خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس جمهور:

۹۹۸۰ میلیارد ریال برای اجرای ۴۵ طرح در کرمانشاه تخصیص یافت

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اختصاص ۹ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال اعتبار در سال ۹۵ و ۹۶ برای اجرای ۴۵ طرح در استان کرمانشاه خبر داد.

به گزارش ایلنا، مسعود سلطانی فر که به نمایندگی از هیات دولت به شهرستان قصرشیرین سفر کرد روز یکشنبه در جلسه شورای اداری این شهرستان گفت: این اعتبار به غیر از اعتبارهایی است که توسط بانک‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و سرمایه گذاری‌های متعدد تخصیص پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: میزان اعتبار تخصیص یافته برای اجرای این طرح‌ها سه تا چهار برابر مجموع اعتبار استان به شرط تخصیص و جذب ۱۰۰ درصدی است بنابراین از مدیران استانی و شهرستانی می‌خواهیم با تلاش و پیگیری در روند توسعه استان اهتمام بیشتری داشته باشند.

سلطانی‌فر همچنین از انجام پیگیری برای بررسی خواسته‌ها و مطالبه‌های مردمی توسط رئیس جمهوری و هیات دولت در سفر به استان کرمانشاه خبرداد و افزود: ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین قرار است به دستور رئیس جمهور توسط دبیرخانه توسعه مناطق آزاد پیگیری شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: هم اکنون هفت منطقه آزاد مصوب و هفت منطقه آزاد پشنهادی به مجلس شورای اسلامی را در دستور کار داریم و بنا نبود دولت منطقه آزاد دیگری را دنبال کند اما با تلاش و پیگیری‌های مسئولان استان کرمانشاه بررسی ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین نیز برای پیگیری با دستور رئیس جمهور در دستور کار قرار گرفت.

سلطانی‌فر با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمانشاه در بخش‌های اقتصادی، صنعت و کشاورزی گفت: برای شتاب بخشیدن به روند توسعه، جلسه‌های مختلفی با استاندار کرمانشاه برگزار شد و در این راستان تصمیم‌های مطلوبی نیز اتخاذ شده است.

وی افزود: صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه کرمانشاه است که با توجه به آثار تاریخی متعدد، تقویت زیرساخت‌های گردشگری این استان لازم و ضروری است و این مهم نیز در دستور کار است.

معاون رئیس جمهور از اتصال شبکه ریلی کشور به استان کرمانشاه خبر داد و اضافه کرد: باید بخش خصوصی در انجام طرح‌های حوزه گردشگری فعال شود تا یک خیز بزرگ در این بخش داشته باشیم.

وی همچنین از انجام هماهنگی‌ها در برطرف کردن مشکلات مردم در سفر هیات دولت خبر داد و گفت: تمام نامه‌ها و درخواست‌های مردمی که به هیات‌های اعزامی و نهاد ریاست جمهوری تحویل داده می‌شود توسط یک تیم قوی پیگیری می‌شود و به دستگاه‌های اجرایی منتقل خواهد شد و از توان دستگاه‌های مختلف برای پاسخگویی به این درخواست‌ها و نامه‌های استفاده خواهد شد.

سلطانی‌فر در خصوص تردد زائران از مرز رسمی خسروی نیز افزود: ما باید تردد زائران را به حالت طبیعی برگردانیم و این به عادی شدن اوضاع در آنسوی مرز و عراق بستگی دارد و علت اصلی تردد نکردن زائران از مرز خسروی مشکل امنیتی آنسوی مرز و در عراق است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطر نشان کرد: تا بازگشت شرایط عادی و طبیعی آنسوی مرز و تامین امنیت عراق برای تردد زائران، تسهیلاتی را برای حل مشکلات هتلداران قصرشیرین در نظر خواهیم گرفت و مشکلات آنان در ارتباط با جرایم و معوقه‌های بانکی را رفع می‌کنیم.

سلطانی‌فر در ادامه با اشاره رشادت‌های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس از این دوران به عنوان طلایی‌ترین دوران تاریخ معاصر یاد کرد که هیچ ذره‌ای از خاک کشورمان در اختیار دشمن متجاوز بعثی قرار نگرفت.

وی با بیان اینکه دولت تمام تلاشش خود را برای رفع مشکلات کشور یکی پس از دیگری بکار گرفته است، گفت: قدم‌هایی برای کاهش تورم و اجرای طرح سلامت، رونق اجتماعی و اقتصادی برداشته شده و یکی از رویکردهای جدی دولت امکان رونق سرمایه گذاری، مشارکت مردم و استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای شتاب بخشیدن به ایجاد اشتغال و روند توسعه کشور است.

او گفت: تلاش دولت اینکه تمام طرح‌هایی که در سفرهای استانی مصوب و بررسی می‌شود بیش از ۲ سال طول نکشد.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین نیز در این جلسه با اشاره به موقعیت‌های ویژه این شهرستان مرزی افزود: این شهرستان با داشتن ۲ هزار کیلومتر مربع مساحت و ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق و ۲ مرز رسمی و فعال پرویزخان و خسروی ۳۸ روستای خالی از سکنه و ۲۹ روستای دارای سکنه دارد.

مرادعلی تاتار افزود: این شهرستان، آثار تاریخی بسیار متعدادی از دوران ساسانیان و همچنین جاذبه‌های گردشگری داخلی و خارجی دارد که سه قوم شیعه، سنی و اهل حق به طور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

وی در ادامه به ظرفیت‌های بخش اقتصادی این شهرستان و صادرات ۲ میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلاری کالا در سال گذشته از مرزهای این شهرستان اشاره کرد و گفـت: بیش از ۵۴ درصد صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق از طریق مرز پرویزخان انجام می‌شود.

وی وجود هتل‌ها و امکان اقامتی، ۲ مرز رسمی پرویزخان و خسروی و سه رودخانه دائمی، سه سد مخزنی و متجمع شیلات و همچنین باغ چهار هزار هکتاری را ازجمله ظرفیت‌های شهرستان قصرشیرین اعلام کرد.

وی گفت: تولید سالیانه ۲ هزار تن آبزیان، ۲۴۸ هزار تن خام فروشی گچ از معاون گچ و همچنین ۱۲ هزار تن قیر طبیعی از دیگر ظرفیت‌های این شهرستان است که نیازمند توسعه و رونق است و باید تسهیلاتی برای بازگشت مردم و رونق اقتصادی در این منطقه اختصاص داده شود.

تاتار احداث کمپ ورزشی، پل بین قصر جدید و قدیم، تعریض کمربندی قصرشیرین، ایجاد منطقه آزاد تجاری، بازگشایی مرز خسروی، استمهال بدهی‌های بانکی هتل داران، اعطای تسهیلات ویژه به کارمندان و ساکنان قصرشیرین با توجه به گرمای هوا و احتساب تعرفه برق این شهرستان طبق تعرفه مناطق گرمسیری را از جمله طرح‌هایی عنوان کرد که در سفر هیات دولت به استان کرمانشاه مطرح و پیگیری می‌شود.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: با تصویت این طرح‌ها و تخصیص اعتبار لازم آینده قصرشیرین بسیار روشن و امید بخش خواهد بود.

قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با ۲۷ هزار نفر جمعیت بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و دو مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان در امتداد این مرز طولانی برای مراودات تجاری و اقتصادی میان دو کشور ایجاد شده است.

کد خبر : ۳۹۱۴۳۱