خبرگزاری کار ایران

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در گفت‌وگو با ایلنا:

نخبگانِ بازگشته به کشور نباید برای جذب معطل شوند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور گفت: در حال حاضر نخبگانی که به کشور برگشتند؛ مشکل دارند، البته این افراد از برگشت خود ناراضی نیستند، اما از ما ناراضی هستند که آنگونه که باید زمینه فعالیت و پیشرفت شان را فراهم نمی‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابومحمد مرتضوی (مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اعلام اینکه در حال حاضر ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر دانشجوی ایرانی در خارج شاغل به تحصیل هستند، اظهار داشت: این دانشجویان عمدتا در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند. عده‌ای هم در مقطع ارشد و عده اندکی هم در مقطع کار‌شناسی داریم.

مسول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور ادامه داد: بیشتر این دانشجویان در آمریکا، کانادا، اروپا، کشورهای آسیایی، هند، مالزی، قبرس ترکیه، استرالیا و ژاپن حضور دارند.

مرتضوی همچنین با بیان این مطلب که در حال حاضر درخواست دانشجویان ایرانی در کشورهای آسیایی کمتر شده است، خاطرنشان کرد: اما برای کشورهای دیگر درخواست همچنان سر جای خودش باقی است و چندان تغییری نکرده است.

وی عمده مشکلات این دانشجویان در خارج از کشور را مشکلات صنفی و گرفتاری‌های اجتماعی در کشور‌ها به خصوص کشورهای آسیایی، مطرح کرد و گفت: برخی از این مشکلات از طریق وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و برخی دیگر باید از طریق وزارت امور خارجه حل شود و البته پاره‌ای دیگر از مشکلات نیز باید به واسطه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حل شود.

مسول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور اضافه کرد: عمده مشکلات دانشجویان در دانشگاه‌های کشورهای آسیایی، بحث اخذ مدرک و پروسه جذب دانشجویان است؛ البته مشکل جذب به همه دانشجویان بر می‌گردد و این مشکل شامل نخبگان هم می‌شود.

مرتضوی درباره بازگشت تعدادی از نخبگان به کشور گفت: من تا حدودی با این افراد مرتبط هستم و به لحاظ اینکه ۲۱ سال در دانشگاه شریف بودم، به همین دلیل ارتباطم با المپیادی‌ها و نخبگان قطع نشده است، البته برگشت نخبگان یک مساله است و نگهداشت این افراد و زمینه سازی برای ماندنشان هم مساله دیگری است.

وی با اشاره به اینکه اگر نخبگان بخواهند برگردند ما زمینه نداریم و بعد‌ها با مشکل مواجه خواهند شد، تصریح کرد: در حال حاضر همین‌ها که برگشتند، مشکل دارند، البته این افراد از برگشت خود ناراضی نیستند، اما از ما ناراضی هستند که آنگونه که باید زمینه فعالیت و پیشرفت شان را فراهم نمی‌کنیم.

مرتضوی در پاسخ به این سوال که معاونت علمی برای نخبگانی که بازگشتند؛ کار مهیا کرده و به آن‌ها حقوق می‌دهد، پس علت نارضایتی نخبگان چه می‌تواند باشد؟ گفت: جناب آقای ستاری و معاونت ایشان کارهای خوبی را برای این افراد انجام داده، وعده‌های خوبی داده شده و گفته شده پس از یک یا دو سال جذب خواهند شد، اما اینکه شرایط برای آنها قانع کننده هست یا نه جای سوال دارد؟

مسول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور افزود: وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌های ما باید پروسه جذب نخبگان را در ایران فراهم کنند؛ یعنی پروسه جذب را آسان‌تر کنند و خیلی پیچ و خم نداشته باشد و اینطور نباشد که نخبه بیاید و یکسال و یا دو سال معطل شود.

کد خبر : ۳۷۲۰۹۵