خبرگزاری کار ایران

صالحی:

مساله پرونده هسته‌ای به زودی حل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۵۸۱۹

همواره از خاتمی و هاشمی دفاع کرده‌ام/عزت و اقتدار یک کشور به پرخاشگری و استفاده از کلام خشن نیست/از دانشگاه آمدیم و به دانشگاه نیز باز می‌گردیم/هر تصمیمی در سیاست خارجی منوط به اجماع تصمیم سازان است.

وزیر امور خارجه گفت: باید بگویم پرونده فعالیت هسته‌ای به جایی رسیده که از این به بعد شاهد حل و فصل آن خواهیم بود و براساس نشانه‌ها به یاری خداوند متعال این پرونده رو به حل شدن بوده و این امر قطعی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر صالحی در نشست خبری صمیمانه با اصحاب رسانه عنوان کرد: ‌خوشحالیم امروز جمهوری اسلامی و این ملت بزرگ با خلق حماسه سیاسی بار دیگر اقتدار خود را به رخ جهانیان کشیدند چراکه هیچ کس گمان نمی‌کرد ملتی این چنین تحت فشار از جانب دیگران و با تحریم‌های ظالمانه و غیر قابل توجیه علی رغم تبلیغات وسیع غرب بتواند با ۷۳ درصد از واجدین شرایط خود در پای صندوق‌های رای حاضر شود.

صالحی با بیان اینکه ملت ایران با حضور خود در انتخابات به رویه‌ای تحت عنوان اعتدال و تدبیر رای دادند، گفت: جمهوری اسلامی مراحلی را گذرانده است تا امروز در این نقطه قرار گرفته؛ دوره اول دوره برانگیختگی بود که از زمان مشروطه آغاز شد و با تحقق انقلاب اسلامی تجلی یافت پس از ۳۴ سال دوره بالندگی طی شد و امروز مفتخر هستیم که بین ملت‌های منطقه و جهان، ملتی اندیشه آفرین و اندیشه ساز داریم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران نمونه‌های فراوانی از اندیشه‌های نو را به جامعه بین الملل عرضه کرده است گفت: ‌از جمله آن می‌توان به شیوه حکمرانی جدید به خصوص در دوره بحران‌های منطقه اشاره کرد همچنین عدالت گستری و تحولات چشم گیر کشور نیز از جمله آن‌ها به شمار می‌رود به گونه‌ای که آخرین گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که ما در دومین رده از رشد شاخص‌های انسانی پس از کشورهایی همچون کره جنوبی قرار داریم این نمونه‌ای از دستاورد ملت پس از ۳۴ سال است.

وی افزود: در این دوران علی رغم نواقص و مشکلاتی که خیلی از آن‌ها ناشی از عملکرد ما مدیران بوده است سیر اقتدار کشور گاهی با تامل، گاهی با کندی و گاهی با سرعت پیش رفت. من چند ماه پیش تحولات گسترده کشور را پیش بینی کرده بودم چراکه با توجه به اطلاعاتی که در وزارت خارجه در دسترس ما قرار می‌گرفت تصور این می‌رفت که سال ۹۲ سالی باشد که جمهوی اسلامی وارد دوره جدیدی بشود برخی دوستان ما در ۲۰ و ۳۰ عنوان کردند که وزیر امور خارجه پیشگو است اما به لطف خدا پس از چندماه بودیم که ما در همین مسیر نیز قرار گرفتیم.

صالحی همچنین خاطرنشان کرد: ‌من این نوید را می‌دهم که با شروع دوره جدید، جمهوری اسلامی بیشتر و سریع‌تر از گذشته رو به پیشرفت، اعتدال‌، عزتمندی و اقتدار خواهد رفت این نوید قطعا بی‌پایه و اساس نخواهد بود رهبری نیز در فرمایشات خود فرمودند در منطقه و جهان شاهد بحران‌های زیادی هستیم اما به لطف خدا جمهوری اسلامی هر روز شاهد تحولی است که نشاط بخش است.

وی با اشاره به فعالیت رسانه‌ها نیز عنوان کرد: در طول زمان شاهد به کارگیری ابزارهای رسانه‌ای هستیم که باعث می‌شود اطلاعات شفاف‌تر و دقیق‌تر در اختیار عموم مردم قرار گیرد اما در بحث محتوایی باید گفت که ما در سیاست به دنبال مبنای ارزشی هستیم نه منفعت طلبی. درست است که برای دستیابی به منافع و مصالح ملی تلاش می‌کنیم اما هر اقدامی که انجام می‌دهیم الزاما منفعت طلبانه نیست در بحث رسانه‌ها نیز به نظر من باید رسانه‌های ما محوریت خود را در بنیان ارزش‌های اخلاقی قرار دهند چراکه هم اکنون همه رسانه‌ها صاحب ابزارهای پیشرفته هستند و این افتخار نیست.

وزیر امور خارجه با تاکید براینکه رسانه‌ها باید مردمی باشند و طرف مردم را بگیرند، گفت: رسانه برای ساختن افکار عمومی است بنابراین باید پاک اندیش و بی‌طرف باشند. اگر قرار باشد رسانه‌ای طرف جناحی را بگیرد باید بالای آن رسانه نوشته شود که آن رسانه متعلق به فلان ارگان است، اما عمدتا رسانه‌های ما عنوان می‌کنند که مستقل هستند و وقتی مطالب منعکس شده آن‌ها را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در مساله بی‌طرفی در آن مطالب رعایت نمی‌شود.

صالحی ادامه داد: متاسفانه در بیان مطالب از سوی رسانه‌ها غلو‌های فراوانی دیده و شنیده می‌شود در بسیاری از موارد در رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها مردم را دچار خطاهای اطلاعاتی کرده‌ایم اما این روند هم اکنون تاحدودی متوقف شده است البته امروز نیز اگر بحث به بالا بردن یک شخصیت باشد از سوی رسانه‌ها به گونه‌ای بیان می‌شود که گویی کسی بالا‌تر از این فرد وجود ندارد و اگر قصد به زدن فرد باشد گویی وی حسنی نداشته است این شایسته رسانه‌ها نیست که افکار عمومی را به ناحق دچار خطا کنیم و به شخصیت مورد نظر آسیب برسانیم.

وی با تاکید براینکه رسانه‌ها باید حقایق را به مردم بگویند تصریح کرد: نقدهای صورت گرفته از سوی رسانه‌ها باید شفاف، خداپسندانه و مردم پسندانه باشد و اعتبار یک رسانه را زیر سوال نبرد هم اکنون که جمهوری اسلامی با چالش بزرگی در رویارویی با استکبار جهانی قرار دارد دشمن تلاش می‌کند با تمام شیوه‌ها خود ازجمله جنگ رسانه‌ای جمهوری اسلامی را به عنوان یک نظام ناکارآمد جلوه دهد و ما وظیفه داریم با چنین روندی مقابله کنیم.

وزیر امور خارجه همچنین یادآو شد: در اجلاس جنبش عدم تعهد وزیر خارجه یکی از کشور‌ها از من عذرخواهی کرد و گفت من قبل از اینکه به ایران بیایم تصورم از ایران یک کشور نابسامان و گرفتار بود اما وقتی وارد فرودگاه شدیم و جند روز در تهران مستقر بودیم به خود نهیب زدیم که چطور وزیر خارجه یک کشور باید مرعوب تبلیغات غلط رسانه‌ها شود و خودش برای به دست آوردن اطلاعات درست تلاش نکند.

صالحی با تاکید بر رعایت اخلاق عنوان کرد: من از وقتی که در مسئولیت وزارت امورخارجه بودم تاکنون از تمام بزرگان کشور، علیرغم اینکه وزیر دولت احمدی‌نژاد بودم به نیکی یاد کردم و از بزرگان نظام همچون خاتمی و هاشمی همواره دفاع کردم درحالی که ممکن بود از وزیر دولت احمدی‌نژاد تصور دیگری برود اما وی حتی یک بار به من نگفت چرا این مطالب را بیان می‌کنی چراکه من احساس کردم حرف حق را باید گفت.

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه بسیاری از کشور‌ها به دلیل اینکه قهرمان ملی ندارند قهرمان ملی دیگر کشور‌ها را به نام خود می‌زنند، گفت: ما چنین بزرگانی را در کشور داریم اما متاسفانه آن‌ها را از خود دفع و یا دفن می‌کنیم. رسانه‌ها باید افکار را به شکل صحیح نقد کنند و بگویند فلان مسئول بر این اساس و طبق این اصول چنین اشتباهاتی کرده است اما اینکه شخصیت افراد را نابود کنیم زیبنده ما که انقلاب اسلامی را تجربه کردیم نیست.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌های ما نوعا اخلاقی هستند، خاطرنشان کرد: اکثر رسانه‌ها تلاش در جهت انعکاس واقعیت دارند اما گاهی و در تعداد محدودی از رسانه‌ها اشتباهاتی صورت می‌گیرد که همین هم نباید در جمهوری اسلامی وجود داشته باشد.

صالحی با اشاره به نقش رسانه‌ها در عرصه بین المللی عنوان کرد: حتی اگر ما با کشوری دشمن بالقوه و یا بالفعل نیز باشیم نباید به رسوم این کشور‌ها و مسئولین و روسای آن‌ها بی‌احترامی کنیم این باعث می‌شود که آن‌ها نیز حرمت ما را نگه ندارند. خداوند در قرآن می‌فرمایند حتی به بت مشرکین نیز بی‌احترامی نکنید متاسفانه گاهی وقتی ما حرف‌های تند نمی‌زنیم می‌گویند شما منفعل هستید اما نباید فراموش کرد که عزت و اقتدار در یک کشور به پرخاشگری و کلام خشن نیست. با کلام آرام هم می‌توان یک پیام را رساند.

وی خطاب به خبرنگاران عنوان کرد: من شما را به عنوان دریچه و رصدخانه تحولات جهان می‌دانم و امیدوارم که ارتباطی که بین رسانه‌ها و مسئولان کشور وجود داشته در دوره جدید بیشتر تقویت شود تا بتوانیم با تصورسازی صحیح از جمهوری اسلامی حقیقت را آنگونه که است به جهانیان بنماییم.

وی در پاسخ به این سوال که پس ازپایان دوران مسئولیت خود به کجا خواهید رفت؟ گفت: ما از دانشگاه آمدیم و به دانشگاه نیز باز می‌گردیم این قطعی است اما اگر سرنوشت طور دیگری رقم بزند قطعا تابع سرنوشت خواهیم بود.

خبرنگار دیگری به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه کانادا اشاره کرد كه صالحی گفت: اگر قرار باشد هر حرفی آن‌ها می‌زنند ما واکنش نشان دهیم آن‌ها گمان خواهند کرد که اظهارات آن‌ها مهم بوده است بنابراین تنها جواب من این است که آن‌ها برای خودشان حرف زده‌اند و این به ما ربطی ندارد.

صالحی در پاسح به سوال خبرنگاری مبنی براینکه با روی کار آمدن دولت جدید همه کشور‌ها از جمله وزیر امور خارجه انگلیس برای روابط بهتر با ایران ابراز امیدواری کرده‌اند آیا این ناشی از یک روال همیشگی است یا مربوط به کاستی‌هایی است که در روابط خارجه ما وجود داشته است، گفت: جمهوری اسلامی در ۳۴ سال گذشته همواره در چالش بزرگ اندیشه‌ای با استکبار جهانی بوده است ۳۴ سال پیش ملت بزرگ ایران تصمیم گرفت در مدار سیاسی هیچ ابرقدرتی نچرخد این اولین بار بود که یک کشور جهان سومی در مقابل جامعه بین الملل حقیقت استقلال سیاسی خود را به نمایش می‌گذارد. این کشور‌ها از آن زمان همه ابزارهای خود را برای تضعیف جمهوری اسلامی به کار گرفتند اما نتوانستند به اهداف خود برسند برای همین هم اکنون به این نتیجه رسیدند که این اقدامات در مورد ایران کارساز نیست.

وی افزود: دشمنان ما امروز فهمیده‌اند که اگرچه دارایی مردم ما طبق اعلام کار‌شناسان ۶۰ درصد کاهش داشته است اما ۷۳ درصد از واجدین شرایط در انتخابات حاضر می‌شوند و رای آن‌ها کسی است که وعده اعتدال را به مردم داده است. دشمنان ما فهمیده‌اند که با دیوار محکمی روبرو شده‌اند و دولت در ایران برامده از اراده مردم است و این دو از یکدیگر جدا نیستند. بنابراین به این نتیجه رسیدند که وارد بازی برد- برد با ایران شوند ضمن اینکه روحانی نیز پس از پیروزی در انتخابات پیام تعامل با دیگر کشور‌ها را اعلام کرد و گفت که جمهوری اسلامی هیچ‌گاه دنبال خصم آفرینی و تقابل نبوده، نیست و نخواهد بود.

صالحی در واكنش به انتقاد برخی خبرنگاران مبنی بر اینكه اگر در رسانه‌های ما بعضا ادبیات درستی به کار نمی‌رود ناشی از ادبیات غلط برخی از مقامات کشور است، گفت:من همه این مساله را تایید می‌کنم همه ما در این امر مسئولیم برخی عزیزان در پست‌های خود مواضعی می‌گرفتند که برخی مواقع مشکل آفرین می‌شد به گونه‌ای که من حتی به آن‌ها متذکر می‌شدم.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: در طول این هفت دوره،روسای جمهور هر کدام نقشی داشته و تحولی را درحوزه خود ایجاد کرده‌اند.در دولت نهم و دهم نقش گسترش مفهوم عدالت به خوبی نمایان شد و باید بگویم این دولت تمام تلاش خود را به کار گرفت و به زیبایی آراء مردم را به دولت یازدهم سپرد.

صالحی اظهار داشت: ما معتقدیم هیچ دولتی بی عیب و نقص نبوده و باید گفت در مجموع همه دولت‌ها در جهت منافع ملی و مصالح کشور فعالیت کرده‌اند.

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد انتقال موضوع فعالیت هسته‌ای از شورای امنیت به وزارت امور خارجه گفت: بحث هسته‌ای بحث حساسی است، ‌این بحث که از سال ۲۰۰۱ به طور جدی شروع شد در وزارت خارجه قرار داشت یعنی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی اتمی تنها کسی بود که در این زمینه فعالیت می‌کرد و شخص دیگری در این میدان برای بیان و تبیین مواضع ایران وجود نداشت، چرا که بحث‌ها بسیار تخصصی بود اما اکنون همه جامعه تمام اطلاعات و مباحث مربوط به این مهم را می‌شناسند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: در آن زمان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی عهده‌دار این امور بودند و این مسئله ادامه پیدا کرد چون نهادهای دیگری نیز در این قضیه درگیر بودند در ‌‌نهایت امور بنابر توصیه وزارت خارجه آن زمان به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی انتقال یافت.

صالحی در مورد ایجاد اجماع در خصوص اتخاذ تصمیمات در امور سیاست خارجی اظهار داشت: ایجاد اجماع کار آسانی نیست اما هر آنچه که در خصوص فعالیت هسته‌ای و امور سیاست خارجی انجام شده نتیجه اجماع بوده است و جناب آقای دکتر جلیلی نیز بر اساس همین اجماع عمل کرده است و مطابق نظر نظام مسائل را پیش برده‌اند و اکنون پرونده به جاهای خوبی رسیده است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ‌در آلماتی ۱ اولین بار انعطاف خوبی نشان داده شد و همین امر موجب شد طرف غربی پی ببرد که جمهوری اسلامی ایران از همه آستانه‌های بدست آوردن فناوری عبور کرده است، بنابراین باید گفت آن‌ها چه چیزی را می‌خواهند متوقف کنند؟طرف غربی بعد از فتوای مقام معظم رهبری متوجه شد که راهی جز تعامل با جمهوری اسلامی ایران ندارد و امیدواریم در آینده شاهد تعاملات بیشتر باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: باید بگویم فعالیت هسته‌ای به جایی رسیده که از این به بعد شاهد حل و فصل آن خواهیم بود و براساس نشانه‌ها به یاری خداوند متعال این پرونده رو به حل شدن بوده و این امر قطعی است.

صالحی در ادامه در پاسخ به این سوال که مردم به تغییر رویکرد در تعاملات رای دادند، افزود: من اینگونه نمی‌بینم که مردم به تغییر عملکرد رای داده باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ‌من در دوران خدمتم بار‌ها می‌خواستم به عربستان سفر کنم اما چون باید اجماع حاصل شود و هر تصمیمی در سیاست خارجی منوط به اجماع تصمیم سازان است این سفر صورت نمی‌گرفت همانطور که در مورد تعامل با آمریکا نظر مقام معظم رهبری شرط است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز