خبرگزاری کار ایران

از دیروز آغاز شد:

اعتراض كارگران قطار شهری اهواز به نحوه پرداخت مطالبات صنفی

asdasd
کد خبر : ۴۲۴۳۳

مدیرعامل: مشکل عدم پرداخت به موقع مطالبات مزدی کارگران متروی اهواز به پرداخت نشدن مطالبات پیمانکاران از سوی دولت باز می‌گردد./ یک فعال کارگری: کارگران متروی اهواز از روز گذشته به نشانه اعتراض صنفی فعالیت‌های روزانه خود را در کارگاه‌های این شرکت متوقف کرده‌اند.

در حالی که گفته می‌شود کارگران قطار شهری اهواز در اعتراض به عدم دریافت مطالبات صنفی ۶ ماه گذشته خود از دیروز اعتراض صنفی خود را آغاز کرده‌اند، مدیر عامل این مجموعه از پرداخت یک ماه حقوق کارگران خبر داد.

هلاکویی، مدیرعامل شرکت متروی اهواز در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشتک در رابطه با مطالبات معوقه کارگران قصد داریم که تا اول مهر با تمامی کارگران این مجموعه تسویه حساب کنیم.

وی بابیان اینکه هم اکنون حدود ۸۰۰ کارگر در پروژه متروی اهواز مشغول کار هستند، گفت: با خبر شدیم که جمعی ۴۰ نفره از کارگران بخش حفاری نسبت به نحوه پرداخت مطالبات خود معترض شده‌اند.

مدیرعامل متروی اهواز یادآور شد: این گروه از کارگران به دلیل انجام کار بی‌وقفه شبانه-روزی در زیر زمین، دارای مشاغل سخت‌تر و تخصصی‌تری هستند و برای همین به نسبت سایر کارگران حدود ۳۰ تا۴۰ درصد بیشتر دستمزد می‌گیرند.

به گفته هلاکویی مشکل عدم پرداخت به موقع مطالبات مزدی کارگران متروی اهواز به پرداخت نشدن مطالبات پیمانکاران از سوی دولت باز می‌گردد.

کارفرمای متروی اهواز بایادآوری اینکه دولت از ابتدای سال جاری تنها به ۱۰ درصد تعهدات خود در زمینه تامین اعتبار پروژه مترو شهر اهواز عمل کرده است، گفت: بر همین اساس مطالبات مزدی کارگران شاغل در این پروژه بصورت علی الحساب و از طریق کمک‌ مالی نهادهایی مانند شهرداری اهواز پرداخت می‌شود.

این مقام مطلع در خصوص میزان مبالغی که در این مدت بصورت علی الحساب به کارگران مترو پرداخت شده است، گفت: مقدار این مبالغ به نسبت دفعات ثابت نیست اما در هر نوبت برای همه کارگران یکسان است بطوری که در برخی موارد بیش از دستمزد توافق شده به کارگران پرداخت شده است.

وی یادآور شد: در نتیجه این وضع تعداد کارگران شاغل در این مجموعه از ۱۲۰۰ نفر به ۸۰۰ نفر کاهش یافته و حتی بخشی از فعالیت‌های این پروژه شهری متوقف شده است.

به گفته هلاکویی در این شرایط کارفرمایان پروژه مترو ناچار هستند تا منابع مالی حداقلی موجود را طوری تقسیم کنند که هم بتوان بخشی از حقوق کارگران را پرداخت کرد و هم بتوان در شرایط اقتصادی اخیر مواد اولیه کارگاه‌ها از جمله آهن و سیمان را تهیه کرد.

مدیرعامل متروی شهر اهواز در خصوص میزان طلب معوقه کارگران شاغل در این پروژه گفت: تنها کارگرانی که از ابتدای آغاز پروژه یعنی حدود ۵ سال پیش در استخدام موقت متروی اهواز هستند نزدیک ۶ ماه حقوق پرداخت نشده طلبکار هستند.

وی تصریح کرد: طلب معوقه کارگرانی که به مرور بعد از آغاز پروژه به استخدام متروی اهواز درآمده‌اند به مراتب کمتر از ۶ ماه است.

هشدار نسبت به تبعات بی‌توجهی به اعتراضات کارگران

این اظهارات از سوی کارفرمای پروژه قطار شهری اهواز در حالی مطرح می‌شود که به گفته یک فعال کارگری در اهواز هم اکنون به واسطه تعدیل‌های صورت گرفته و نیز اعتراض صنفی کارگران فعالیت این پروژه به حالت نیمه تعطیل درآمده است.

آقایار حسینی، دبیر خانه کارگر خوزستان در این باره به ایلنا گفت: کارگران شرکت متروی اهواز که چند سالی است با تاخیر مطالبات معوقه خود را دریافت می‌کنند از روز گذشته به نشانه اعتراض صنفی فعالیت‌های روزانه خود را در کارگاه‌های این شرکت متوقف کرده‌اند.

وی بابیان اینکه کارگران متروی اهواز با قراردادهای یک ماهه و بصورت روز مردی در استخدام هستند، یاد آور شد: طبق برآوردهای اولیه احداث و راه‌اندازی متروی اهواز حداقل تا اواسط دهه ۹۰ طول خواهد کشید و این درحالی است که در تمامی ۶ سال گذشته قرارداد این کارگران ماه به ماه تمدید شده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر اهواز با بیان اینکه دلیل این تاخیر، تامین نشدن اعتبارات مصوب بوده است، افزود: مسئولان کشوری و استانی باید به این مهم توجه کنند.

این فعال کارگری با اشاره به تجمع اعتراضی کارگران قند اهواز و همچنین کارگران نی‌بر قند کارون، شوشتر و هفت تپه، در هفته گذشته گفت: اگر مسئولان مربوطه به این وضعیت رسیدگی نکنند باید در انتظار تبعات جدی این بحران‌ها باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز