خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری انجمن صنفی كارگران تهران مطرح شد:

افزایش قیمت‌ها، روزانه از قدرت خرید كارگران می‌كاهد

asdasd

متاسفانه همه اخبار حوزه کارگری خبرهای بد است. برای مثال خط فقر در سال گذشته ۸۴۰ هزار تومان بود و این درحالی است که کف دستمزد کارگران هیچ قرابتی با این رقم ندارد و جوابگوی نیازهای کارگران نیست.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن صنفی کارگران استان تهران آموزش را از مهم‌ترین فعالیت‌های این نهاد صنفی دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا عباسی در یك نشست خبری با اشاره به فعالیت‌های این انجمن اعلام کرد: هم اکنون انجمن صنفی به وظایفی همچون انتخاب نمایندگان قانونی کارگران در مراجع داخلی و خارجی، توسعه انجمن‌های صنفی، ارایه طرح‌ها و لوایح مربوط به قوانین کارگری و... می‌پردازد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ انجمن صنفی در سطح استان تهران فعال است که این میزان مطلوب نیست و باید به رقم ۱۰۰ در سال جاری برسیم و ما قصد داریم در سالهای آتی این تعداد را را به ۲۰۰ الی ۳۰۰ انجمن برسانیم.

عباسی تصریح کرد: آموزش از مهم‌ترین فعالیت‌های ما است که باید به صورت قانونمند و مدون این کار انجام دهیم. در همین راستا، آشنایی نمایندگان به قوانین کار و تامین اجتماعی، آموزش کارگران ساختمانی و حفاری به مسائل ایمنی بهداشتی و... بر عهده کمیته آموزش خواهد بود که توسط سه تشکل عالی کارگری با حضور متخصصین فنی وزارت کار شکل می‌گیرد.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن صنفی کارگران استان تهران با اشاره به فشارهای اقتصادی وارده به کشور اظهار داشت: در حال حاضر در تحریم و حصر اقتصادی هستیم و بنگاه‌های اقتصادی کشور به دلیل مشکلاتی که دارند مجبور به اخراج کارگران خود هستند. متاسفانه همه اخبار حوزه کارگری خبرهای بد است. برای مثال خط فقر در سال گذشته ۸۴۰ هزار تومان بود و این درحالی است که کف دستمزد کارگران هیچ قرابتی با این رقم ندارد و جوابگوی نیازهای کارگران نیست.

عباسی با انتقاد از وزارت کار به دلیل عدم دعوت تشکل متبوع خود در مراجع مختلف، گفت: متاسفانه در مراجعی مانند شورای عالی اشتغال، شورای حفاظت، کمیته استان‌ها، هیات مدیره تامین اجتماعی و... ما را دعوت نمی‌کنند که به گونه‌ای حق کشی از كارگرانی است كه این نهاد نمایندگی‌شان می‌كند.

از بین رفتن آثار افزایش دستمزد در پی افزایش قیمت‌ها 

در ادامه نشست، آقای نیازی، دبیر کانون انجمن صنفی کارگران استان تهران بیان کرد: در فصل ششم قانون کار سه نوع تشکل پیش بینی شده است که انجمن صنفی کارگران از نظر مقررات جهانی حقوق کار و کنوانسیون‌های بین المللی از سایر تشکل‌ها به معیار‌ها و استاندارد‌های بین المللی نزدیک‌تر است.

وی بااشاره به دستمزد اندک کارگران گفت: در سال گذشته با کمک دو تشکل دیگر برای افزایش حداقل دستمزد رایزنی‌هایی داشتیم و به نتایجی نیز رسیدیم، اما افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در دو ماهه اول سال جاری خیلی سریع اثر آن افزایش حقوق ابتدای سال جاری را از بین برد.

به گفته نیازی، در سال جاری با تورم ۱۲۰ الی ۱۳۰ درصدی روبرو هستیم و در حالی که تغییر قیمت‌ها به صورت روزانه اتفاق می‌افتد، روز به روز از قدرت خرید کارگران کاسته می‌شود.

دبیر کانون انجمن صنفی کارگران استان تهران اظهار داشت: یکی از مسوولیت‌های دولت این است که از سی میلیون کارگر کشور و خانواده‌های‌شان حمایت کنند، برای مثال سهام عدالت که قرار بود به کارگران اختصاص داده شود به صورت شایسته‌ای میان آنان توزیع نشده است. همچنین بن کارت‌های یک و نیم میلیونی که قرار بود در اختیار کارگران قرار گیرد تا با آن کالاهای تولید داخل را خریداری کنند به دلیل عدم تفاهم دولت و بانک‌های عامل به نتیجه نرسیده است.

نیازی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی بیان کرد: در اصل مذکور تعاونی‌های سهام عدالت پیش بینی شده است که انجمن صنفی قصد دارد با تاسیس یک تعاونی سهام عدالت این سهام را در سبد معیشتی کارگران قرار دهد.

وی در پایان با اشاره به پیش نویس اصلاح قانون کار، اعلام کرد: در پیش نویس اصلاح قانون کار، کارگران و کارفرمایان با هم به تفاهم رسیدند که سازمان تامین اجتماعی به صورت یک کالبد واحد در میان کارگران باقی بماند اما علیرغم این توافق، به پیشنهاد دولت در ماده ۱۹۸ پیش نویس این قانون، در کنار سازمان تامین اجتماعی سازمان‌های بیمه دیگری نیز پیش بینی شده است که این امر به جامعه کارگری کشور آسیب می‌رساند. انجمن صنفی کارگران استان تهران درخواست اکید دارد که دولت و نهادهای دولتی و قوه مقننه در این موضوع وارد نشوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز