خبرگزاری کار ایران

۸۵ درصد از منابع آبی کشور استفاده شده است

asdasd
کد خبر : ۳۱۳۹۰۴

معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: کشور ایران دو برابر دیگر کشورهای جهان از ظرفیت‌های زیست محیطی بهره بردرای می‌کند به طوری که در حوزه آب دچار بحران هستیم و ۸۵ درصد از منابع آبی کشور نیز استفاده شده است.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار در بیست و دومین شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: درحوزه آب دچار بحران هستیم که نیازمند توجه و برنامه ریزی جدی استبه گونه‌ای که ۸۵ درصد از منابع آبی کشور استفاده شده و این مسئله مهم برای آینده تمدنی ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.

معاون رییس جمهوری افزود: هم اکنون در برداشت از آبهای زیر زمینی رتبه اول را در دنیا داریم و با ۲۵ درصد فاصله کشور مصر در رتبه دوم قرار دارد.

وی همچنین از اقتصاد سبز به عنوان محور فعالیت‌های دولت یازدهم در حوزه محیط زیست یاد کرد و افزود: دولت در عرصه محیط زیست به طور جد هدفمند و دارای اولویت است و در این روند توجه به اقتصاد سبز محور و جهت فعالیت‌های دولت است.

وی با اشاره به تعیین شاخص‌های توسعه پایدار برای جهان در قالب ۱۷هدف و ۱۶۰ برنامه، افزود: این شاخص‌ها در سه محور اقتصاد، جامعه و محیط زیست تعریف می‌شود لذا همه این محور‌ها در کنار همه مسائل آموزش برای همه، رفع فقر، شهرهای سالم و غیره با توجه ویژه به مولفه محیط زیست قرار گرفته است.

ابتکار با بیان اینکه بحران‌های زیست محیطی در کنار جنگ و نا‌امنی از مهم‌ترین تهدیدات زندگی بشر امروز محسوب می‌شود، افزود: گرمایش زمین در این میان از جمله تهدیدات جدی است که در صورت تداوم روند فعلی و افزایش چهار درجه‌ای دمای جهان کلیه سیستم‌های طبیعت علیه حیات خواهد بود و امکان ادامه حیات برای انسان دیگر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در ایران بین یک تا یک و نیم درجه افزایش دما را شاهد هستیم که آثار متعددی را بر جای گذاشته است، افزود: کنترل تخلیه گازهای گلخانه‌ای علاوه بر فواید زیست محیطی فواید اقتصادی هم به دنبال دارد که باید به آن توجه ویژه داشت.

وی با اشاره به اینکه در این مسیر توجه به اینکه بانک جهانی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ سالانه بیش از۲۰ میلیارد دلار فاینانس اختصاص داده است، افزود: از این مبلغ کشورهای درحال توسعه بیشتر مورد توجه هستند و باید سهم خود را از این بخش دریافت و فعالیت خود را تقویت کنیم.

وی افزود: بنابر این یک زمینه بسیار خوب برای سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی برای تعامل با دنیا به وجود آمده است.

ابتکار با اشاره به اینکه بحث رد پای زیست محیطی از دیگر مسائل مهم در جهان امروز است، گفت: ظرفیت جهان محدود است و برای فعالیت بشر در بخش‌های مختلف هم اکنون از ظرفیت‌های زیستی دنیا از جمله آب و خاک استفاده می‌شود.

معاون رییس جمهوری گفت: هنوز اتکای بخش اقتصادی و کشاورزی به منابع پایه جهان است و بر این اساس منابع پایه جهان به سمتی رفته است که برای هر یک سال زندگی روی کره زمین، زمین یک و نیم سال برای تجدید و بازسازی خود نیاز دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به توجه جدی دولت به مقوله محیط زیست اظهار کرد: دولت یازدهم در کنار مولفه‌های مهم اقتصادی و تلاش برای مهار تورم، خروج از رکود و رفع موانع تولید و نیز تلاش موفق در حوزه توافق هسته‌ای به محیط زیست نیز توجه خوبی داشته است.

وی با اشاره به آغاز مرحله اجرایی توافق هسته‌ای با موافقت و تائید مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان گفت: با آغاز روند اجرایی به طور حتم اتفاق خوبی درمعادلات منطقه و بین المللی را شاهد خواهیم بود.

ابتکار تصریح کرد: کشور ایران دو برابر جهان بهره برداری از ظرفیت‌های زیست محیطی را دارد بخصوص در حوزه آب دچار بحران هستیم که نیازمند توجه و برنامه ریزی جدی است.

وی با اشاره به اینکه رودخانه کشف رود مشهد یک اثر ملی محسوب می‌شود، افزود: در زمینه مدیریت و ساماندهی وضعیت این رودخانه تصمیمات خوبی اتخاذ شده است.

معاون رییس جمهوری افزود: ۸۵ درصد از منابع آبی کشور استفاده شده است و این مسئله حساس و مهمی است که برای آینده تمدنی ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: هم اکنون در برداشت از آبهای زیر زمینی رتبه اول را در دنیا داریم و با ۲۵ درصد فاصله کشور مصر در رتبه دوم قرار دارد.

به گفته ابتکار همه در این بحران سهیم هستند و باید در این زمینه تلاش کنند و در حفاظت از منابع آب همه ما مسئولیت مشترک دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز