خبرگزاری کار ایران

چیت چیان خبرداد:

پیوند شبکه برق ایران ، روسیه ، ارمنستان و گرجستان/ ایران در گرجستان نیروگاه می‌سازد

موضوع به هم پیوستن شبکه برق کشورهای منطقه ازجمله موردی که با همتایان دیگرمان در کشورهای روسیه ، ارمنستان و گرجستان صحبت شده بود به توافق رسیدیم.

به  گزارش خبرنگار ایلنا، حمید چیت چیان وزیر نیرو پس از دیدار با کاخا کالاتز نخست وزیر و وزیر انرژی گرجستان با حضور در جمع خبرنگاران با بیان ا ینکه وزیر انرژی گرجستان به دعوت رسمی ما به ایران آمده گفت: طی روز گذشته و امروز با جلسات متعدد و درجریان بازدیدهایی که داشتیم تلاش کردیم که اطلاعات مربوط به انرژی دو کشور مبادله و بررسی شود تا بدانیم که دو کشور در چه زمینه هایی امکان همکاری دارند.

وی با بیان اینکه ما در سه مورد با هم به توافق رسیدیم اظهارداشت: اولین مورد احداث نیروگاه در کشور گرجستان است و با توجه به اینکه این کشور ظرفیت برق آبی مناسبی بر خوردار است و شرکت های ایرانی نیز در این خصوص تجربه خوبی دارند، این توافق حاصل شده است.

وی همچنین همکاری مشترک درخصوص توسعه و بازسازی شبکه برق گرجستان را موضوع دیگر مورد توافق دو کشور عنوان کرد و افزود: موضوع به هم پیوستن شبکه برق کشورهای منطقه ازجمله موردی که با همتایان دیگرمان در کشورهای روسیه ، ارمنستان و گرجستان صحبت شده بود به توافق رسیدیم.

چیت چیان خاطرنشان کرد: ما اطمینان داریم که به هم پیوستن شبکه برق چهار کشور ( ایران، روسیه، ارمنستان و گرجستان ) از طریق آذربایجان امکان خوبی برای تبادل برق در زمان پیک مصرف را فراهم کرده و همچنین زمینه تجارت برق مهیا می شود به این ترتیب فعالیت ها به نفع ملت‌های منطقه خواهدبود.

وزیر نیرو در ادامه توضیح داد:  در دسامبر سال گذشته در ایروان کشورهایی روسیه ، گرجستان، ارمنستان و ایران مذاکره کرده و قرار تبادل انرژی گذاشته بودند اکنون نیز مقرر شد ادامه مذاکرات در تفلیس انجام شود.

وی ادامه داد: کشور گرجستان با آذربایجان، ترکیه ، ارمنستان و روسیه مرز خاکی دارد که امکان تبادل انرژی وجود دارد اما هنوز این  امکان فراهم نشده است.

وی در ادامه اظهارداشت: دو خط انتقال برق بین ایران و ارمنستان داریم که 300 مگاوات ظرف دارد.

چیت چیان تصریح کرد: اکنون در حال احداث خط انتقال سوم هستیم که به این ترتیب ظرفیت انتقال به 1200 مگاوات افزایش خواهد یافت.

وی همچنین گفت: در گام بعدی نیز با اتصال شبکه به ارمنستان و گرجستان این امکان وجود خواهد داشت از طریق ارمنستان ایران به گرجستان هم متصل شود و همچنین این امکان در آینده وجود دارد که از طریق آذربایجان به گرجستان متصل شویم و با برقرار شدن پست 400 کیلو ولت به 330 کیلو ولت در آذربایجان امکان تبادل برق به آذربایجان به میزان 500 مگاوات فراهم می شود.

کد خبر : ۳۴۷۷۵۳