خبرگزاری کار ایران

در پیام بان‌کی‌مون به ایکا ۲۰۱۶ مطرح شد؛

لزوم مسئولیت‌پذیری در قبال حفاظت از اسناد برای آیندگان

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به شانزدهمین اجلاس شورای جهانی آرشیو، از فعالیت آرشیوداران قدردانی کرد.

به گزارش ایلنا، بان کی مون به مناسبت آغاز شانزدهمین اجلاس شورای جهانی آرشیو در سئول، پیامی صادر کرد.

در این پیام آمده است: برگزاری شانزدهمین همایش شورای جهانی آرشیو، نویدبخش پیشرفت و همکاری دوستانه هرچه بیشتر نهادهای آرشیوی در اقصی نقاط جهان است. آرشیوها به عنوان منبع و مخزن نگهداری از میراث جهانی و پاسداشت حافظه جهانی عمل می کنند.

او در ادامه این پیام می‌افزاید: کار آرشیوداران به عنوان حافظان و نگهبانان اسناد، حفاظت و صیانت از تاریخ و هویت هر ملت و جامعه است؛ تاریخ و هویتی که لابه‌لای اسناد و مدارک نهفته است. وابستگی تاریخ، فرهنگ، هنر و اصالت جوامع، ضرورت توجه هرچه بیشتر به مستندات موجود در مدارک و اسناد را برای ما هویدا می‌سازد.

دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه می‌دهد: اکنون در حوزه آرشیو با دو موضوع رو به رو هستیم: مسئله اول، حفاظت و نگهداری از اسناد و مدارکی است که از گذشتگان به‌جا مانده است. تعداد کثیری از این اسناد و مدارک، در قالب کاغذی و یا سایر قالب‌هایی هستند که نیاز به توجه، مراقبت و حفاظت‌های تخصصی و مختص به خود را دارند.

این حوزه از کار آرشیو، مستلزم داشتن دانش و تخصص لازم درباره مراحل حفاظت و نگهداری از اسناد سنتی بر پایه کاغذ، مراحل آسیب‌زدایی، مرمت و حفظ استاد به بهترین شکل ممکن است.

بان کی مون به مسئله دیگری در این پیام اشاره و تصریح می‌کند: مسئله دوم روند رو به رشد تولید اسناد در قالب دیجیتالی است. تولید اسناد در قالب دیجیتالی مسائل جدیدی را فراروی آرشیوداران قرار داده است. موضوع حفاظت از این اسناد به شکلی که دسترس‌پذیری، کاربردپذیری، اصالت و اعتبار آنها حفظ شود از اهمیت خاصی برخوردار است.

او در پایان این پیام عنوان می‌کند: از طرف دیگر باید به مسئله حفظ امنیت اطلاعات و داده‌های موجود در استاد دیجیتالی توجه ویژه‌ای شود. بنابراین از همه متخصصان و آرشیوداران در سراسر دنیا میخواهم با تاکید بر ضرورت در نظر داشتن مسئله اسناد دیجیتالی مسئولیت‌پذیری در قبال حفاظت از اسناد برای آیندگان و ایجاد پیوند بین گذشته و آینده را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

به امید موفقیت و پیشرفت روزافزون آرشیو و آرشیوداران

شانزدهمین اجلاس شورای جهانی آرشیو (ایکا) از 16 تا 20 شهریور در سئول کره جنوبی برگزار می‌شود.

کد خبر : ۴۰۸۹۴۰