خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری؛

کارگران از روند کنونی افزایش مزد راضی‌نیستند/ هزینه‌ زندگی به صورت چراغ خاموش در حال بالا رفتن است

asdasd
کد خبر : ۵۸۱۰۸۵

به عقیده آرش فراهانی (نماینده سابق کارگران کارخانه آبسال)، تازمانی که قیمت اقلام ضروری زندگی هرسال به صورت چراغ خاموش چند‌نوبت افزایش می‌یابد؛ روند کنونی افزایش دستمزدها ، پاسخگوی نیازهای زندگی خانواده‌های کارگری نیست.

آرش فراهانی که پیش از این به واسطه اشتغال در کارخانه آبسال در نهاد صنفی کارگری این واحد تولیدی  عضویت داشت؛ در مورد ناکافی بودن دستمزدهایی که هرسال در جلسات شورای عالی کار تعیین می‌شود، به خبرنگار ایلنا گفت: برخلاف تصور احتمالی دولت، جامعه کارگری از روند کنونی افزایش مزدها رضایتی ندارد؛ سالی یکبار دستمزدها به صورت جزئی افزایش می‌یابند؛ اما در مقابل هزینه‌های اقلام ضروری زندگی مدام بالاتر می رود.

وی افزود: کافی است نگاهی به گزارش رسمی بانک مرکزی یا مرکز آمار ایران بیندازیم تا مشخص شود که اقلامی مانند گوشت، میوه و... چطور به صورت چراغ خاموش گران می‌‌شوند.

فراهانی ادامه داد: با این وضعیت اقتصادی، آسمان برای همه مزدبگیران یک رنگ است؛ تفاوتی میان کارگران بخش دولتی و خصوصی وجود ندارد؛ حداقل درآمد همه جا به صورت معنی‌داری از حداقل هزینه عقب‌تر است.

این فعال صنفی کارگری گفت: دولت تصور می‌کند که با افزایش واقعی مزد، تیشه به ریشه خود زده‌است؛ برای همین هرسال وانمود می‌کند که دستمزد کارگران را بیش از نرخ تورم افزایش داده است؛ اما برای خانوارهای کارگری، ملاک تورم، تغییرات قیمتی است که اقلام ضروری زندگی در طول یک سال به خود می‌بیند.

فراهانی یادآور شد: خیلی وقت است که کارگران برای تامین معاش خود به مشاغل دوم و سوم روی آورده‌اند؛ کار کردن در پیک موتوری، آژانس و اسنپ و بازگشت دیرهنگام نان‌آوران خانواده به منزل، به بخشی از زندگی مزدبگیران حداقلی تبدیل شده است.

این فعال صنفی کارگری ادامه داد: با این رویه شاید باری از مشکلات اقتصادی خانواده‌ها کم بشود؛ اما دیگر از کانون‌های گرم خانوادگی خبری نیست و تبعات منفی این تحول دیر یا زود، در قالب آسب‌های اجتماعی گریبانگیر جامعه خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز