خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

بیمارستان یک هزار تختوابی درجنوب تهران ایجاد می‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درنشست مشترک با خیرین سلامت ازایجاد بیمارستان یک هزار تختوابی ولایت در جنوب تهران خبرداد و بر لزوم برخورداری زندانیان از حمایت بیمه ای تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، سید حسن هاشمی رو شنبه در نشست مشترک با مجمع خیرین سلامت در محل ساختمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه درحوزه سلامت شهر تهران باید اقدامات موثری انجام شود، گفت: رباط کریم، بهارستان و پرند در مجموع 1.5 میلیون نفر جمعیت دارند. بدیهی است 150 تخت بیمارستانی برای این تعداد جمعیت کفایت نمی کند.

وی با ابراز خرسندی نسبت به این که بیمارستان رباط کریم تا پایان سال جاری افتتاح می شود، ادامه داد: از سوی دیگر یک بیمارستان نیمه تمام متعلق به بخش خصوصی در پرند وجود دارد و با تملک این بیمارستان یا کمک به مالک به منظور اتمام پروژه با نرخ دولتی؛ کمک بزرگی به مردم صورت می گیرد.

وی با اشاره به شهرستان ملارد و شهر قدس نیزعنوان کرد: در این دو شهرستان با توجه به این که بیمارستانی وجود ندارد مقررشده است درهر یک از این شهرها یک بیمارستان 200 تختخوابه احداث شود. تصور می شود این اقدام تا دو سال دیگر به ثمر برسد.

**احداث بیمارستان 400 تختوابه در اسلامشهر

هاشمی با اشاره به پروژه احداث بیمارستان 400 تخت خوابه در اسلامشهر ادامه داد: تامین منبع بخشی از این پروژه توسط دولت و 40 میلیارد از آن نیز برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.تصور می شود در صورت تامین بودجه در مدت زمان دو سال بتوان این پروژه را تکمیل کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که شهرستانی هایی که از آنها نام برده شد، محدوده کارگرنشین است، اظهارکرد: بدیهی است هر یک از این افراد سال ها 9 درصد حق بیمه درمان خود را پرداخت کرده اند.لذا تامین بیمارستان دراین مناطق برعهده سازمان تامین اجتماعی است.

این درحالیست که بارها در ابتدای دولت یازدهم خطاب به تامین اجتماعی گفته ام چند بیمارستان دیگر همانند بیمارستان میلاد در نقاط مختلف شهر و استان تهران احداث شود.

دکترهاشمی با اشاره به این که حق بیمه این افراد بالغ بر 30 درصد درآمد سازمان تامین اجتماعی است، گفت: درصورتی که این منابع در اختیار وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی بود، مناسب با نیازموجود گسترش تخت های بیمارستانی و ساخت بیمارستان های جدید برای جامعه کارگری را در دستور کار قرار می دادیم.

** رفع نیاز پایتخت نسبت به تامین مراکز سلامت در صورت همراهی شهرداری تهران

وزیر بهداشت با ابرازتاسف ازاین که شهر تهران در تعداد تخت های بیمارستانی با کمبودهای جدی مواجه است، عنوان کرد: به نظر میرسد اقدامات شهرداری تهران می تواند در این راستا ثمربخش باشد. به طورمثال شهرداری تهران می تواند زمین مراکز بیمارستانی و درمانی را که شهر تهران نیاز دارد تامین کند. دراین صورت می توان در مدت زمان دو سال نیاز تهران به بیمارستان و مراکز بهداشتی را رفع کرد.

دکترهاشمی ادامه داد: شهرداری تهران در طول سال های گذشته از طریق فروش تراکم و سایرمواردی که درآمد زا است، مبالغی را به دست آورده، انتظار می رود بخشی از این مبالغ برای حوزه های بهداشت و درمان هزینه شود و این در حالیست که ساخت بیمارستان از سوی وزارت بهداشت نیز با عوارض سنگین مواجه است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نشست مشترک شهردار تهران با شهرداران مناطق خاطرنشان کرد: نباید از انصاف دور شد زیرا در این نشست شهردار تهران خطاب به شهرداران مناطق عنوان کرده بود تا سقف 10 هزار میلیارد تومان تا دو سال آینده در حوزه سلامت آورده ایجاد شود. در صورتی که این اتفاق رخ دهد عملا مشکلات بزرگی برطرف می شود.

دکترهاشمی با اشاره به این که محمد باقر قالیباف شهردار تهران یکی از افراد علاقه مند به امور خیرخواهانه است، ادامه داد: با جمع بندی مطالبات توسط هیات مدیره مجمع خیرین سلامت می توان در نشست مشترک با شهرداری تهران مشکلات را مطرح و در راستای برطرف کردن آن گام برداشت.

وی با بیان این که اقدامات موثری در حوزه سلامت در شرق تهران درحال انجام است نسبت به ثمر رسدن تلاش دانشگاه شهید بهشتی در مورد بیمارستان جرجانی ابراز امیدواری کرد و گفت: درجنوب تهران نیزمقرر است بیمارستان یک هزار تختخوابی ولایت ایجاد شود و همچنین ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی نیز از سوی دانشگاه تهران در حال پیگیری است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که مجمع خیرین سلامت می تواند به پیگیری، مطالبه گری و ترغیب دولت، شهرداری ها و نیز سازمان تامین اجتماعی به انجام فعالیت بیشتر درحوزه سلامت بپردازد، خاطرنشان کرد: این پیگیری ها در سطح کلان است اما مجمع خیرین سلامت می تواند در سطوح خرد با بازدید از بیمارستان های تهران به دسته بندی مشکلات حوزه سلامت به منظور رفع آنها بپردازد.

** تاکید برایجاد و توسعه نقاهتگاه و همراه سرا در پایتخت

وی با اشاره به مشکلات شهر تهران درحوزه بیماری ها به ضرورت ایجاد نقاهتگاه ها در این شهر اشاره وعنوان کرد: گاه به دلیل کمبود تخت های بیمارستانی در بخش اورژانس شاهد هستیم بیماری که از وضعیت مطلوبی برخوردار است و به اتاق عمل و تجهیزات خاصی نیاز ندارد؛ روزهای متوالی برتخت اورژانس باقی می ماند. دراین حالت توسعه تخت های اورژانس بی فایده است.

دکتر هاشمی با بیان این که می توان به توسعه نقاهتگاها درکنار بیمارستانهای پرازدحام اقدام کرد، یکی دیگراز ضروریات مورد نیاز چنین بیمارستان هایی را توسعه همراه سراها دانست و گفت: همچنین در مورد بیماری هایی همانند EB، MS، انواع سرطان ها و امور توانبخشی نیز مجمع خیرین سلامت می تواند راهگشا باشد.

وی با اشاره به جمع آوری عناوین پایگاه ها یا مراکز جامع خدمات بهداشتی درمجمع خیرین سلامت، ادامه داد: به ازای هر 12 هزار و 500 نفر به یک پایگاه بهداشتی نیازداریم که هزینه تامین آن500 میلیون تومان است.این درحالیست که به ازای هر 45 تا 50 هزار نفر نیز یک مرکز جامع خدمات سلامت مورد نیازاست. هزینه تامین هر یک از این مراکز نیز 2 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به این که مجمع خیرین سلامت مشخص کند در تامین چه تعداد از این مراکز می تواند موثر و راهگشا باشد، گفت: با راه اندازی سامانه ای که به تفکیک مناطق و تجهیزات مورد نیاز را ذکرکرده است خیرین می توانند به انتخاب برای اجرای اقدامات خیرخواهانه خود بپردازند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که دسته بندی مشکلات و نیازها نه به صورت موردی بلکه یک بار باید صورت گیرد، ادامه داد: در این میان وزارت بهداشت تایید می کند که آیا اقدامات انجام شده مورد نیاز است و باید رخ دهد یا خیر.

هاشمی ادامه داد: به هرمقدار که مجمع خیرین سلامت برای توسعه مراکز بهداشتی و درمانی کمک ارائه دهد؛ وزارت بهداشت 50 درصد آن را بر عهده می گیرد.

هاشمی همچنین با اشاره به لزوم توسعه خوابگاه برای دانشجویان علوم پزشکی خاطرنشان کرد: متاسفانه در این حوزه وزارت بهداشت نمی تواند بیش از 30 درصد کمک کند. لذا شاید امکان این وجود داشته باشد که در انتهای اتوبان بابایی با همراهی و مساعدت ارتش زمین هایی را برای توسعه خوابگاه های دانشجویی تامین کرد.

وی ادامه داد: خدمات رسانی به دانشجویان و ترغیب این افراد و نیز پزشکان و پرستاران برای حضور در حاشیه شهرها و روستاها به منظور خدمات رسانی می تواند میراثی بس ماندگار تر از تمام اقداماتی باشد که از آنها نام بردیم؛ زیرا این افراد را در مسیر تعالی، مهربانی به مردم و اقدام به امور خیرخواهانه قرار می دهد.

** شکل گیری اولین گروه خیرین دانشجو با نام « التیام»

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شکل گیری گروه التیام در دانشگاه علوم پزشکی ایران با 350 عضو گفت: حضور چنین افرادی که اولین گروه خیرین دانشجو هستند مصداق بارز اردوهای جهادی است. جذب این دانشجویان از بسیاری اقدامات درحوزه سلامت موثرتر است زیرا زمانی که دانشجو درحوزه پزشکی از همان ابتدا مهر به مردم را فرابگیرد با خطای بسیار کمتری به کار در حوزه سلامت مشغول می شود.

دکترهاشمی با تاکید بر ادامه اقدامات مجمع خیرین سلامت در حوزه مبارزه با دخانیات و اعتیاد، افزود: در صورتی که بتوان درهمین یک حوزه به اقدامات پیشگیرانه دست زد و با افزایش مالیات برسیگارجامعه به ویژه جوان را از این بلا دور کرد می توان گفت خیرنامحدود نسیب مسببان آن می شود. وزارت بهداشت نیز در این زمینه ازهیچ اقدامی فروگذار نمی کند.

وزیر بهداشت، در ادامه با اشاره به وضعیت کارتن خواب ها، کودکان کار و نیز زندانیانی که از بیماری هایی همانند سل و ایدز رنج می برند بر لزوم تحت پوشش بیمه قرار دادن و حمایت از این افراد به عنوان یک ایرانی تاکید کرد و گفت: دلیل ندارد افراد به دلیل زندانی شدن ازحمایت بیمه ای محروم شوند. این در حالی است که درشرایط بدون بیمه در محیطی کم وسعت تعداد بسیار زیادی از افراد درکنار یکدیگر قرار می گیرند. در این شرایط بستر برای انتقال انواع بیماری های پوستی و عفونی فراهم است.

وی با ابراز تاسف نسبت به این که چرا ارائه آمارتعداد کارتن خواب ها برای ما عادی شده است، به وضعیت وخیم این افراد در فصول سرد و گرم اشاره و اظهارکرد: این افراد حداقل حق برخورداری از بهداشت و درمان را دارند.

** تاکید بر ظرفیت ائمه جماعات در توسعه امور خیرخواهانه سلامت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان بر ظرفیت ائمه جماعت برای فراخواندن مردم به امور خیرخواهانه در امورسلامت اشاره و عنوان کرد: همچنین این افراد می توانند در رصد و انتقال مشکلات نیز موثر باشند.

کد خبر : ۳۲۰۰۱۵