خبرگزاری کار ایران

دبیر علمی همایش کاوشهای باستان شناسی کاشان خبر داد

کشف سابقه سکونت 40000 ساله انسان در منطقه کاشان

دبیر علمی همایش کاوشهای باستان شناسی کاشان عنوان کرد: براساس یافته‌های باستان شناسی سابقه سکونت انسان در فلات مرکزی ایران و منطقه کاشان به بیش از 40000 سال قبل می‌رسد.

به گزارش ایلنا، محسن جاوری افزود: همزمان با روز جهانی باستانشناسی، گروه باستان شناسی و پژوهشگاه علمی دانشگاه کاشان با همکاری میراث فرهنگی اقدام به برگزاری اولین همایش کاوش‌های باستانشناسی منطقه کاشان کرد.

وی افزود: بی‌شک منطقه کاشان( در شمال فلات مرکزی ایران) شامل یک محدوده وسیع جغرافیائی است که شامل شهرستانهای کاشان، نطنز و آران و بیدگل است، در این مجموعه بزرگ بر اساس یافته‌های باستان شناسی انسان، زندگی اجتماعی خود را از 40000 سال قبل آغاز کرده و از آن زمان تاکنون زندگی اجتماعی انسان تداوم یافته است.

جاوری تصریح کرد: تعدد محوطه‌های باستان شناسی و پراکندگی آنها در دوره‌های مختلف، (از دوره پیش از تاریخ و پس از آن و حتی تا دوران اسلامی) همچون محوطه باستانی «سیلک» و «اریسمان» و مناطقی همچون «وی گل» نشان دهنده ادوار درخشان حضور انسان در این مناطق است.

مدیر میراث فرهنگی کاشان تأکید کرد: با توجه به اهمیت شناخت سیر تطور فرهنگ و تمدن در فلات مرکزی ایران، اولین همایش دستاوردهای باستان شناسی کاشان با حضور باستان شناسان و صاحبنظران در دانشگاه کاشان برگزار شد.

در این همایش که با حضور سمیع الله حسینی مکارم معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی کشور و جمعی از باستان شناسان و صاحبنظران در حوزه‌های تاریخ، معماری و هنر برگزار شد، پژوهشگران بیست مقاله علمی در حوزه‌های باستان شناسی، هنر و معماری منطقه کاشان ارائه کردند.

کد خبر : ۳۱۷۰۱۳