خبرگزاری کار ایران

مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار:

طوفان ریزگردها در 17 استان کشور منشا داخلی دارد

asdasd
کد خبر : ۳۸۸۱۱۹

مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار اعلام کرد: طوفان ریزگردها در 17 استان کشور منشا داخلی دارد و از کانون های داخلی نشات می‌گیرد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی حفاظت محیط زیست کرمانشاه، ضیاء الدین شعاعی عصر سه شنبه در جلسه ای که به منظور رسیدگی به موضوع گرد و غبار کرمانشاه در استانداری کرمانشاه تشکیل شد، اظهار داشت: برای هر استان سند ملی مقابله با منشا ریزگردها تهیه شده است.

وی با بیان اینکه گرد و غباری که کرمانشاه را تحت تاثیر قرار می دهد؛ منشا خارجی دارد، گفت: در این استان ظرفیت های لازم برای به وجود آمدن هسته های گرد و غبار وجود دارد.

مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده ریزگردها با بیان اینکه مکان هایی که امکان تبدیل شدن به هسته های تولید گرد و غبار را دارند؛ پایش می شوند، عنوان کرد: علاوه بر کرمانشاه در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و ایلام نیز امکان تشکیل هسته های تولید گرد وغبار وجود دارد.

شعاعی با بیان اینکه پدیده گرد و غبار در سطح دنیا روند تشدید شونده دارد، گفت: امیدواریم با اعتبارات امسال منشاهای طوفان گرد و غبار در داخل کشور به صورت کامل شناسایی شوند.

وی به اقدام های انجام شده در بعد بین المللی نیز اشاره کرد و گفت : طی سال های 92 و 93، 11 نشست با کشورهای منطقه داشتیم که به دلایلی نتایج برخی از این نشست ها روی کاغذ مانده است.

مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده ریزگردها افزود: سال 93 توفیق های خوبی در سطح بین المللی داشتیم و مصوبه های الزام آوری برای کشورها به تصویب رساندیم.

هوای امروز کرمانشاه برای بیست و یکمین روز در سال 95 از حالت استاندارد خارج شد و برای دومین بار به حد بحران رسید.

دید افقی امروز شهر کرمانشاه به حدود سه هزار متر کاهش یافت و آلودگی هوا 4.5 برابر حد استاندارد بود.

سازمان ملل از پیشنهاد ایران برای مقابله با گسترش گرد و غبار حمایت می کند

  این  گزارش می افزاید، گری لوییس نیز  در نشست مشترک کمیته راهبردی ستاد مقابله با گرد و غبار کشور و شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ایلام اظهار کرد: 2 ماه پیش با پیشنهاد ایران و حمایت عراق و پاکستان در مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد اقدام دیگری در دستور کار قرار گرفت که در قالب آن کشورهای خاورمیانه درباره ریزگردها اقدامات پیشگیرانه ای انجام دهند.

وی یادآور شد: همچنین کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا قطعنامه ای را تصویب کرد که در این قطعنامه نشست بین المللی برای بررسی و ارائه راهکارهای ریزگردها در کشور ایران برگزار شود.

وی تاکید کرد: هرچند سازمان ملل متحد با همکاری ایران اقدام های موثری برداشته است، اما پدیده ریزگردها نیازمند توجه زیاد همه کشورهای درگیر است.

لوییس گفت: با توجه به اینکه گرد و غبار وارد شده به ایران از طرف کشور عراق است، انجام تدابیری چون آبخیزداری و مالچ پاشی در کانون های بحرانی این کشور منوط به تامین امنیت این منطقه است.

وی با بیان اینکه تنها مردم استان ایلام با این پدیده درگیر نیستند، یادآور شد: دولت ایران اقدام های موثری برداشته است و وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست کشور گام های تاثیرگذاری را برداشته اند.

رییس ستاد بحران کشور نیز دراین نشست گفت: مساله ریزگردها در قالب مصوبه ای توسط دولت در دستور کار هیات وزیران قرار دارد.

اسماعیل نجار افزود: نکته حایز اهمیت اینکه سدهای احداث شده از سوی کشور ترکیه در ایجاد و تشدید کانون های گرد و غبار خیز در کشورعراق تاثیر گذاری زیادی دارد.

وی اظهار کرد: به علت ناامنی در این کانون ها و وجود گروه های تکفیری داعش تا زمان حصول امنیت در این نقاط نمی توان اقدام های موثر و دراز مدتی را انجام داد.

نجار با بیان اینکه انجام اقدام های تثبیت کننده در این کانون ها از اولویت های 2 کشورعراق و سوریه نیست، تاکید کرد: اما مسوولان کشور به طورجدی درحال پیگیری این موضوع در سطح بین الملل هستند.

وی گفت : با توجه به حساسیت موضوع و عواقب و مخاطرات آن برای مردم و تحمیل هزینه به آنها باید رفع پدیده ریزگردها در مجامع بین المللی و ایجاد حسن همکاری کشورها در این خصوص از اولویت های مجامع بین المللی و همه کشورهای درگیر باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز