خبرگزاری کار ایران

گزارش اختصاصی/

کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت واحدهای پرورش طیور گلستان

asdasd

بر اساس آمار‌ها، سالانه حدود ۱۱۰ هزار تن گوشت مرغ و بیش از ۲۴ تن تخم مرغ در ۹۰۰ واحد پرورش جوجه گوشتی و تخمگذار در گلستان تولید می‌شود.

گرگان - ایلنا: بر اساس آمار‌ها، سالانه حدود ۱۱۰ هزار تن گوشت مرغ و بیش از ۲۴ تن تخم مرغ در ۹۰۰ واحد پرورش جوجه گوشتی و تخمگذار در گلستان تولید می‌شود.

رتبه یک ضریب تبدیل در کشور، پایین‌ترین درصد تلفات و نیز رتبه یک پایین‌ترین طول دوره پرورش در کشور (مدت ۴۲ روز طول دوره آن) از مزیت‌های نسبی و قابلیت‌های استان در صنعت طیور است. اما وجود این مزیت‌های نسبی و رتبه ششم استان در تولید گوشت مرغ و رتبه دهم در تولید تخم مرغ در کشور، از بار مشکلات فعالان این صنعت کم نکرده است.

به گفته برخی از مرغداران گلستانی کمبود و عدم تعادل قیمت نهاده‌های دامی، کمبود نقدینگی بانکی، کمبود سوخت و عدم حمایت سیستم بانکی منجر به تعطیلی برخی واحد‌ها شده و یا اینکه باعث شده تا با ۵۰ درصد ظرفیت خود جوجه ریزی داشته باشند.

همچنین صدور مجوزهای بیش از حد برای احداث واحدهای جدید مرغداری به بهانه اشتغالزایی و تکریم ارباب رجوع عرصه را بر مرغداران تنگ نموده که بعضاً دیده می‌شود تولیدات بر دست آنان باقی مانده و خریداری ندارد و حتی زیر قیمت تمام شده به فروش می‌رسد. البته در این بین وجود دلال و واسطه‌ها نیز در نوسان قیمت بازار سهم بسزایی دارد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان در این خصوص گفت: مشکلات صنعت مرغداری مقطعی است و آن نیز بعلت کمبود و یا تاخیر دریافت سهمیه‌های اختصاص داده شده نهاده‌های دامی مخصوصاً کنجاله سویا، در دست دلال و واسطه‌ها است که این امر سبب شده تا در‌‌نهایت مرغدار، مرغش را به دلال بفروشد و پس از آن با چندین واسطه به کشتارگاه برسد که باعث افزایش قیمت در بازار می‌شود.

محمد اورسجی افزود: این بدین معناست که تولید، قبل از آنکه به ثمر برسد توسط دلالان مسموم شده است و متاسفانه در حال حاضر هیچ کاری در کشور وجود ندارد که این سیکل همراهی با دلال را سیر نکرده باشد.

وی اظهار داشت: برای جلوگیری از نوسان قیمت مرغ نیازمند برنامه ‌ریزی مناسبی در تمام زنجیره‌های تولید است و برای توسعه کمی و کیفی و کمک به صنعت طیور، نیازمند به شکل گیری تشکلهای قوی است. همچنین می‌توان با زنجیره‌هایی اعم از تولید نهاده‌های دامی، کارگاه تولید جوجه، کشتارگاه مرغ، حمل و نقل ترانسفور و... واسطه‌ها را حذف نمود و رابطه صحیحی بین تولیدکننده و مصرف کننده بوجود آورد.

وی در خصوص سهمیه اختصاص داده شده کنجاله سویا به استان افزود: در سه ماههٔ گذشته میزان کنجاله سویای مصرف شده در واحدهای مرغداری استان ۷۵ هزارتن بوده در حالیکه میزان سهمیه اختصاص داده شده به استان ۴ هزار تن به نرخ ۸۵۰ تومان است که با صد در صد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته خریداری می‌شود.

وی میزان تلفات بر اثر بیماریهای خاص طیور را در سال گذشته ۳ درصد عنوان کرد و افزود: خوشبختانه ۱۸ سال متوالی است که استان پاک کشور هستیم، اما متاسفانه در سال گذشته بعلت شیوع بیماری که دامن گیر تولیدکنندگان مرغ استان شده بود، مشکلاتی پدید آمد و در نتیجه آن تلفاتی بمیزان ۳ درصد برای تولید کنندگان در پی داشت.

مهندس اورسجی یاد آور شد: در حال حاضر ۷۵درصد واحدهای مرغداری استان مکانیزه بوده و ۲۵ درصد سنتی اداره می‌شود.

وی افزود: در اواخر سال ۸۹، طرح بهینه سازی مصرف انرژی اجرا شده که برخی از واحد‌ها از تسهیلات آن استفاده نموده‌اند و برخی نیز خوداجرایی داشته و توانسته‌اند یک سوم یارانه را دریافت کنند اما متاسفانه این طرح متوقف شده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران بندرگز در خصوص نبود نقدینگی گفت: برخی از مرغداران این استان به علت کمبود سرمایه در گردش به بانک‌ها بدهکارند و با افزایش قیمت نهاده‌های مرغداری‌ها شامل ذرت، سویا، جوجه و... این قشر بیش از پیش با کمبود نقدینگی مواجه هستند.

هادی جهانشاهی، با بیان اینکه خوراک طیور مهم‌ترین و اساسی‌ترین محرک صنعت مرغداری است، افزود: تاخیر در تحویل کنجاله سویا باعث شده که تولید کننده به ناچار کنجاله سویایی که در سال گذشته۴۵۰ تومان خریداری می‌شده را در بازار آزاد هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۱۰۰ تومان جهت جلوگیری از افت تولید و ضرر و زیان ناشی از آن، تامین کنند. ولی انتظار می‌رود با توجه به اینکه پول نقد برای تامین کنجاله سویا از مرغدار گرفته می‌شود تحویل آن از یک ماه به یک هفته کاهش پیدا کند.

وی اظهار داشت: سهمیه سوخت اختصاص داده شده در این بخش به شهر بندر گز ۱۵۰تن در سال است که جوابگوی ۲۰ واحد فعال مرغداری این شهر نیست.

یکی دیگر از مرغداران استان، وجود بازار سیاه واکسن طیور را یکی از عمده‌ترین مشکلات این صنعت برشمرد و گفت: این موضوع سبب شده تولید کننده برای کنترل ویروس نیوکاسل هزینه‌های گزافی را در بازار آزاد بپردازد که اعتراض فعالان صنعت مرغداری در استان را درپی داشته است.

منصور رئیسی افزود: در برخی موارد دیده می‌شود که بدلیل عدم نگهداری صحیح و استفاده واکسن مشکلات زیادی برای تولیدکننده بوجود می‌آید.

این عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گلستان، با ابراز نگرانی از بالا بودن هزینه‌‌های تولیدو نوسانات قیمت، مهم‌ترین مشکل صنعت مرغداری را کمبود نقدینگی عنوان کردو اظهار داشت: برای توسعه این صنعت در استان باید تسهیلات کافی در اختیار این بخش قرار گیرد.

وی همچنین در ادامه خواستار تامین اعتبار برای تغییر واحد‌ها، باز سازی سیستمهای قدیمی به سمت سیستمهای نوین جهت بهینه سازی مصرف انرژی شد.

می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که هر واحد تولیدی زمانی توجیه اقتصادی پیدا می‌کند که دولت از آن حمایت مطلوب و همه جانبه داشته باشد و لازمه رشد و تعالی تولیدکننده حمایت همه جانبه از اوست و نیز می‌دانیم که بازار تابعهٔ عرضه و تقاضاست زمانیکه چرخه تولید یعنی عرضه در منطقه کم شود تورم و گرانی پدید می‌آید لذا جهت تعادل در عرضه و تقاضا و جلوگیری از تورم و گرانی اگر حمایت مناسبی از تولید کننده بوجود بیاید و نهاده‌های تولید با قیمت مناسب و به راحتی در اختیار تولید کننده قرار بگیرد کمتر با بحران گرانی، کمبود، بازار سیاه، افت تولید، تعطیلی کارگاه‌های تولید کننده روبرو نخواهیم شد.

امیدواریم در سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» گام های موثری در این خصوص برداشته و چرخهٔ تولید را از بیماری‌هایی بنام بازار سیاه پاک شود تا تولید کننده و مصرف کننده در کنار همدیگر بتوانند کنار هم براحتی زندگی کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز