خبرگزاری کار ایران

شهرداری رشت اعلام کرد؛

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دو شهر رشت و لیریای پرتغال

asdasd
کد خبر : ۴۲۶۷۴۸

تفاهم‌نامه همکاری بین دو شهر رشت و لیریای پرتغال به امضا رسید.

به گزارش ایلنا از رشت، تفاهم‌نامه همکاری بین دو شهر رشت و لیریا در پرتغال برای همکاری، تقویت و توسعه حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، گردشگری، اقتصادی وتفریحی به امضا رسید.

این مراسم در تالار گفتگوی شهرداری رشت و با حضور شهرداران دو شهر رشت و لیریا و هیات همراه‌شان، نماینده وزیر امور خارجه در رشت، رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت و نایب رییس کمیسیون فرهنگی، مدیر روابط عمومی و روابط بین‌الملل شهرداری، سرمایه‌گذاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

سید محمد علی ثابت‌قدم شهردار کلانشهر رشت در این مراسم ضمن خوشآمدگویی و اظهار خرسندی از تعامل دو کشور بیان داشت: شهرداری رشت در سه سطح اعتمادسازی، برندسازی و سرمایه‌گذاری فعالیت مستمر دارد .

وی نقش مردم را در افزایش توسعه اقتصادی پایدار مهم دانست و افزود: در ایجاد فضای روانی مناسب اقداماتی صورت گرفته که هر کدام به تدریج در حال اجرا است.

شهردار کلانشهر رشت تاکید کرد: نقش اول را مردم ایفا می‌کنند و ما سعی داریم مشاهدات عینی و اقتصادی مردم را بالا ببریم. مشارکت، همراهی و سطح اعتماد مردم گام اول در مدیریت‌شهری تعریف می‌شود. رضایت 700هزار نفر ساکن در شهر رشت برای ما حایز اهمیت است .

ثابت‌قدم به نرخ بیکاری قابل توجه در ایران و پرتغال اشاره کرد و گفت: جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی بسترهای توسعه را فراهم می‌کند و گیلان به دلیل سطح بالای آزادی فکری مشابهاتی با لیریا در پرتغال دارد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: شهر رشت و لیریا بتوانند برای توسعه گردشگری، کشاورزی و مدیریت‌شهری به تعامل پایدار دست یابند.

شهردار شهر لیریای پرتغال در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری، در جمع حضار از حضور خود و هیئت‌همراه ابراز خوشنودی کرد و گفت: برای ما کیفیت تفاهم‌نامه و همچنین عمل مهمترین امر است .

وی ضمن اشاره به اینکه برای اولین بار دانشگاه رشت و لیریا تفاهم نامه‌ای امضا  می‌کنند، گفت: در گذشته اشتراک‌هایی میان ایران و پرتغال وجود داشته است. هنگام بازدید از موزه‌های رشت شباهت‌هایی با موزه‌های شهر لیریا به چشم می‌خورد. در راستای توسعه شهرهای  لیریا و رشت با پشتوانه‌های قوی و عملگرایی قدم‌هایی برداشته شود و شاهد حضور هیات پارلمانی محلی رشت در لیریا باشند.

مدیر روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری‌رشت ضمن خوش آمدگویی و ابراز خرسندی از حضور مقامات محلی شهر لیریا و هیات‌همراه درباره اقدامات موثر و موفق در یک‌سال اخیر گفت: سند بازآفرینی و اجرای عملیاتی پیاده‌راه رشت به مساحت 2/7 کیلومتر که توسعه بوم‌گردی  و پایدار منطقه‌ای و توانمندسازی بانوان  و توسعه گیلان  را به‌همراه داشت قدم برداشته‌ایم.

فاطمه قدیمی افزود: رشت موفق به دریافت جایزه بین‌المللی پروژه مدیریت‌شهری در حوزه‌های شهرسازی و معماری و بازآفرینی و حفظ میراث فرهنگی با عنوان خشت طلایی شده است. چنین اقداماتی زمینه‌ساز مدیریت‌شهری صحیح در شهر رشت خواهد بود.

سید رضا موسوی روزان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت نیز در مراسم مذکور به تاریخ پرتغال در دریانوردی و همچنین به شناخته شدن گیلان به عنوان اولین استان مستقل کشور در 400 سال پیش اشاره داشت و ابراز امیدواری کرد که بتوانیم تعامل خوبی بین رشت و لیریا برقرار کنیم.

نایب‌رئیس کمیسیون‌فرهنگی شورای شهر رشت و سخنگوی شهرداری رشت ضمن خوشآمدگویی شهرداری شهر لیریا و هیات‌همراه به شهر شمالی ایران، اظهار کرد: رشت شهر فرهنگ و هنر است و امیدواریم مناسبات تجاری، فرهنگی و گردشگری به‌زودی افزایش پیدا کند.

فاطمه شیرزاد با بیان اینکه استان گیلان، استانی گردش‌پذیر و دارای ظرفیت‌های بکر برای سرمایه‌گذاری است، گفت: امیدواریم به‌زودی موجبات بسترسازی فرهنگی توسعه یابد.

وی با اشاره به نقش فعال زنان در جامعه ایران و به‌خصوص گیلان گفت: زنان در ایران با حفظ حجاب خود در عرصه فعالیت‌های اجتماعی موفق هستند و حضور اینجانب به عنوان سخنگوی شهرداری و بانوان خبرنگار و مدیران نشریه‌های حاضر در این تالار که ۱۰۰ سال قدمت دارد مبین این مهم است.

شیرزاد در پایان به افتخاراتی چون وجود پروفسور سمیعی به‌عنوان شهروند گیلانی که زادگاهش رشت است و ثبت این شهر به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی اشاره داشت.

در پایان مراسم هدایایی به رسم یادبود تقدیم شهردار و هیئت همراه شد.

محورهای مهم  تفاهم‌نامه دو شهر رشت و لیریا در پرتغال به شرح ذیل است:

- تعامل و هم‌اندیشی مسئولان شهر و شهرداران رشت و لیریا برای تبادل تجربیات درباره مدیریت شهری

- تشکیل کارگروهی متشکل از مسئولان و کارشناسان مرتبط با حوزه‌های توافق شده در زمینه‌های فرهنگی، گردشگری

- پسماند، روابط بین‌الملل، سرمایه گذاری و ... برای گسترش و توسعه امور مرتبط

- شناخت ارزش های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دو شهر رشت و لیریا

- برگزاری نشست و دوره های تخصصی به منظور تقویت شناخت مباحث مدنظر فی مابین دوشهر

- مبادله اطلاعات، کتب، نشریات علمی، فرهنگی و نرم افزارهای رایانه ای در زمینه های پژوهشی و فناوری

- ایجاد تسهیلات و امکانات لازم برای حضور مدیران و متخصصان شهری در دو شهر رشت و لیریا

- رعایت قوانین رسمی و معنوی و هنجاری در تمامی برنامه های توافقی

- ترویج اهداف مدنظر فی مابین با رویکرد توسعه پایدار شهری دو شهر رشت و لیریا

- تعیین و معرفی اعضای عضو کارگروه مشترک و پیگیری انجام وظایف تعیین شده توسط آن

- برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی مشترک دو شهر با هدف زمینه‌سازی بستر مناسب برای حضور بازرگانان و سرمایه گذاران کشورهای مختلف برای توسعه همه جانبه شهرهای رشت و لیریا

- راه‌اندازی تورهای گردشگری بین دو شهر

- ایجاد زمینه صلح و دوستی با برگزاری جشنواره، همایش و نمایشگاه‌های بین‌المللی با هدف فرهنگی و آیینی میان شهرهای رشت و لیریا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز