خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری/

واگذاری بدهی صندوق بازنشستگی فولاد به تامین اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۳۰۵۰۵

صندوق بازنشستگی فولاد و ذوب آهن و سازمان تامین اجتماعی هر دو برای انجام تعهدات خود با مشكل مالی روبرو هستند/ دولت با ادغام این دو صندوق سعی دارد از زیر بار مسئولیت های خود شانه خالی كند و این مسئولیت را به دوش بیمه‌شدگان گذشته و حال تامین اجتماعی بیاندازد.

درحالی که بیش از دو ماه از اعلام خبر واگذاری صندوق بازنشستگی فولاد و ذوب‌آهن به سازمان تامین اجتماعی می‌گذرد، هنوز معلوم نیست که روند پرداخت مطالبات معوقه بازنشستگان فولاد و ذوب آهن كه چندی پیش آنان را به خیابان‌هالی اصفهان كشاند، در چه مرحله‌ای قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اواخر مهرماه سال جاری اعلام شد که صندوق بازنشستگان فولاد و ذوب آهن به همراه ۸ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های معدنی و صنعتی به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده است.

بر این اساس ۱۶ درصد از سهام باقی‌مانده دولت در شرکت ملی مس، 17/5 درصد از سهام شرکت سایپا، ۵۵ درصد شرکت دخانیات، ۱۹ درصد آلومینیوم اراک، ۷۱ درصد سنگ آهن مرکزی، ذوب‌آهن اصفهان، ۷۰ درصد آلومینیوم المهدی و هرمزال و ۱۰۰ درصد سهام شرکت زغال سنگ کرمان، ۱۰۰ درصد سهام زغال سنگ طبس شرقی و نیز پروانه بهره‌برداری معدن زغال سنگ کرمان به همراه ۸ دستگاه ساختمان در شمار اموال و دارایی‌هایی بودند که به همراه صندوق بازنشستگی فولاد و ذوب آهن به سازمان تامین اجتماعی واگذار شدند.

واگذاری صندوق یا بدهی‌ها؟ 

علی رغم این حجم از دارایی و اموال، به باور کار‌شناسان اقتصادی، صندوق بازنشستگی فولاد و ذوب آهن در حال حاضر در زمره یکی از ورشکسته‌ترین صندوق‌های بیمه‌ای قراردارد بطوری که زمان انتقال و واگذاری مسئولیت این صندوق بطور تقریبی مصادف بود با اعتراض کارکنان بازنشسته و از کار افتاده صندوق فولاد و ذوب‌آهن در اصفهان.

بر اساس این گزارش، صندوق بازنشستگی فولاد و ذوب‌آهن حداقل بیش از ۲۳ هزار عضو دارد و برای پرداخت مستمری‌های بازنشستگی و از کار افتادگی با مشکل جدی کمبود نقدینگی روبرو است و گفته می‌شود اعضای این صندوق در ازای پرداخت بطور میانگین ۳۰ سال حق بیمه، در دوران بازنشستگی تنها معادل ثلث درآمد سالهای اشتغال خود را به عنوان مستمری دریافت می‌کنند.

از سوی دیگر به باور کار‌شناسان اقتصادی دولت درست در زمانی با انتقال ادراه صندوق‌های ورشکسته بازنشستگی چون فولاد و ذوب آهن به سازمان تامین اجتماعی موافقت کرده است که خود سازمان تامین اجتماعی مدتهاست با مشکل تامین منابع روبرو شده است.

برابر آمارهای موجود سازمان تامین اجتماعی هم اكنون بیش از 5 میلیون نفر بیمه شده دارد كه حدود 2 میلیون نفر از آنها را مستمری بگیران تشكیل می‌دهند.

به باور فعالان کارگری و کار‌شناسان اقتصادی دیر زمانی است که سازمان تامین اجتماعی به دلیل بدحسابی‌های دولت با مشکل کمبود نقدینگی مواجه شده‌ است.

اشاره این صاحب‌نظران به حدود ۳۰ هزار میلیادر تومان بدهی انباشته دولت از بابت سه درصد حق بیمه کارگران است که هرچند دولت مدعی پرداخت این بدهی با روی كار آمدن رئیس جدید این سازمان است، اما تدوین پیش‌نویس تغییر قانون تامین اجتماعی با رویكرد كسب درآمد بیشتر و كاهش خدمات رایگان، این ادعا را مورد تردید قرار می‌دهد.

در ایران سالهاست كه دولت تلاش می كند كه با استفاده از منابع سازمان تامین اجتماعی به تعهدات خود در اصل 29 قانون اساسی در خصوص برقراری تامین اجتماعی برای آحاد جامعه عمل كند و این درحالی است كه اموال سازمان تامین اجتماعی به عنوان موسسه عمومی غیر دولتی نمی‌تواند توسط عموم مردم مورد استفاده قرارگیرد.

بر این اساس می‌توان چنین نتیجه گرفت كه در شرایطی كه صندوق بازنشستگی فولاد و ذوب آهن و سازمان تامین اجتماعی هر دو برای انجام تعهدات خود با مشكل مالی روبرو هستند،  دولت با ادغام این دو صندوق سعی دارد از زیر بار مسئولیت های خود شانه خالی كند و این مسئولیت را به دوش بیمه‌شدگان گذشته و حال تامین اجتماعی بیاندازد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز