خبرگزاری کار ایران

درپی افزایش قیمتهای اینترنت و رقابت ناعادلانه با شركت مخابرات؛

شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت از ادامه فعالیت دلسرد شدند

asdasd
کد خبر : ۲۹۰۴۰

دست و پنجه نرم كردن با غول اقتصادی مخابرات برای شركتهای‌خصوصی یك معضل شده است، از سوی دیگر شرکت‌ها در شرایط فعلی اقتصادی با مسایلی مانند افزایش بی رویه قیمت‌های تجهیزات و خدمات مواجه هستند و از سوی دیگر دستشان برای تعیین قیمت‌ها کوتاه است.

خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران را شاید بتوان به جرات یکی از مهمترین اتفاقات اقتصادی کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در چند سال اخیر دانست.
به گزارش خبرنگار ایلنا، خصوصی‌سازی شركت مخابرات ایران در ابتدا به امید افزایش کارآیی، بهبود کیفیت و کاهش قیمت کالاها و خدمات و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات شكل گرفت،
اما نکته این‌جاست که به جای تحقق این اهداف، خصوصی‌سازی به رقابتی‌تر شدن اقتصاد در كشور منجر شده است.
پس از خصوصی‌سازی مخابرات ایران، مالکان جدید این شرکت بیش از هر چیز به دنبال این هستند که از توسعه شرکت‌های رقیب در بخش اینترنت پرسرعت جلوگیری كنند تا به این ترتیب بتوانند سود هنگفتی را بابت خدمات مخابراتی و اینترنتی نه چندان باکیفیت خود مطالبه کنند.
از سوی دیگر شاهد هستیم، که کیفیت اینترنت پرسرعت در کشورهای دیگر روز به روز در حال افزایش است، اما، در فضای رقابتی فعلی (دست و پنجه نرم کردن با غول اقتصادی، شبه دولتی- شبه خصوصی مخابرات) کار را به جایی کشانده است که شرکت ها از ادامه فعالیت‌های خود دلسرد شده و با ادامه این روند مردم کشور ناچار باید به ساده‌ترین شکل خدمات اینترنتی اکتفا کنند.
در حالی‌كه دست و پنجه نرم كردن با غول اقتصادی مخابرات برای شركتهای‌خصوصی یك معضل شده است، از سوی دیگر شرکت ها در شرایط فعلی اقتصادی با مسایلی مانند افزایش بی رویه قیمت های تجهیزات و خدمات مواجه هستند و از سوی دیگر دستشان برای تعیین قیمت‌ها کوتاه است.

دست و پنجه نرم کردن با دو غول اقتصادی

یكی از غولهای اقتصادی برای شركتهای خصوصی مخابراتی است، چگونه می‌توان ورود مخابرات را به عرصه اینترنت پرسرعت رقابتی برابر دانست وقتی مخابرات از یک سو تامین کننده زیر ساخت‌های مورد نیاز شرکت‌های اینترنتی بوده و از سوی دیگر خود با حمایت‌هایی که از روزهای دولتی بودنش به همراه داشته، به این عرصه رو آورده است، همچنین كه اولین اصل در رقابت برابر اقتصادی یعنی یکسان بودن نرخ بهره، نرخ مواد اولیه، نرخ ارز و نیز نرخ مالیات برای تمام بنگاه‌های فعال رعایت نمی‌شود.

در چنین شرایطی بنگاه‌ها برای افزایش سوددهی خود، تنها یک راه پیش‌رو خواهند داشت و آن تلاش برای جلب مشتریان بیشتر از طریق ارائه محصولاتی با قیمت و کیفیت مناسب.
بالطبع هر گاه تمام بنگاه‌های اقتصادی فعال در یک صنعت، کاملا خصوصی بوده و هیچ‌گونه نفوذی بر دولت نداشته باشند، قوانین اقتصاد بازار در آن حوزه اقتصادی حاکم خواهد بود و در نتیجه بنگاه‌های اقتصادی فعال در صنعت مورد نظر، قادر نخواهند بود از طریق اعمال نفوذ بر دولت به کسب سود بپردازند.
به این ترتیب تنها راهی که برای این بنگاه‌ها باقی می‌ماند، آن است که بکوشند تا از طریق بهبود کیفیت و کاهش قیمت محصولات خود، سهم خود را از بازار افزایش دهند و بتوانند با جلب رضایت تعداد بیشتری از مشتریان، فروش خود را بالاتر برده و به سود بالاتری برسند.

این در حالی است كه به تازگی و در یك اقدام قابل توجه كمیسیون تنظیم مقرارات سازمان رگولاتوری اقدام به افزایش 70 درصدی قیمت پهنای باند اینترنت كرده است كه این عمل نه تنها باعث افزایش كلی قیمت اینترنت در كشور و ضرر مصرف كنندگان نهایی خواهد شد، بلكه باعث ایجاد جوی متشنج در بین شركتهای خصوصی ارایه دهنده اینترنت و دلسردی آنها برای ادامه فعالیت شده است.
این درحالی‌است كه كمیسیون تنظیم مقرارات و ارتباطات رادیویی به اذعان دكتر پژویان رئیس شورای رقابت مرجع قیمت‌گذاری نیست.
صدا و سیما نیز در خدمت مخابرات

این که مخابرات به عنوان یک ابر قدرت اقتصادی در کشور، آن قدر از قدرت مالی وسیعی برخوردار است که می تواند به راحتی سهم بسیاری از تبلیغات رسانه‌ای و شهری را به خود اختصاص دهد، هیچ جای شکی نیست و در دنیای تجاری امروز خرده‌ای بر آن وارد نیست، اما زمانی که رد پای این تبلیغات به بخش‌های خبری کشیده می‌شود می توان شکل دیگری از مصداق بازار غیر رقابتی و غیر منصفانه بودن این فضا را به نظاره نشست.
به عنوان مثال چندی پیش در بخش خبری ساعت 22 که از شبکه سوم سیما پخش شد طی یک خبر مخابرات این گونه تبلیغ شد: "مژده! اینترنت‌ها پر سرعت می‌شوند! مردم می‌توانند با تماس با شماره 2020 از اینترنت پر سرعت مخابرات استفاده کنند."
هر چند صدا و سیما یک رسانه دولتی است، اما این رسانه واژه "ملی" که نام بزرگی است را به دنبال می کشد که از چنین رسانه ای انتظار می رود جدا از منافع اقتصادی نگاهی ملی به اتفاقات و جریانات اقتصادی کشورش داشته باشد، همچنین كه بهتر است این رسانه به جای تبلیغ قیمتهای اینترنت مخابرات به دنبال رفع مشكل افزایش قیمت پهنای باند اینترنت كند.

گزارش: ساره جعفرقلی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز