خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

جریمه مشترکان پرمصرف همچنان معلق است / نرخ خوراک گازی برق صادراتی با پتروشیمی یکسان شود

وی در پاسخ به خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه وزارت نیرو درصدد است برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر را با قیمت خوبی خریداری کند، در خصوص جریمه مشترکان پرمصرف اظهار داشت: ما پیشنهادات خود را ارادئه کردیم که امیدواریم با سرعت در دولت به تصویب برسد

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید چیت‌چیان در اولین نشست خبری خود در سال جاری با خبرنگاران ضمن گرامی داشت هفته دولت با بیان اینکه با شروع هفته دولت، دولت یازدهم وارد نیمه دوم فعالیت خود می‌شود، گفت: دولت یازدهم نگاه ویژه ای به بخش آب داشته و طی دو سال گذشته 12 جلسه شورای عالی آب تشکیل شد و تصمیمات کلیدی و راهبردی اتخاذ شد که توسط وزارت نیرو در حال اجراست.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه طی 6 ماه اخیر اقدام مهمی در زمینه آبهای زیرزمینی و سطحی به نتیجه رسیده گفت: برای آبهای زیرزمینی و سطحی دشت به دشت و استان به استان میزان آب قابل برداشت را تعیین و مشخص کرده‌ایم و به این ترتیب مشخص شده که چه میزان آب باید به بخشهای مختلف شرب، محیط زیست، فضای سبز و بهداشت اختصاص یابد.

بیلان منفی آبهای زیرزمینی صفر می شود

وی ادامه داد: هدف گذاری طرح یاد شده این بود که طی 4 تا 5 سال آینده بیلان منفی آبهای زیرزمینی به صفر رسیده و در 20 سال آینده به سطح ایستابی اولیه برسد و در مورد آبهای سطحی نیز فقط 55 درصد منابع را استفاده کرده و بقیه برای محیط زیست، تالابها و دریاچه ها باقی بماند تا از آسیبها جلوگیری شود.

مسدود شدن 7 هزار و 985 چاه در دولت یازدهم

وی در  ادامه به دیگر طرح های وزارت نیرو طی دو سال گذشته اشاره و اظهار داشت: طی این مدت دو سال گذشته 9 سد در 8 استان با حجم 436 میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید همچنین 4 سد در 3 استان با حجم 61.4 میلیون مترمکعب آبگیری شد. 65 شبکه آبیاری و زهکشی در 19 استان با ظرفیت 76 هزار و 150 هکتار به بهره برداری رسید. تعداد 7 هزار و 985 حلقه چاه غیر مجاز مسدود شد که 30 درصد کل چاههایی است که طی برنامه های چهارم و پنجم مسلوب المنفعه شده اند.

چیت‌چیان افزود: 13 طرح آبرسانی به 36 شهر کشور اجرا شد 12 تصفیه خانه در 12 شهر و 20 تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت 513 هزار متر مکعب در شبانه روز نیز طی دو سال گذشته به افتتاح رسیده‌است.

1743 روستا در دولت یازدهم آب مطمئن شدند

وی تعداد روستاهای آب مطمئن را هزار و 743 روستا اعلام کرد و افزود: یک میلیون و 350 هزار مشترک جدید شهری 400 هزار مشترک جدید روستایی و هزار و 60 فاضلاب جدید به مشترکین جدید فاضلاب طی دو سال گذشته اضافه شد.

میزان آب بدون درآمد در دولت تدبیر و امید به 24.7 درصد کاهش یافت

وزیر نیرو همچنین اظهار داشت: طی دو سال روی کارآمدن دولت تدبیر و امید میزان آب بدون درآمد از 26 درصد به 24.7  درصد کاهش یافته‌است.

وی اجرایی شدن شورای هماهنگی حوزه های آبریز را از دیگر اقدامات انجام شده طی مدت فعالیت دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: ما موفق به تشکیل شورای ابریز در حوزه های رود زاینده‌رود،‌ کرخه و سفید رود شده ایم که برای اولین بار در تاریخ اداری کشور رخ داده است.

برنامه ریزی گسترده دولت یازدهم برای مهار آبهای خروجی از کشور

چیت‌چیان همچنین به ستاد احیای دریاچه ارومیه اشاره و تصریح کرد: 27 اقدام در راستای نجات دریاچه ارومیه در حال اجراست و همچنین برنامه ریزی گسترده برای مهار آبهای خروجی از کشور نیز از جمله اقداماتی است که طی مدت دو سال گذشته در حال انجام بوده است.

