خبرگزاری کار ایران

بازدید معاون علمی رییس جمهوری از پروژه رصدخانه کاشان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از پیشرفت پروژه رصدخانه ملی ایران در ارتفاعات قله 'گرگش' در کامو و چوگان کاشان ابراز رضایت کرد و گفت: این پروژه هرچه سریع‌تر آماده بهره‌برداری شود.

به گزارش ایلنا، سورنا ستاری روز دوشنبه در بازدید از پروژه رصدخانه ملی ایران افزود: در تلاش هستیم تا بودجه مناسبی در سال جاری به این پروژه اختصاص یابد.

وی گفت: این پروژه ملی است، لذا باید تلاش کنیم تا با تأمین منابع مورد نیاز هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

محمد جواد لاریجانی مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی کشور، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری را در این بازدید همراهی می‌کند.

ستاری در سفر یک روزه به کاشان علاوه بر بازدید از پروژه رصدخانه ملی ایران در کامو و چوگان، برای تسریع در اجرای این پروژه ملی در دانشگاه کاشان نشستی خواهد داشت.

پروژه رصدخانه ملی ایران در ارتفاعات 3800 متری واقع در قله گرگش در منطقه کامو و چوگان در حدود 70 کیلومتری کاشان در حال احداث است.

مقدمات ایجاد رصدخانه ملی در سال 82 آغاز و پس از اندازه‌گیری بیش از 40 قله کوه در مناطق مختلف کشور 12 سال طول کشید تا منطقه کامو کاشان به عنوان مناسب‌ترین قله برای استقرار تلسکوپ‌های حرفه‌ای نجومی انتخاب شود.

مدیر رصدخانه ملی ایران، قله گرکش در ارتفاعات شهر کامو کاشان را جزو بهترین قله‌های نجومی جهان دانست و گفت: این مکان باعث شده که رصدخانه بین المللی کاشان به پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین فناوری نجومی جهان با قابلیت‌های رصدی تبدیل شود.

رضا منصوری گفت: تاکنون حدود 80 تن تجهیزات به بالای قله گرکش برای ساخت رصدخانه انتقال داده شده است.

ایستگاه شماره یک، محل رصد بوده و در ارتفاع ۳۶۲۲ متری و ایستگاه شماره دو محل پژوهش، کارگاه‌ها و اقامتگاه‌ها و در ارتفاع ۳۳۲۰ متری و به فاصله حدود ۲۵۰۰ متر از ایستگاه شماره یک و سپس ایستگاه شماره سه محل خدمات و پشتیبانی به دو ایستگاه یک و دو و در ارتفاع ۲۵۸۰ متری و در فاصله ۸۵۰۰ متری از ایستگاه شماره دو و در کنار جاده قمصر ـ کامو قرار گرفته است.

طراحی و ساخت طرح نهایی تلسکوپ ملی ایران با آینه 3.4 متری از سال ۱۳۸۸با تلاش مهندسان ایرانی آغاز شده است و با نصب سیستم اپتیک فعال روی آن، می‌توان اثرات مخرب جو را خنثی کرد و شفافیت تصاویر را به حد تصاویر تلسکوپ فضایی هابل رساند.

این تلسکوپ روی استقرار سمتی- ارتفاعی نصب می‌شود (شبیه به حرکت دوربین روی سه پایه عکاسی) و به کمک کنترلهای دقیق رایانه‌ای می‌توان آن را به هر نقطه دلخواه هدایت کرد.

کد خبر : ۲۸۲۳۱۴