خبرگزاری کار ایران

۲۰ درصد کارگران گیتی‌پند تعدیل شدند؛

بی‌نظمی در پرداخت حقوق بزرگ‌ترین كارخانه خصوصی اصفهان

asdasd
کد خبر : ۳۰۰۹۸

چرخ تولید با حضو ۳ هزار و ۶۰۰ کارگر، می‌چرخد و درصورتی که نقدینگی مورد نیاز هم تزریق شود می‌توانیم با شتاب و ظرفیت بیشتری کار کنیم.

با گذشت یک سال از آغاز بحران در بزرگ‌ترین کارخانه بخش خصوصی اصفهان، حقوق كارگران همچنان با تاخیر ۴ ماهه پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در اصفهان، محمد مهدی اسماعیلی معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان با انتقاد از اینکه بیش از ۴ هزار کارگر گیتی پسند اصفهان ماه‌ها حقوق معوقه دارند، تصریح کرد: با پی گیری‌های ستاد تسهیل استان و وزارت صنایع، برای بدهی‌های معوقه کارخانه حدود ۶ ماه استمهال در نظر گرفته شده و امکان جذب منابع بانکی جدید هم فراهم است.

همچنین در پی‌گیری ایلنا، مدیر روابط عمومی کارخانه گیتی پسند اصفهان از کاهش زمان تاخیر در پرداخت حقوق ماهیانه کارگران این شرکت خبر داد و گفت: اگر این مشکلات صنعت پی گیری نشود، خود به خود چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.

وی با اشاره به مشکلاتی که نرخ ارز، کمبود مواد اولیه و... برای تمام واحدهای تولیدی کشور بوجود آورده، یادآور شد: مشکل اخراج کارگران و تعدیل نیرو محدود بوده و بیشتر شامل کارگران پیمانی می‌شود که در پروژه‌های آینده و توسعه‌ای در حال فعالیت بودند، البته گروهی هم با اتمام مهلت قرارداد کاری‌شان خواستار استفاده از بیمه بیکاری شدند و حدود ۵ درصد از کارگران را نیز خودمان تعدیل کردیم.

یک اشتباه بزرگ

گروه صنایع گیتی پسند یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های خصوصی اصفهان است که از سال ۱۳۷۵ اقدام به سپرده گیری از مردم کرد و روز به روز کار خود را گسترش داد، اما معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان و رییس شورای اطلاع رسانی استان با انتقاد از این روند گفت: سال ۸۵ مسوولان این واحد تولیدی تعهد داده بودند کار سپرده گیری را که بر خلاف مقررات بوده را متوقف کنند اما با وجودی که دست اندرکاران این کارخانه انسان‌های ارزشی و متعهدی بوده و محصولات تولیدی آن‌ها نیز پرفروش و مورد نیاز است، این اشتباه بزرگ را مرتکب شده‌اند و اگر سه سال قبل وارد ماجرا نمی‌شدیم اکنون این مشکل دامنه بسیار بیشتری داشت و ممکن بود با جمعیت ۵۰ هزار نفری از سپرده گذاران روبرو شویم.
دکتر محمد مهدی اسماعیلی، طرح سپرده گیری عمومی برای این واحد تولیدی را به شدت محکوم کرد و افزود: حجم سپرده گیری این کارخانه از مردم، نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان است که باید با شیوه مطلوبی بازگردانده شود.

۱۰۰ میلیارد تومان به مردم بازگردانده شد

رییس شورای اطلاع رسانی استان اصفهان با اشاره به اینکه برخی از سپرده گذاران تاکنون بیش از سه برابر پول خود را سود دریافت کرده‌اند، تاکید کرد: تاکنون نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان از این سرمایه عظیم به مردم برگردانده و تعداد طلبکاران کمتر شده است. البته این آمار تقریبی است چون سیستم اطلاع رسانی گیتی پسند چندان قوی نیست.
وی در مقابل از رایزنی با موسسه مهر برای سرمایه گذاری در این واحد تولیدی خبر داد و گفت: درصورتی که این موسسه وارد کار شود، سپرده گذاری‌های عمومی را تبدیل به سپرده خاص می‌کند و باعث می‌شود ساختار حقوقی سنتی این کارخانه در قالب قوانین و مقررات قانون تجارت وارد شود.

۴ هزار کارگر همچنان معطل حقوق

معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان که همچنان تاکید دارد حسابرسی کار‌شناسان دادگستری نشان می‌دهد حجم دارایی‌های این شرکت خصوصی، بیش از بدهی آن به سپرده گذاران و شبکه بانکی است، ادامه داد: اگر بخواهیم همه کار‌ها را متوقف کنیم با فروش این دارایی‌ها می‌توان پول مردم را پس داد اما در حال رایزنی برای تامین منابع مالی جدید هستیم و از نمایندگان انتظار داریم به صورت جدی‌تر وارد این موضوع شوند.

وی با انتقاد از اینکه بیش از ۴ هزار کارگر گیتی پسند اصفهان ماه‌ها حقوق معوقه دارند، تصریح کرد: با پی گیری‌های ستاد تسهیل استان و وزارت صنایع، برای بدهی‌های معوق کارخانه حدود ۶ ماه استمهال در نظر گرفته شده و امکان جذب منابع بانکی جدید هم فراهم است

نمی‌توان زمان اعلام کرد

روابط عمومی و سخنگوی کارخانه گیتی پسند اصفهان در مجموع، تعداد کارگران اخراج شده از ابتدای سال تاکنون را ۲۰ درصد اعلام کرد و گفت: مشکلات از چند کانال نختلف در حال پی گیری است نخست اینکه قرار است صندوق توسعه ملی، مبلغی را برای حفظ تولید به صنایع کشور کمک کند، از طرف دیگر مسوولان استان نیز پی گیر مشکلات و پیدا کردن سرمایه گذاری‌های جدید برای کارخانه هستند.

وی راهکار سوم حل این بحران را فروش بخشی از مستغلات و تبدیل آن‌ها به پول نقد برای تسویه حساب با سرمایه گذران عام دانست و ادامه داد: بخشی از این اقدامات مانند کمک صندوق توسعه، هنوز در مراحل ابتدایی است و نمی‌توان زمان مشخصی برای پایان یافتن بحران این شرکت پیش بینی و اعلام کرد.

ریاحی اظهار امیدواری کرد رایزنی مسوولان استانداری برای دریافت وام مشمول مرور زمان و نزدیک شدن به پایان سال نشود و گفت: تاکنون جلسات فراوانی برای حل مشکل با معاون سیاسی امنیتی داشته‌ایم و وی را متقاعد کرده‌ایم که این شیوه سپرده گیری کار اشتباهی نبوده اما رسانه‌ای شدن موضوع باعث شده به این شکل مورد انتقاد قرار گیرد.

۲۶ هزار سرمایه گذار نگرانند

مدیر روابط عمومی گیتی پسند، با استناد به آمارهای رسمی تعداد سرمایه گذاران طلبکار این شرکت را ۲۶ هزار نفر و میزان بدهی آنرا ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بخشی از سرمایه‌ها به شکل دستگاه تولید و کارخانه است که قابلیت تبدیل به پول نقد را ندارد، علاوه بر آن یکسری از مطالبات را به صورت تهاتری نقد کرده‌ایم مثلا شرکت ایران خودرو و بخش‌های دیگری، به جای پول نقد خودرو یا ساختمان تحویل داده‌اند که تحویل سرمایه گذاران شده است.

وی با اشاره به اشتغال مستقیم ۴ تا ۵ هزار کارگر در این واحد همچنین ایجاد مشاغلی برای حمل و نقل و نمایندگی‌های نصب، فروش و...، بیان داشت: تا سه چهار ماه نخست سال، گیتی پسند با کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کرد و چون سرمایه گذاران سودی نمی‌گرفتند حقوق کارگران نیز بار‌ها عقب می‌افتاد.

چرخ تولید می‌چرخد

ریاحی بیش از ۶۰ درصد ظرفیت تولید گیتی پسند را در مدار تولید دانست و گفت: چرخ تولید با حضو ۳ هزار و ۶۰۰ کارگر، می‌چرخد و درصورتی که نقدینگی مورد نیاز هم تزریق شود می‌توانیم با شتاب و ظرفیت بیشتری کار کنیم.

وی با اشاره به آغاز استخدام نیروهای جدید برای طرح‌های توسعه کارخانه افزود: از این هفته فراخوان استخدام کارگر برای بخش‌های آذین لوله و لوله سبز منتشر خواهد شد همچنین ظرفیت تولید و مواد اولیه نیز فراهم است و می‌توانیم برای دست کم ۱۵۰ نفر شغل ایجاد کنیم.

سخنگوی کارخانه گیتی پسند اصفهان با تاکید بر اینکه نباید مشکل این واحد تولیدی را با بحران بزرگ قرض الحسنه‌های اصفهان مقایسه کرد، یادآور شد: درباره قرض الحسنه‌ها، بایک بحران مالی و سرمایه گذاری روبرو بودیم اما اکنون مساله کار و تولید و ایجاد ارزش افزوده مطرح است.

وی این موضوع را تایید کرد که مشکلات موجود اعتماد مردم را خدشه دار کرده با این حال تصریح کرد: با اینکه هزاران نفر در این واحد سرمایه گذاری کرده‌اند، شلوغ‌ترین تجمع‌ها با هزار نفر برگزار شده که کمتر از سه چهار درصد آن‌ها را شامل می‌شود و نشان می‌دهد جمعیت زیادی به بازگشت سرمایه خود اطمینان دارند.

گزارش از ناهید شفیعی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز