خبرگزاری کار ایران

دبیر بخش بین‌الملل مجله ساینس

ایران پتانسیل و توانایی علمی بالایی دارد

دبیر بخش بین‌الملل مجله ساینس گفت: آنچه مسلم است ایران پتانسیل و توانایی علمی بالایی دارد و ایرانیان به رغم تحریم، در حال حاضر در زمینه‌های مختلف قدرت برتر علمی در خاورمیانه هستند اما با توجه به اعمال تحریم‌ها به خوبی به دنیا معرفی نشده‌اند.

به گزارش  خبرنگار ایلنا در  کاشان، ریچارد استون در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان اظهار داشت: بسیاری از ایرانیانی که در خارج از کشور ایران هستند عضو مجامع و انجمن‌های علمی بین‌المللی  هستند.

وی تعاملات و ارتباطات با مجامع بین‌المللی را منشاء توسعه علمی دانست و افزود: بسیاری از گروه های علمی کشور آمریکا علاقمند با تعامل با ایرانیان هستند که بایستی زمینه این تعاملات فراهم شود.

 ریچارد استون  پتانسیل دانشگاه کاشان در زمینه‌های مختلف علمی و آموزشی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: مایه خرسندی است که تعدادی از اعضای هیات علمی این دانشگاه از چهره‌های شاخص علمی بین‌المللی هستند.
 
وی یکی از چالش‌های مهم را نداشتن آگاهی کامل جوامع بین‌المللی از دانشگاه‌های ایران خارج از تهران ذکر کرد و اظهار داشت: اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها باید با همکاری‌های علمی و بین المللی به گونه‌ای دانشگاه‌های شهر‌های خود را معرفی کنند و  نشان دهند که مراکز عالی رتبه علمی تنها در تهران نیست.
 
دبیر بخش بین‌الملل مجله ساینس توافقات هسته ای و برداشتن تحریم ها را گام مؤثری برای تسریع و توسعه روند تحقیقات علمی بیان کرد و افزود: برنامه اقدام مشترک میان ایران و گروه 1+ 5 موجب توسعه روابط و همکاری مراکز علمی ایران با مراکز تحقیقاتی و علمی معتبر جهان خواهد شد.
 
ریچارد استون تاکیدکرد: جامعه علمی ایران باید خارج از مسایل سیاسی با سایر مراکز علمی جهان از جمله مراکز تحقیقاتی و علمی آمریکا ارتباط قوی برقرار کنند.
 
وی با اشاره به بازدیدهایی از دانشگاه شریف، تهران، اصفهان، موسسه ژئوفیزیک و فیزیک نظری در سفر یک هفته‌ای خود به ایران گفت: با توجه به اینکه کاشان شهر باستانی است اگر اعضای هیات علمی بتوانند با دانشمندان بین‌المللی در این زمینه همکاری داشته باشند می‌تواند اثرات مثبتی را برجای گذارد.
 
انجمن پیشبرد علوم آمریکا در سال 1848میلادی تاسیس شد این انجمن با داشتن 262 انجمن و فرهنگستان علوم تابعه، دارای حدود 10 میلیون عضو است.
 
انجمن فوق به عنوان یک موسسه غیر انتفاعی عمل می کند و دارای یکی از پرتیراژترین نشریه تحت عنوان scienceدر زمینه علوم است و هدف انجمن ، پیشبرد دانش و نوآوری در سراسر جهان و در راستای منافع همگان است.
کد خبر : ۲۹۵۲۵۸