خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در سارایوو تأکید کرد:

رفع موانع موجود بر سر راه همکاری‌های دوجانبه میان ایران و بوسنی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو با رئیس و اعضاء هیات رئیسه انجمن دوستی بوسنی و ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، انور علی بگوویچ رئیس انجمن دوستی در این دیدار گفت: ما از سال ۲۰۱۰ این انجمن را تشکیل دادیم و هدف ما تلاش برای ایجاد گسترش و تعمیق روابط دوستانه دوجانبه در همه حوزه‌ها بویژه اقتصادی است، از این رو آمادگی کامل داریم قدم‌های جدی‌تری را برای توسعه مناسبات دو کشور برداریم.

رئیس انجمن دوستی بوسنی و ایران اضافه کرد: یکی از انگیزه‌های اصلی ما برای تشکیل انجمن این است که مردم بوسنی علاقه خاصی به ایران دارند و کمک‌های ایران در زمان جنگ، تاثیر عمیقی برای روابط دو کشور گذاشته و این مسئله برای همیشه یک نقطه عطف در روابط دو ملت خواهد بود.

وی گفت: ایران دارای فرهنگ و تمدن کهن، مردمی خونگرم و مهربان و دولت و سیاستی دوستانه در همه عرصه‌ها در جهان است و فرهنگ غنی ایرانی همواره بر ملت‌های مسلمان تاثیرگذار بوده است و وظیفه ما به عنوان انجمن دوستی آن است که  این چهره واقعی ایران را به مردم بوسنی نشان دهیم.

«سنائید ممیچ» شهردار الیجا و نایب رئیس انجمن دوستی نیز در این دیدار گفت: هدف از تاسیس این انجمن تلاش برای ایجاد، گسترش و تعمیق روابط دوستانه دوجانبه در همه حوزه‌ها بویژه در سطح دو ملت است که معمولاً از طریق نهادهای دولتی به سادگی امکان‌پذیر نیست.

وی با استقبال از حضور گردشگران ایرانی در بوسنی، اظهار داشت که سارایوو از آمادگی کافی برای میزبانی از گردشگران ایرانی برخوردار است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت فعالیت انجمن‌های دوستی در توسعه روابط ملت‌ها خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی بود که استقلال بوسنی و هرزگوین را به رسمیت شناخت و تهران همواره خواهان روابط دوستانه و صمیمی با بوسنی بوده است.

محمود حیدری  گفت: معتقدم که ایران و کشور بوسنی و هرزگوین از ظرفیت‌های بالایی برای توسعه همه جانبه روابط برخوردارند و بعد از اجرایی شدن برجام فرصت بالفعل کردن ظرفیت‌های دو کشور فراهم شده است.

وی با تاکید بر اهمیت ارتقای روابط اقتصادی گفت: خوشبختانه امروز شرایط برای توسعه بیش از پیش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور مهیا است و باید فضا را برای فعالیت بخش‌های خصوصی و همکاری‌های بانکی دو کشور مهیا کنیم و با برطرف کردن ‏موانع، تسهیلات لازم را برای برقراری نقل و انتقالات مالی و روابط راحت‌تر بین تجار دو کشور به وجود آوریم.‏

سفیر کشورمان اضافه کرد: ما ‏آماده توسعه همکاری‌ها با بوسنی و هرزگوین هستیم و توسعه گردشگری یکی از زمینه‌های مناسب همکاری بین دو کشور ‏است که باید در این راستا تسهیلات لازم برای سفر گردشگران و ارتباط مردم دو کشور فراهم شود.

وی افزود: ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور بسیار بیشتر از سطح کنونی است و فرصت‌های زیادی پیش روی دو کشور در عرصه اقتصادی خصوصاً در حوزه‌های انرژی، پتروشیمی، کشاورزی و گردشگری وجود دارد. ایران جزو کشورهای پیشرو در برخی فناوری‌های نوین است و ما آماده تبادل و انتقال دانش و تجربیات به کشور دوست خود بوسنی و هرزگوین هستیم.

حیدری گفت: در ایران نیز انجمن دوستی ایران و بوسنی به ریاست اکبر ترکان مشاور عالی ریاست جمهوری فعالیت دارد و ارتباط بیشتر دو انجمن می‌تواند در شناسایی فرصت‌های بیشتر برای توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی دو ملت موثر باشد.

براساس این گزارش، دیگر اعضای هیات رئیسه انجمن نیز در این نشست به بیان اهداف و برنامه های پیش روی انجمن پرداختند.

 

کد خبر : ۴۳۴۲۵۳