خبرگزاری کار ایران

به دنبال تداوم بارش‌ها در البرز:

آب سد کرج در حال تخلیه است/ وجود 31 نقطه حادثه‌خیز در طول رودخانه‌های البرز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: ۳۱ نقطه حادثه‌خیز در ۲۰۰ کیلومتر از طول رودخانه‌های البرز شناسایی شده که در صورت وجود اعتبار، لایروبی، شناسایی و رفع مشکلات نقاط حادثه‌خیز در تمامی طول رودخانه‌ها صورت می‌گیرد.

به گزارش ایلنا در کرج، بهزاد پارسا با بیان اینکه شامگاه سه‌شنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان البرز با اشاره به اینکه اکنون ۹۲ درصد از سد کرج و ۸۲ درصد از سد طالقان پر آب است، افزود: با توجه به پیش بینی وقوع سیل در استان، از شب گذشته تخلیه آب سد در حال انجام است و ۵۶ تا ۶۰ مترمکعب آب بر ثانیه در حال عبور از دریچه‌های سد کرج است.

پارسا با بیان اینکه هماهنگی لازم با مدیریت بحران و آب منطقه‌ای استان تهران برای اجرای مانور بحران سد کرج انجام شده است گفت: ‌بر این اساس در یچه‌ها بیشتر باز می‌شوند تا در جریان چگونگی میزان آب و کنترل آب در پایین دست سد قرار بگیریم، چرا که باید به طور قطع تدابیر لازم در این راستا در پایین دست اندیشیده شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با اشاره به اقدامات صورت گرفته ۲ ماه گذشته شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: ۲۴۰ میلیون تومان برای لایروبی رودخانه‌ها در نظر گرفته شد که در این راستا قراردادی ۴۰۰ میلیون تومانی منعقد شد اما تنها ۷۰ میلیون تومان از آن تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه طول رودخانه‌های استان ۸۸۹ کیلومتر مربع است عنوان کرد و افزود: ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای مطالعه و اجرای سامانه شرح خدمات سامانه هشدار سیل لازم است که در ابتدای امر تخصیص ۷۰۰ میلیون تومان برای بحث مطالعه آن در اولویت قرار دارد.

پارسا خاطرنشان کرد: در ۲ ماهه گذشته ۱۷۵۰ متر طول رودخانه و گلوگاه‌هایی بود که شناسایی شد که از این میزان ۲۶ هزار و ۵۰۰ متر مکعب رسوبات برداشت شده است.

وی با اشاره به حجم بالای تعرضات در حوزه رودخانه کرج در طول سال‌های متمادی گفت: با توجه به پیش بینی هوا‌شناسی در صورت وقوع سیل، بسیاری از این مکان‌ها زیر آب می‌روند.

پارسا از نشانه‌گذاری در ۱۸۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان البرز خبر داد و گفت: به سبب محدودیت مالی برای سال جاری، انجام ۶۰ کیلومتر از مسیر در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای البرز با اشاره به آزادسازی ۱۸۴ مورد تصرفات تا پایان سال ۹۴ افزود: در سال جاری با هماهنگی دادستانی برخورد محکم و قاطع تری با متصرفین صورت می‌گیرد.

وی با غیر استاندارد عنوان کردن تبدل بستر طبیعی رودخانه کرج به کانلی صلب به عرض متوسط ۱۵ متر و ارتفاع حداقل ۶ متر توسط شهرداری کرج گفت: این امر حذف چشم انداز طبیعی رودخانه و به نوعی به معنای نابودی و مرگ آن است و همچنین حذف سیلاب دشت باعث انتقال و آب گرفتگی مناطق شهری می‌شود.

وی پس زدن سیلاب در اثر کوچک شدن مقطع و پر شدن تدریجی کانال در اثر رسوبات وارده و کوچک شدن مقطع را از دیگر عواقب این کانال ذکر کرد و گفت: عدم امکان نگهداری آبراهه، محرومیت مردم از امکان دسترسی مستقیم به جریان رودخانه و عدم تغذیه سفره آب‌های زیر زمینی از دیگر مشکلات این کانال است لذا در خواست می‌شود شهرداری و سایر ارگان‌های مربوطه به این موضوع رسیدگی کنند.

پارسا با اشاره به لزوم ایجاد سامانه یکپارچه جمع آوری آب‌های سطحی شهر، افزود: امسال ۴۱۲ میلی متر بارش در استان گزارش شده که با توجه به میانگین بارش سالهای گذشته که در شرایط عادی ۴۱۱ میلی متر بود، امسال وضعیت نرمالی را داشتیم همچنین میانگین بارش در کشور ۲۲۰ میلی متر است.

وی با اشاره به اینکه ۳۱ نقطه حادثه خیز در ۲۰۰ کیلومتر از طول رودخانه‌های البرز شناسایی شده است، گفت: در صورت وجود اعتبار لایروبی و شناسایی و رفع مشکلات نقاط حادثه خیز در تمامی طول رودخانه‌ها صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه از پهپاد برای پایش هوایی و شناسایی متصرفین بستر و حریم رودخانه در استان استفاده شد گفت: با استفاده از این پهباد‌ها می‌توان مکان‌هایی که در معرض خطر سیل و آسیب هستند مشخص کرد.

کد خبر : ۳۷۰۰۵۸