خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار تهران:

میزان بالای مواد اشتعالزا در پلاسکو می‌توانست بارها ساختمان را تخریب کند

asdasd
کد خبر : ۴۵۶۰۴۴

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: میزان مواد اشتعالزا در ساختمان پلاسکو به حدی بود که می‌توانست؛ 10 تا 11 بار این ساختمان را تخریب کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مازیار حسینی در صحن علنی شورای شهر تهران در مورد حادثه پلاسکو گفت: روز پنجشنبه سی‌ام دی‌ماه در ساعت 7:58 حریق این ساختمان به مرکز فرماندهی آتش‌نشانی اعلام می‌شود. براساس استانداردها زمان تحلیل یک حادثه یک دقیقه است، اما نوارهای ضبط شده ما نشان می‌دهد که در حادثه پلاسکو این تحلیل تنها 16 ثانیه طول کشید، زیرا بلافاصله حجم و ابعاد حادثه در ذهن همکاران ما شکل گرفت.

حسینی با اشاره به اعزام سه ایستگاه آتش‌نشانی به محل اظهار کرد: اولین ایستگاه راس دو دقیقه به محل می‌رسد اما متاسفانه حریق دقایقی قبل از اعلام به آتش‌نشانی آغاز شده بوده و مردم خود سعی در اطفاء آن داشتند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران عنوان کرد: آتش‌سوزی این ساختمان از ضلع شمال غربی آغاز شد و آتش‌نشانان از داخل و بیرون ساختمان عملیات اطفاء حریق را شروع کردند و با آمدن بالابرها کار اطفا حریق از بیرون آغاز شد. در ابتدا نیروها سعی کردند از سیستم‌های اطفا حریق ساختمان استفاده کنند که به دلیل ضعف در سیستم داخل ساختمان این کار انجام نشد و بچه‌ها برای اطفاء حریق از داخل ناچار به استفاده از پله‌ها شدند که مرحله اول حریق در ساعت 9:30 فروکش کرد.

وی با تاکید براینکه مردم و کسبه تا طبقه نهم برای خارج کردن اموال و اسناد خود مراجعه می‌کردند، گفت: گروه دوم آتش نشان‌ها برای تخلیه ساکنین وارد پلاسکو می‌شوند این در حالی است که میزان مواد اشتعال‌زا در این ساختمان به حدی بود که می‌توانست 10 تا 11 بار ساختمان را تخریب کند.

حسینی با تاکید بر اینکه از فوم و کف در کنار آب برای اطفا حریق استفاده شد اضافه کرد: براساس استانداردها بهترین وسیله برای حریق ناشی از جامدات، آب است و برای مواد نفتی از فوم استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ساعت نه و نیم حریق از طبقات بالاتر مشتعل می‌شود، اظهار کرد: این ساختمان به دلیل نبود مقررات ملی در زمان ساخت براساس مقررات آمریکایی ساخته شده است و در آن از تیرچه‌هایی استفاده شده است که در برابر حریق آسیب‌پذیر بودند و زمانی که حریق با آنها برخورد می‌کرد باعث می‌شد؛ سخت اضافه‌بار تحمل کرده و دچار کاهش باربری شود که در نهایت توان باربری ستون‌ها از بین رفته و طبقات ساختمان یک به یک روی هم ریختند.

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه این آوار کوه منسجمی از آتش و مصالح و فولاد بود گفت: پس از حادثه اطفا حریق و جستجو انجام شد و حرارت بالا باعث شده بود حجم آهن‌آلات داخل هم قفل شوند.

وی گفت: آتش‌نشانان برای اطفاء حریق در این شرایط با سختی مواجه بودند، حدود 20 تا 30 نفر توانستند از ساختمان خارج شوند اما تعدادی به خاطر مشکلات ساختمان نتوانستند از ساختمان خارج شوند، این درحالی است که ساعت 10:5 دستور تخلیه صادر شده و 11:35 ساختمان فرو ریخت.

وی افزود: تجهیزات ما در زمان حادثه مناسب بود.  با کمک پلیس راهور محدودیت‌های ترافیکی مشخص شد و حضور سردار ساجدی‌نیا به وجود نظم کمک زیادی کرد.

حسینی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب نیز به ما اطلاع داد که سه مغازه دیگر زیرزمین دارند که می‌توان از طریق آنها تونل به طبقات زیر آوار زد.

معاون شهردار خاطرنشان کرد: برای این حادثه استفاده از دستگاه هوابرش کافی نبود و باید از سیستم پلاسما استفاده می‌کردیم که این سیستم از طریق یکی از پیمانکاران خط شش مترو در اختیار ما قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز