خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با یك فعال كاركری طبس تشریح شد:

اطلاعات غیر رسمی از دلایل انفجار معدن یال شمالی

asdasd
کد خبر : ۳۱۵۸۸

«شدت ازدحام گاز قبل از شروع بکار کارگران در روز حادثه به حدی بوده که کارگران نسبت به وجود گاز در معدن به یکدیگر هشدار داده و نسبت به این موضوع مشکوک شده بودند.»/ «کارگران این معدن با وضعیت معیشتی سختی که دارند از ترس اینکه مبادا اظهارات آنان باعث از دست دادن شغل‌شان شود، ساكت مانده‌اند.»

هشت روز پس از انفجار معدن یال شمالی در شهرستان طبس كه به كشته شدن 8 كارگر انجامید، یك فعال كارگری در طبس اطلاعات تازه‌ای درباره علت احتمالی وقوع این فاجعه مطرح كرد.

غلامرضا محمدی، دبیر خانه کارگر طبس با اشاره به گفته‌های شاهدان معتقد است رعایت نکردن اصول ایمنی و کوتاهی مسئولان در زمینه بازرسی عامل اصلی انفجار معدن یال شمالی بوده است.

وی در تشریح این ادعا به ایلنا گفت: به گفته کارگران، این معدن فاقد مسئول ایمنی بطور مستمر بوده است و کارگری که به عنوان مسئول ایمنی در معدن فعالیت می‌كرده علاوه بر مسئولیت ایمنی، مسئولیتهای دیگری همچون انبار داری را  نیزبر عهده داشته است.

محمدی افزود: طبق قوانین و ضوابط موجود، کارفرما موظف به استخدام یک مسئول ایمنی متخصص است که او مسئولیت نظارت بر ایمنی عملیات بهره‌برداری از معدن را به عهده دارد و بنا به وظایف خود قبل از ورود کارگران به عمق زمین باید میزان گاز موجود را بررسی کرده و در صورت ازدحام گاز، دستور تهویه تونل را صادر کند.

او اضافه کرد: در این زمینه طبق اظهارات کارگران شاغل در معدن حادثه دیده و همچنین بررسی میزان گاز تونل متوجه شدیم گازسنجی تنها هر هفته یکبار  توسط کار‌شناسان شرکت زغال سنگ انجام می‌شده است.

دبیر خانه كارگر طبس با بیان اینکه مسئول ایمنی در معدن یال شمالی فقط «اسمی» بوده است، تصریح کرد: گفته می‌شود شدت ازدحام گاز قبل از شروع بکار کارگران در روز حادثه به حدی بوده که کارگران نسبت به وجود گاز در معدن به یکدیگر هشدار داده و نسبت به این موضوع مشکوک شده بودند.

محمدی اضافه کرد: همچنین گفته می‌شود دستگاه گاز سنج موجود در این تونل غیر فعال است و در صورت وجود گاز هیچ علائم هشدار دهنده‌ای نشان داده نمی‌شود.

این فعال كارگری در طبس همچنین اظهار داشت: آنچه حائز اهمیت است ادعای کارگرانی است که در محل حادثه حضور داشته و سالهاست با این مشکلات دسته و پنجه نرم می‌کنند و شاهد حوادث ناگوار مشابه آنچه در 28 آذر رخ داد و باعث از دست دادن ۸ همکارشان شد، بوده‌اند.

به گفته محمدی، کارگران این معدن با وضعیت معیشتی سختی که دارند از ترس اینکه مبادا اظهارات آنان باعث از دست دادن شغل‌شان شود، ساكت مانده‌اند واز گفتن حقیقت‌ها خود داری می‌کنند.

محمدی در این زمینه افزود: طبق گفته کارگران دستگاه‌های تهویه این معدن بر خلاف ضوابط ایمنی و جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی، در ساعاتی که کارگران بیکار بودند خاموش می‌شده است و این مسئله باعث ازدحام گاز شده است.

این فعال کارگری در بخش دیگری از سخنان خود درباره وظایف بازرسین اداره کار گفت: قانون کار جایگاه ویژه‌ای برای بازرسان کار به عنوان ضابط قضایی تعیین کرده است و حتی به بازرسین کار اجازه توقیف فعالیت معدن در صورت رعایت نشدن نکات ایمنی را داده است.

او در این زمینه گفت: با ادعای مسئولان کار استان ممکن است بازرسان اداره کار در سال چندین مورد بازرسی منظم از معدن یال شمالی انجام داده‌ باشند اما در مورد نحوه بازدید بازرسان کار از معادن گفته می‌شود این بازرسی‌ها بسیار سطحی بوده و با بازدید مسئولان اداری و دفتری به پایان می‌رسیده است.

دبیر اجرایی طبس یکی از مهم‌ترین دلایل این نحوه بازرسی از معادن را  پرخطر بودن تونل‌هایی كه كارگران در آن مشغول كارند  دانست و همچنین با «تخصصی» خواندن نحوه بازرسی از معادن، گفت: بازرسان کار در مناطق معدنی باید دوره‌های تخصصی در زمینه نحوه بازرسی از معادن دیده باشند یا علاوه بر آن حداقل یک نفر کار‌شناس با تجربه و آشنا به اصول ایمنی در معادن در کنار بازرسان کار حضور داشته باشد.

این فعال كارگری در طبس، تاكید كرد: وقوع انفجار در معدن یال شمالی نشان می‌دهد نسبت به این موضوعات مهم و حیاتی بی‌توجه‌ای شده است و در صورتی که تمامی ضوابط ایمنی و پیشگیری به درستی انجام می‌شد، امروز نمی‌بایستی عزادار این کارگران شریف می‌بودیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر طبس از مسئولان دستگاه قضایی خواستار پی گیری و برخورد قاطع با با عاملین احتمالی این حادثه شد و گفت: روزانه بسیاری از کارگران معادن منطقه معدنی طبس به دلیل عدم وجود امکانات ایمنی و ضوابط پیشگیرانه، در خطر وقوع حوادث مشابه‌ای قرار دارند. یکی از راهکارهای موثر در کاهش وقایع اینچنینی علاوه بر حضور مستمر بازرسان كار، تجهیز معادن و سایر کارگا‌ها به وسایل و امکانات به روز ایمنی است که برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی باید هر چه سریع‌تر انجام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز