خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

افزایش سن‌بازنشستگی تبعات دارد/نگرانی کارگران از سخنان شتاب‌زده ساکنان خانه ملت

asdasd
کد خبر : ۵۵۲۱۴۳

یک فعال صنفی کارگری می‌گوید در شرایطی که سن امید به زندگی در میان کارگران پایین تر از سایر اقشار است نمی‌توان سن بازنشستگی آنان را بی حساب و کتاب بالا برد و آنان را از این ناحیه تحت فشار گذاشت.

«علیرضا حیدری» فعال صنفی کارگری در گفت‌و‌گو با ایلنا، اظهار داشت: در شرایطی که سنِ امید به زندگی در میان کارگران پایین تر از سایر اقشار است نمی‌توان سن بازنشستگی آنان را بی حساب و کتاب بالا برد و آنان را از این ناحیه تحت فشار گذاشت.

حیدری با بیان اینکه طبیعتا وقتی بخواهیم چنین تغییر بزرگ و سرنوشت سازی را پیش روی کارگران بگذاریم با اعتراضات و مقاومت‌های آنان مواجه می‌شویم، تصریح کرد: در همه جای دنیا حساسیت‌های بسیاری بر روی معیشت کارگران بازنشسته وجود دارد و وقتی سخن از افزایش سن بازنشستگی می‌شود آنها همپای اتحادیه‌های کارگری به خیابان‌ها می‌آیند و به تغییرات تحمیلی معترض می‌شوند.

واکنش‌ مسئول کمیته بیمه و درمان اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به افزایش سن بازنشستگی پس از آن مطرح شده است که «روح الـله بابایی صالح » عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به رسانه‌ها گفت: به نظرم باید سن بازنشستگی را در کشور افزایش دهیم چرا که فعلا در ایران سن بازنشستگی حدود۵۰سال است در حالیکه در سایر کشور ها این سن خیلی بیشتر است .

 حیدری بابیان اینکه افزایش سن بازنشستگی تنها در حد یک نظراز سوی موافقان آن باقی می ماند، تصریح کرد: آنچه که مهم است صیانت از ماهیت بین النسلی صندوق‌های بازنشستگی است و هر راهکاری باید در همین چارچوب تدوین شود که البته باید از تغییر مذاکره و تعاملات در سطوح معنادار حاصل شود نه اینکه کسی نظرش را بگوید تا میلیون‌ها کارگر و خانواده‌هایشان را نگران کند.

وی در ادامه با اشاره به صحبت‌هایی که در زمینه انحلال صندوق‌ها بازنشستگی و خصوصی سازی آنها می‌شود، گفت: قطعا کسانی که منظورشان انحلال صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی است شناختی از ماهیت و کارکرد آن ندارند و باید مطالعه خود را در این زمینه بیشتر کنند.

این فعال صنفی کارگری همچنین در پاسخ به اظهارات اخیر غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی به هیچ وجه وضعیت مشابه صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگان فولاد را ندارد و نمی‌توان آن را ورشکسته قلمداد کرد و با سایر صندوق‌ها که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند، مقایسه کرد.

در این‌باره به تازگی تاجگردون با اشاره با به بحران‌ها پیش روی صندوق‌های بازنشستگی گفته بود که ادامه فعالیت صندوق های بازنشستگی و صندوق تامین اجتماعی موضوعیت ندارد چرا که ۹۵درصد هزینه های صندوق بازنشستگی کل کشور توسط دولت تامین می شود.

حیدری با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی چیزی در حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان از دولت‌ها طلبکار است، گفت: مجلسی‌ها به جای صحبت‌هایی که باعث تشویش خاطر بیش از ۴۰ میلیون نفر از جمعیت تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی می‌شود بهتر است که بر  دولت فشار بگذارند که مطالبات خود را پرداخت کند تا سازمان تامین اجتماعی در پرداخت به موقع مستمری بازنشستگان خود دچار مشکل نشود.

این فعال صنفی کارگری افزود: ایده آل‌های شخصی باید بر مبنای واقعیت های کارشناسی شده موجود ظهور و بروز بیابند و از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود که این اصل را بهتر از سایر افراد جامعه بفهمند تا بتوانند تصمیماتی اتخاذ کنند که بر ضرر موکلانشان نباشد. از این این رو امیداوریم که در آینده دیگر شاهد اظهارات شتاب زده در خانه ملت نباشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز