خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه کاشان

همایش ملی جامعه بینا گامی در راستای خدمت به همنوعان است

رئیس دانشگاه کاشان گفت: همایش ملی جامعه بینا شهروند نابینا گامی در راستای انجام رسالت‌های دانشگاه برای خدمت به جامعه و کمک به همنوعان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، عباس زراعت با ارائه مقاله‌ای در این همایش با عنوان بررسی حمایت‌های قضایی از نابینایان، اظهار داشت: یکی از تحولات مهم در حقوق جزا و جرم‌شناسی، تغییر رویکرد عدالت سنتی در دادرسی‌های کیفری به عدالت ترمیمی است.

وی خاطر نشان کرد: در این رویکرد به بزه دیده در فرایند کیفری توجه زیادی می‌شود بگونه‌ای که یزه دیده محور دادرسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه همچنین اشخاص ناتوان و از جمله نابینایان بعنوان بزه دیدگان خاص مورد توجه ویژه قرار می‌گیرند افزود: این اشخاص زود‌تر و راحت‌تر مجنی علیه قرار می‌گیرند بنابراین باید مجرمانی که علیه این اشخاص مرتکب جرم می‌شوند شدید‌تر مجازات شوند وهمچنین در دادرسی باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.

رئیس دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه تغییر قانون مجازات اسلامی در سال ۱۳۹۲ و قانون آیین دادرسی کیفری در سال ۱۳۹۴ دو تحول اساسی در نظام کیفری ایران بود اظهار داشت: در این دو قانون حمایت‌هایی از اشخاص ناتوان و نابینا صورت گرفته است.

زراعت خاطر نشان کرد: یکی از این حمایت‌ها پیش بینی سازمان‌های مردم نهاد است که می‌توانند در حمایت از اشخاص نابینا طرح شکایت کنند و یا بعنوان وکیل به دفاع از آنان بپردازند.

رئیس دانشگاه کاشان تاکید کرد: جرم‌شناسی حمایتی رشته‌ای در حقوق جزاست که به تحقیق در مورد بزه دیدگان و بویژه نابینایان می‌پردازد.

معاون فرهنگی دانشگاه کاشان نیز در این مراسم کسب روحیه نشاط از طریق ورزش و بهبود وضعبیت نابینایان و آموزش و توانمندکردن آنهارا مورد تاکید قرار داد.

حسین ستار نابینایان را از مظلوم‌ترین اقشار جامعه دانست و افزود: گرچه این افراد از چشم سر ناتوان و نابینا هستند اما دارای ضریب هوشی بالایی و ضمیر و دلی روشن دارند.

وی با اشاره به ۵۵۰ هزار فرد نابینا و کم بینا در کشور اشاره کرد و گفت: از این افراد تنها پنج هزار نفر شاغل هستند و قانون سهمیه سه درصدی استخدام معلولان رعایت نمی‌شود و این قانون در مسیر اجرا مغفول مانده است.

ستار مهم‌ترین مشکل نابینایان را عدم اشتغال و نبود نگاه پژوهانه و کار‌شناسی و فقدان پژوهش به این افراد دانست و اظهار داشت: جامعه بینا باید با احترام به تفاوت‌ها و پذیرش معلولان به عنوان بخش مفیدی از اجتماع و قبول استعدادهای موجود در این قشر، روحیه امید را در آنان متبلور سازند.

معاون فرهنگی دانشگاه کاشان اظهار امیدواری کرد این همایش گام مؤثری در راستای افزایش سطح آگاهی‌ها و خلاقیت جامعه نابینایان و کم بینایان باشد.

کد خبر : ۳۱۳۸۳۴