مردم در راستای نجات منابع آبی داشته باشیم، خرسند خواهیم بود.

 

کد خبر : ۳۸۵۹۷۱