افتتاح 29 واحد نیروگاهی در 11 شهر

وی در ادامه به اقدامات دولت یازدهم در بخش برق اشاره و اظهار داشت: 29 واحد نیروگاهی در 11 شهر با ظرفیت 4 هزار و 91 مگاوات 11 پست 400 کیلوولت، 14 پست 230 کیلوولت، 26 پست 132 کیلوولت، 68 پست 63 کیلوولت در استانهای کشور به افتتاح رسیده است.

وزیر نیرو در ادامه به خاموشی‌های سال جاری اشاره و تصریح کرد: به دلیل کاهش سرمایه گذاری در تولید برق در سال جاری علیرغم مکفی بودن ظرفیت تولید برق در استانهای تهران، خوزستان ومازندران خاموشی‌هایی داشته  ایم که با اضافه شدن تجهیزات و پست ‌های برق فوق‌الذکر مشکل توزیع برق تا حد زیادی کاسته خواهد شد.

تلفات برق به 12.46 درصد کاهش یافت

وی همچنین گفت: طی مدت یاد شده تلفات برق 2.57 واحد درصد کاهش یافته یعنی از 15.03به 12.46 درصد کاهش یافته است.

چیت‌چیان با بیان اینکه از  10 نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت 78 مگاوات نیز بهره‌برداری شده است افزود: طی دو سال گذشته17 فناوری جدید در صنعت آب وبرق به بهره برداری رسیده و 26 مورد توسعه فناوری نیز در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

صادرات 90 درصد خدمات فنی و مهندسی متعلق به آب و برق بوده است

وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته صادرات برق و تجهیزات فنی و مهندسی رشد چشمگیری داشته است، گفت: شرکت های ایرانی در ساخت نیروگاه سیکل ترکیبیٰ برقابی، ترانس و پست انتقال و صدور تجهیزات مختلف رکورد خوبی داشته اند بطوری که صادرات 90 درصد خدمات فنی مهندسی طی دو سال اخیر متعلق به آب و برق بود هاست که موفقیت خوبی بوده است.

2.5 میلیارد دلار صادرات برقی در دولت جدید

وزیر نیرو میزان حجم ارزی صادرات خدمات فنی و مهندسی را در سال 93، 2.5 میلیارد دلار اعلام کرد که 87 میلیون دلار از این رقم مربوط به تجهیزات یک میلیارد دلار نیز صادرات برق به 4 کشور بوده است.

وی در خصوص فرهنگ سازی مصرف آب و برق در سطوح آموزش وپرورش گفت: ما بدون فرهنگ سازی نمی توانیم به اصلاح مصرف این دو اقدام کنیم لذا ابتدا باید فرهنگ سازی را از سطوح آموزش و پرورش و سنین کودکی شروع کنیم زیرا می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

افتتاح اولین نیروگاه تلمبه و ذخیره ای طی هفته دولت

چیت‌چیان در ادامه به طرح هایی که طی هفته دولت به بهره‌برداری خواهند رسید اشاره و اظهار داشت: نیروگاه تلمبه و ذخیره‌ای سیاه پیشه که اولین نیروگاه در این پتانسیل در سطح کشور است به بهره ‌برداری خواهد رسید که یک واحد آن در دولت قبل و سه واحد نیز در دولت جدید تکمیل شده که در هفته دولت افتتاح خواهد شد و به این ترتیب فرکانس و شبکه برق کشور تنظیم خواهد شد.

تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی برای اولین بار در دولت یازدهم

وی همچنین به طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اشاره و اظهار داشت: اولین گام در این راستا نیروگاه شهید مفتح است که قبلا آب مورد نیاز را از آبهای زیرزمینی برداشت می کرد اما با احداث خط انتقال 40 کیلومتری پساب به این نیروگاه از برداشت آبهای زیر زمینی جلوگیری می شود و این طرح نیز طی هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.

وزیر نیرو با اشاره به دلیل خاموشی‌های سه استان کشور با توجه به افزایش ظرفیت تولید برق گفت:‌ میزان ظرفیت تولید برق در کشور 73 هزار و 550 مگاوات است. پیک مصرف برق طی سال جاری به 50 هزار و 977 مگاوات در 20 تیر ماه رسید. به طوری که در سال جاری توانستیم 6.3 درصد ظرفیت قابل تولید کشور را افزایش دهیم در حالی که 3 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته بود. پس از نظر ظرفیت تولید مشکل نداشتیم. خاموشی‌ها به دلیل گرمای هوا و پربار شدن خطوط انتقال و ترانس‌ها بوده است زیرا ظرفیت‌سازی کافی نبوده و ناچارا خاموشی رخ داده است.

انتقال حوضه به حوضه منتفی می شود

وی در خصوص انتقال حوضه به حوضه آب نیز گفت: طبق آنچه شورای عالی آب مصوب کرده از این به بعد هیچ آبی از حوضه‌ای به حوزه دیگر غیر از مصرف شرب انتقال داده نمی‌شود. یعنی اگر با استحصال منابع جدید آب توسعه صنعت و کشاورزی رخ دهد باید در حوضه منابع آب باشد اما در مورد آب شرب چاره‌ای نداریم.

گشت زنی برای جلوگیری از مصرف آب

چیت‌چیان در خصوص راه‌اندازی پلیس آب گفت: فعلا تشکیلاتی به عنوان پلیس آب در نظر گرفته نشده اما گشت‌زنی و بازرسی‌ها در استان‌ها در حال اجراست.

اعتبارات بخش آب 17برابر شد

وی در خصوص اعتبارات طرح‌های عمرانی در بخش آب گفت: میزان اعتبارات نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش یافته و از نظر ترکیب اعتبارات نیز با هماهنگی‌هایی که با مدیریت برنامه‌ریزی و نماینده‌ها داشته‌ایم اعتبارات از فعالیت سدسازی به طرح تعادل بخشی سوق یافته است و به  این ترتیب اعتبارات طرح تعادل‌بخشی 17 برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در رابطه با منابع هنوز بین هزینه‌ها و درآمد فاصله معناداری وجود دارد که باعث شده همچنان توسعه ظرفیت و  انتقال توزیع برق با مشکل مواجه باشیم.

چیت‌چیان با ابراز امیدواری از شرایط جدید اقتصادی و احتمال خروج از رکود در بخش صنایع و اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: قطعا با رونق اقتصادی افزایش مصرف آب و برق را شاهد خواهیم بود که باید برای مواجهه با آن آمادگی لازم را داشته باشیم.

20 هزار میلیارد تومان بدهی نیرو به بخش خصوصی

وی در ادامه به بدهی‌های دولت در بخش آب و برق اشاره کرد و گفت: ما از ابتدای دولت یازدهم 20 هزار میلیارد تومان به نیروگاه‌های بخش خصوصی و پیمانکاران مشاوران و بانک‌ها بدهی داشته‌ایم که در حال حاضر این رقم به 15.5 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. ضمن اینکه امیدواریم با اقداماتی که انجام می‌دهیم بتوانیم مطالبات را بهتر از سال گذشته پرداخت کنیم.

وی میزان بدهی در بخش آب و برق را به تفکیک 15.5 هزار میلیارد تومان مربوط به بخش برق و 5 هزار میلیارد تومان مربوط به بخش آب عنوان کرد.

وی در ادامه به شرایط پساتحریم  در بخش آب  و برق اشاره و تصریح کرد: آن چه جای تردید نیست مصارف آب و برق توسعه خواهد یافت لذا باید به سمت تکنولوژی و فناوری‌های جدید رفته تا بتوانیم با راندمان بیشتری به تولید برق اقدام کنیم بدین نحو که در حال حاضر توربین گاز با کلاس E در کشور تولید می‌شود که باید به سمت تولید توربین با کلاس F برویم و در مجموع در بخش سیکل ترکیبی که راندمان نیروگاهی کمتر از 50 است باید به بالاتر از 58 برسد و البته این اقدام می‌تواند تامین نیاز برق را نیز در آینده تضمین کند.

وی ادامه داد: همچنین باید نسبت به هوشمند کردن  شبکه برق اقدام کنیم تلفات شبکه را به حداقل برسانیم  که نیازمند ارتقای سطوح فناوری و ظرفیت تولید و انتقال برق است.

چیت‌چیان با بیان اینکه در شرایط پساتحریم امکان فاینانس و تامین مالی و سرمایه‌گذاری مستقیم کشورهای خارجی نیز برای کشور فراهم خواهد شد، اظهار داشت: کاهش اتلاف شبکه جدای از کارهایی است که برای مدیریت مصرف انجام می‌شود و به این ترتیب با جذب فاینانس می‌توانیم شبکه فشار ضعیف را برداشته و تعداد فاصله پست‌های 20 کیلوولت را به حداکثر برسانیم تا به این ترتیب اتلاف شبکه کاهش خواهد یافت. 

سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر جذاب شد

وی در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه نگاه به انرژی‌های تجدیدپذیر نگاهی تبعیض‌آمیز است و بیشترین یارانه به انرژی‌های فسیلی تخصیص می‌یابد گفت: در سال‌های اخیر توجه زیادی به انرژی‌های تجدیدپذیر شده و البته اختصاص یارانه به انرژی‌های فسیلی نیز غیرقابل انکار است. اما وزارت نیرو درصدد است برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر را با قیمت خوبی خریداری کند که از سال 94 تحولات آن را شاهدیم به این ترتیب که قیمت خرید برق بادی، خورشیدی و یا دیگر انرژی‌های تجدید پذیر با هم متفاوت شده‌ است. همچنین ظرفیت  نیروگاه‌ها نیز متفاوت در نظر گرفته شده است و قیمت‌ها با هم فرق خواهند داشت.

وی ادامه داد:  در سیاست جدید خرید برق از نیروگاه‌های بادی  با خورشیدی و یا دیگر نیروگاه‌ها متفاوت خواهد بود. به این نفع که در سال‌های گذشته همه انواع انرژی‌های نو با قیمت 460 تومان خریداری می‌شد که برای بعضی‌ از نیروگاه‌ها عادلانه و ایجاد انگیزه می‌کرد و برای برخی بالا بوده و سود زیادی عایدشان می کرد و برای برخی دیگر نیز غیراقتصادی بود اما امسال قیمت‌ها را تعدیل کرده‌ایم.

قیمت خرید برق تجدیدپذیر 15 برابر فسیلی

چیت‌چیان خاطرنشان کرد: متعادل کردن قیمت خرید برق از انواع مختلف  در دستور کار قرار گرفته ضمن اینکه قیمت خرید برق تولیدی از نیروگاه‌های تجدید پذیر بسیار بالاتر از نیروگاه‌های با سوخت فسیلی در نظر گرفته شده است. مثلا در حال حاضر متوسط خرید برق 60 تومان است در حالی که قیمت خرید تضمینی برق تولید شده از نیروگاه خورشیدی به رقم 900 تومان برای هر کیلووات ساعت رسیده است. یعنی 15 برابر قیمت فروش برق از نیروگاه‌های با سوخت فسیلی است.

جریمه مشترکین پرمصرف همچنان معلق

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا مبنی بر جریمه مشترکان پرمصرف  اظهار داشت: ما پیشنهادات خود را ارادئه کردیم که امیدواریم با سرعت در دولت به تصویب برسد ضمن اینکه  در حال حاضر  نیمی از فصل گرم را پشت سر گذاشته ایم که امیدواریم هر چه سریع تر نسبت به آن تصمیم گیری شود.

وی در خصوص استفاده از تکنولوژی‌های جدید جهت جلوگیری از تبخیر آب نیز اظهار داشت: در ایران یکی از دانشگاه‌ها اقدام به کشف ماده‌ای جهت پوشاندن سطح آب های دریاچه‌ها و سدها کرده است و در صورتی که از آن استفاده شود میزان قابل توجهی از تبخیر جلوگیری می‌شود اما سوالی که برای ما مطرح است این است که آیا استفاده از این ماده روی آب اثراتی روی کیفیت آب و مشکلاتی برای سلامتی گیاهان و انسان خواهد داشت یا خیر و چنانچه پاسخ روشنی در این زمینه دریافت کنیم نسبت به اجرایی شدن آن اقدام می‌کنیم.

6687 روستا با تانکر آبرسانی می شوند

وزیر نیرو در ادامه تعداد روستاهایی را که با تانکر آب رسانی می‌شوند تا تیر ماه سال جاری 6687 روستا اعلام کرد و گفت: طبق مصوبه مجلس 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بخش آب روستایی اختصاص داده می‌شود که امیدواریم با تدبیر سازمان برنامه طی روزهای آینده این مبلغ در اختیار وزارت نیرو قرار گیرد.

اعتبارات آب روستایی افزایش یافت

وی افزود: سال گذشته ردیف آب روستایی 200 میلیارد تومان بود که در سال جاری به 400 میلیارد تومان افزایش یافته که با این تخصیص شاهد تحول بزرگی در این بخش خواهیم بود.

وی در خصوص جیره‌بندی و زمان‌بندی  محدودیت مصرف آب  نیز گفت: ما برنامه ای برای جیره بندی نداریم اما برخی شهرها مثل بندرعباس، بوشهر و کرمانشاه  مشکل دارند.

لزوم تعدیل قیمت آب و برق

چیت‌چیان در خصوص تعدیل قیمت  آب و برق نیز گفت: تداوم توسعه پایدار صنعت آب و برق در گرو این است که هزینه‌ها و درآمدها متعادل شوند لذا باید قیمت آب و برق تعدیل شود و این موید آن است که قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شده و قیمت آب و برق تا پایان برنامه پنجم واقعی شود اما به دلیل اینکه در سال‌های پایانی دولت دهم قیمت ها جهشی افزایش یافته بود  در سال‌های اخیر  افزایش قیمت‌ها متوقف شده وقانون اجرا نشده است اما در عین حال طی دوسال اخیر در یک گام قیمت آب و در دو گام قیمت برق تعدیل شد و در هر صورت سعی ما بر این است که افزایش قیمت‌ها تدریجی باشد تا منجر به بروز مشکلاتی در سبد هزینه خانوار نشود.

وی در خصوص بحث صادرات برق توسط وزارتخانه‌های نفت و نیرو گفت: توسعه صادرات برق جزو محورهای مهم تاکیدات رهبری است و در سیاست اقتصاد مقاومتی نیز آمده است و هر دو وزارتخانه نیز به آن اعتماد دارند.

وی افزود: گاز طبیعی یکی از مزیت‌های عمده اقتصاد ایران است و اگر ایران با داشتن ذخایر بالای گاز طبیعی نتواند برق تولید و صادر کند در کجای دنیا صادرات برق به این شکل اقتصادی خواهد بود؟

قیمت خوراک برق با پتروشیمی برابر شود

چیت‌چیان  تصریح کرد: ما معتقدیم که همان قیمتی که برای خوراک پتروشیمی‌ها در نظر گرفته می‌شود گاز ارسالی به نیروگاه‌ها جهت صادرات برق نیز  به همان قیمت در نظر گرفته شود  و به این ترتیب امکان تولید و صادرات برق را خواهیم داشت و ارزش اقتصادی بیش از صادرات گاز عاید کشور خواهد شد.

وی یادآور شد:  پتروشیمی یکی از اقلام عمده درآمدی کشور است که مهمترین دلیل آن نیز قیمت خوراک گازی آن است لذا اگر در مورد برق نیز قیمت خوراک به همان اندازه تعیین شود می‌تواند ارزش افزوده داشته باشد و به لحاظ صادراتی اقتصادی شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه به لحاظ ماهیت فرقی بین برق و پتروشیمی وجود ندارد  اظهار داشت: تلاش بر این است که در روزهای آتی قضیه صادرات برق در دولت بررسی شود ضمن اینکه این تعامل بین دو وزارتخانه وجوددارد که صادرات برق در حوزه مسئولیت وزارت نیرو و  گاز طبیعی در حوزه فعالیت وزارت نفت است. البته باید دید که صادرات برق و یا گاز کدام یک می‌تواند اقتصادی‌تر باشد. لذا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دولت باید بررسی کند که کدام یک ارزش افزوده بیشتری خواهد داشت.

برنامه ای برای صادرات برق به اروپا نداریم

چیت‌چیان در خصوص صادرات برق به اروپا نیز گفت:  فعلا برنامه‌ای برای اتصال برق به اروپا نداریم اما درصددیم که ظرفیت تبادل برق را افزایش دهیم. در حال حاضر با 7 کشور خطوط انتقال برق داریم که در آینده آن را توسعه خواهیم داد.

کد خبر : ۲۹۹۴۲۱