خبرگزاری کار ایران

با انحلال كارخانه رخ داد:

بیکاری کارگران آرد یاسوج در آستانه بازنشستگی

asdasd
کد خبر : ۳۰۵۱۱

«هرکدام از این کارگران به صورت میانگین پنج نفر را تحت تکفل خود دارند و بیکاری این کارگران تبعات منفی در استان به همراه داشته است»

نماینده کارگران کارخانه آرد کلوکز و نشاسته یاسوج از انحلال این كارخانه و بیكاری ۷۵ کارگر رسمی و 11 كارگر قراردادی در شرف بازنشستگی خبر داد.

جهانگیر منطقیان با اعلام این خبر به ایلنا گفت: ۷۵ نفر از کارگران رسمی و با سابقه ۲۰ سال خدمت در صنعت تولید آرد، نشاسته، گلوکز، دکستروز و خوراک دام، که با امتیاز مشاغل سخت وزیان آور در شرف بازنشستگی بودند با انحلال کارخانه به بهانه نداشتن صرفه اقتصادی، بیكار شده‌اند.

او با بیان اینکه انحلال این کارخانه قانونی نیست اظهار داشت: این مسأله سوء استفاده از قانون است چرا که فعالیت کارخانه و استفاده از کارگران توجیه اقتصادی دارد.

عضو شورای اسلامی کار کارگران کارخانه آرد، گلوکز و نشاسته یاسوج تصریح کرد: در سال حمایت از تولید ملی که باید به وضعیت اشتغال بیشتر رسیدگی شود، چرا باید کارخانه‌ای با ظرفیت بالای اشتغال تعطیل شده و کارگران  آن بیکار شوند.

او تعداد کارگران این کارخانه را در سال ۸۲ تا ۸۴ حدود ۳۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: از سال ۸۴ به بعد ۱۲۰ کارگر بازخرید شدند و به مرور این تعداد تا سال ۹۰ به ۸۶ نفر رسید که تعداد ۷۰ نفر آنان نیز تا پایان سال ۹۲ شرایط بازنشستگی خواهند داشت.

وی ادامه داد: هرکدام از این کارگران به صورت میانگین پنج نفر را تحت تکفل خود دارند و بیکاری این کارگران تبعات منفی در استان به همراه داشته است؛ از مسوولان می‌خواهیم که در خصوص این مشکل چاره اندیشی کنند.

منطقیان اضافه کرد: این کارخانه از سال ۶۹ راه اندازی شده و به عنوان صنعت مادر و بزرگ‌ترین کارخانه در استان شناخته می‌شد، اما به دلیل ضعف مدیریت و بی توجه‌ای سازمان‌ها و نهاد‌های اقتصادی هم اکنون منحل و کارگران آن بیکار شده‌اند.

او در خصوص مطالبات کارگران اضافه کرد از یکم مهر ماه سال ۹۰ تا یکم خرداد سال ۹۱ تعداد زیادی از کارگران مطالبات حقوقی خود را دریافت نکرده‌اند و از آن تاریخ به بعد طبق رای دیوان عدالت اداری واعلام بازگشت بکار کاگران تا هم اکنون حقوقی دریافت نکرده‌اند.

او همچنین تاکید کرد: طبق ماده ۵۲ قانون کار در کار‌های سخت وزیان آور ساعات کار نباید از ۶ ساعت تجاوز کند این در حالیست که کارگران در این کارخانه روزانه ۸ ساعت کار مداوم انجام می‌دادند.

انباشت بدهی‌ها باعث انحلال کارخانه شد

در پی‌گیری این خبر، معبود منصوری، مدیر اداری کارخانه آرد، نشاسته، گلوکز، دکستروز، خوراک دام یاسوج، به ایلنا گفت: این کارخانه به دلیل افزایش انباشت بدهی‌ها منحل شده است.

او ضمن تایید ادعای کارگران مبنی بر بیكاری در آستانه بازنشستگی، افزود: این کارخانجات شامل کارخانه‌هایی همچون تولید آرد، نشاسته، گلوکز وخوراک دام است که همه این کارخانه‌ها بجز کارخانه تولید نشاسته که نیاز به باز سازی دارد مابقی در زمینه تولید و فروش ماشین آلات هیچ مشکلی نداشته و تجهیزاتشان بروز هستند.

این مقام كارفرمایی در ادامه علت اصلی تعطیلی کارخانه را انباشت بدهی‌ها عنوان کرد واظهار داشت: میزان بدهی‌های این کارخانه بیش از یک میلیارد دویست میلیون تومان است.

مدیر اداری کارخانه آرد یاسوج تعداد کارگران این کارخانه را ۸۶ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۷۴ نفر رسمی و مابقی قرار دادی هستند که به سبب تعطیلی کارخانه هم اکنون بیکار هستند.

او در خصوص مطالبات کارگران گفت: کل حقوق. مزایای کارگران تا پایان ۳۰ شهریور سال ۹۰ بجز سنوات خدمتی و مرخصی انان پرداخت شده است.

او اضافه کرد: از‌‌ همان تاریخ تا مورخه یکم شهریور ماه سال ۹۰ این کارگران مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کرده و از آن تاریخ به بعد نیز طبق رای دیوان عدالت اداری وحکم بازگشت بکار تعداد زیادی از کارگران باید حقوق مزایای خود را دریافت كنند.

گفتنی است کارخانه تولید آرد، نشاسته، گلوکز، دکستروز، خوراک دام یاسوج تا سال ۸۱ زیر نظر سازمان صنایع فعالیت می‌کرد و پس از آن به سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید واگذار شد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز