خبرگزاری کار ایران

سخنگوی مركز مبادلات ارزی در پاسخ به ایلنا:

۵ / ۲ میلیارد دلار ارز به اقلام دارویی تخصیص یافت

asdasd
کد خبر : ۳۰۸۸۷

ارز پرداخت‌شده به بخش دارو توسط بانک مرکزی تا پایان آذرماه سال جاری ۵ / ۲ میلیارد دلار بوده است و ۸۹۳ میلیون دلار جهت واردات دارو به شرکت‌های دارویی پرداخت کرده است و ‌۶ / ۱ میلیارد دلار طی چهار ماهه اخیر پرداخت شده است این درحالی است که عملکرد واردات دارو در سال ۹۰، ۴ / ۲میلیارد دلار بوده است.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی گفت: ارز پرداخت‌شده توسط بانک مرکزی تا پایان آذرماه سال جاری ۵ / ۲ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صمد کریمی، صبح امروز پس از برگزاری بیست‌وپنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: بانک مرکزی تعامل سازنده‌ای با وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجلس دارد و با دو هدف حرکت در نظام نرخ شناور ارزی تامین منابع ارزی در بخش تولید فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: طی سه ماهه اخیر متوسط نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی و صرافی‌ها، به ترتیب ۲۵۰۰ و ۳ / ۳۱۱۳ تومان بوده، ضمن اینکه حداکثر نرخ ارز در صرافی‌ها ۷ / ۳۸۸۵ تومان و در مرکز مبادلات ارزی ۲۶۷۲ تومان بوده است.

کریمی گفت: همچنین در سه ماهه گذشته متوسط نرخ دلار در مرکز مبادلات ارزی ۲۵۰۰ تومان، انحراف معیار ۱ /۶۱تومان، ضریب تغییرات ۴۴ / ۲ درصد و بالا‌ترین و کمترین نرخ دلار به ترتیب ۲۶۷۲ تومان و ۲۳۶۲ تومان بوده است.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی بیشترین و کمترین قیمت ارز در صرافی‌ها در سه ماه گذشته را در شبکه صرافی‌ها مجاز ۳ / ۳۱۱۳ تومان، با انحراف معیار ۸ / ۳۰۹ ریال و ضریب تغییرات ۹۵ / ۹ درصد اعلام کرد و گفت: حداکثر نرخ ارز در صرافی‌های مجاز ۷ / ۳۸۸۵ تومان و کمترین نرخ ارز در سه ماهه اخیر در صرافی‌ها نیز ۵ / ۲۴۶۹ تومان بوده است.

وی با اشاره به تعداد ثبت و سفارش‌ها خاطر نشان کرد: تا پایان روز گذشته سوم دی ماه، تعداد ثبت سفارش‌ها از سوی بانک مرکزی، ۱۱ هزار و ۳۰۰ فقره بوده و بیشترین پرداخت ارز تخصیصی به گروه کالایی ۵ بوده که این گروه سهم ۳۷ درصدی داشته‌اند.

وی ادامه داد: در مرکز مبادلات ارزی روزانه به طور متوسط ۱۵۵ فقره ثبت و سفارش انجام شده و گروه ۲ کمترین تخصیص ارز را در مرکز مبادلات ارزی داشته است همچنین بالا‌ترین رقم تامین ارز روزانه در سه ماهه اخیر ۲۱۱ میلیون دلار و بالا‌ترین رقم ثبت سفارش روزانه مرکز ۳۴۱ فقره ثبت سفارش پذیرفته شده، بوده است.

وی خاطرنشان کرد: روند خرید ارز از سوی بانک‌ها از بانک مرکزی نسبت به گواهی ثبت آماری که مرکز اخذ کرده است، در ۴۵ روز فاز دوم سرعت بیشتری به خود گرفته و مرکز توانسته در تامین ارز مورد نیاز واردات کشور اقدام به موقع انجام دهد.

کریمی ادامه داد: به دانشجویان بورسیه در آذرماه سال جاری ۸ میلیون دلار از سوی بانک تجارت، ارز پرداخت شده است، ضمن اینکه به غیربورسیه‌ای‌ها که در مقطع دکترا و کار‌شناسی ارشد حضور دارند، ۱۱۶ میلیون دلار ارز پرداخت شده است.

وی ادامه داد: مدت زمان تخصیص ارز برای غیربورسیه‌ای‌ها به کمتر از ۱۵ روز و به بورسیه‌ای‌ها به کمتر از یک هفته رسیده است.

کریمی افزود: پتروشیمی‌ها تاکنون هیچ ارزی را در مرکز مبادلات ارزی ارایه نکرده‌اند.

سخنگوی مرکز مبادله ارزی با بیان این‌که در خصوص مسافران حداکثر ۳۰۰ دلار برای یکبار در سال از طریق شعب ارزی بانک‌های ملت پرداخت می‌شود دربارهٔ اختصاص ارز به دانشجویان بورسیه گفت: هشت میلیون دلار از سوی بانک مرکزی به بانک کشاورزی برای دانشجویان بورسیه و با توجه به این‌که سرمایه‌گذاری در بحث نیروی انسانی حائز اهمیت بود، تامین نیاز‌های ارزی دانشجویان غیربورسیه نیز انجام و از این‌رو ۱۱۶ میلیون دلار به دانشجویان غیربورسیه در مقطع فوق‌لیسانس و بالا‌تر پرداخت شد.

وی در پاسخ به خبرنگار ایلنا دربارهٔ تامین ارز اقلام دارویی تصریح کرد: ارز پرداخت‌شده به بخش دارو توسط بانک مرکزی تا پایان آذرماه سال جاری ۵ / ۲ میلیارد دلار بوده است و ۸۹۳ میلیون دلار جهت واردات دارو به شرکت‌های دارویی پرداخت کرده است و ‌۶ / ۱ میلیارد دلار طی چهار ماهه اخیر پرداخت شده است این درحالی است که عملکرد واردات دارو در سال ۹۰، ۴ / ۲ میلیارد دلار بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز