خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشکده باستان شناسی به ایلنا خبر داد:

برنامه‌ریزی گسترده برای باستان‌شناسی زیر آب/ ایجاد سایت موزه در آب‌های کم‌عمق

رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از برنامه‌ریزی گسترده برای باستان‌شناسی زیر آب در کشور خبر داد.

حمیده چوبک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با برنامه‌های پژوهشکده باستان‌شناسی برای باستان‌شناسی زیر آب اظهار کرد: اکنون در بوشهر باستان‌شناسی زیر آب آغاز شده است و در سراسر دریای عمان از مکران تا بندر ماهشهر حوزه‌های آبی است که در آنها نیاز به باستان‌شناسی زیر آب داریم  و برای آنها برنامه‌ریزی گسترده‌ای نیز انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه  به ویژه در تنگه هرمز و بوشهر باید باستان‌شناسی زیر آب داشته باشیم، ادامه داد: قرار است؛ در قالب تفاهم‌نامه با مراکز مختلف همانند دانشگاه‌های اتریش و چین  که در باستان‌شناسی زیر آب فعال هستند، همکاری‌هایی را شروع کنیم.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی افزود: همچنین در دریای مازندران نیز برای باستان‌شناسی زیر آب برنامه خواهیم داشت، در خلیج گرگان مطالعات زیر آب  از سال گذشته آغاز شده که امسال نیز ادامه خواهد داشت.

چوبک با بیان اینکه پس از وقفه‌ای طولانی باستان‌شناسی زیر آب را آغاز کرده‌ایم و هنوز با اهدافمان  بسیار فاصله داریم، اظهار کرد: برخی از باستان‌شناسان ما آموزش‌های لازم را برای باستان‌شناسی زیر آب دیده‌اند، اما قرار است به طور گسترده با باستان‌شناسان بین‌المللی نیز در این زمینه همکاری داشته باشیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای نجات‌بخشی آثار مدفوت شده در زیر آب مخازن سدها نیز اقدامی خواهد شد؟ گفت: هنوز نمی‌شود؛ برای آنها کاری کرد، زیرا این سدها تازه احداث شده‌اند و آثار زیر آب پشت مخزن‌ها هنوز تثبیت نشده‌اند، بنابراین باید دوره تثبیت و رسوب‌گذاری طی شود و سپس اقدامی صورت بگیرد که البته نیازمند مطالعه است  و  همچنین شاید در بیشتر موارد نیاز به حفاظت از آثار در زیر آب باشد نه بیرون آوردن آنها.

این باستان‌شناس ادامه داد: همه آثار را نباید از زیر آب در آورد، زیرا تغییرات محیطی می تواند؛ آسیب‌رسان باشد و برخی باید در همان شرایط حفاظت شوند. در بسیاری کشورها در آب‌های  کم‌عمق در زیر آب سایت موزه ایجاد شده و گردشگران با غواصی از آثار دیدین می‌کنند، البته ما باید مطالعات لازم را در این زمینه انجام دهیم و سپس در مورد هر سایت تصمیم‌گیری کنیم.

کد خبر : ۳۹۷۴۲۶