خبرگزاری کار ایران

در سال جاری:

هزار و ۱۱۷ کارگر اصفهانی دچار حادثه شغلی شده‌اند/ قصور ۷۵ درصدی كارفرمایان

asdasd
کد خبر : ۲۷۴۹۰

از ابتدای سال تاکنون ۴۹ کارگر فوت کرده و ۱۱۷ نفر قطع عضو، ۷۲ نفر دچار نقص عضو شده‌اند ۴۲۳ مورد شکستگی، ۴۸ سوختگی، ۳۳۴ جراحت و ۷۴ مورد سایر صدمات نیز به ثبت رسیده است/ اصفهان دومین استان پرحادثه برای کارگران است.

رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان از وقوع هزار و ۱۱۷ حادثه برای کارگران این استان در سال جاری خبر داد و گفت: بین ۷۰ تا ۷۵ درصد این حوادث به دلیل قصور کارفرمایان رخ داده است.

امیر مسعود حاجی رستم در گفتگو با ایلنا، کوتاهی کارفرمایان را شامل طیف وسیعی از عوامل مانند نداشتن حفاظ در ماشین آلات، کمبود وسایل ایمنی و رعایت نکردن دستورالعمل‌های ایمنی در واحدهای تولیدی دانست و افزود: با اینکه آمار حوادث در مقایسه با سال گذشته، درصد بسیار جزیی افزایش داشته، اما اگر این عدد را با رشد روزافزون جمعیت بیمه شدگان مقایسه کنیم، کاهش هم نشان می‌دهد.

وی شرایط موجود در اقتصاد کشور را نیز در افزایش آمار حوادث ناشی از کار موثر عنوان کرد و گفت: در سالهای گذشته، کارگران کمتر به دلیل جراحت‌های سطحی، پارگی و بریدگی‌ها اقدام به شکایت می‌کردند اما افزایش رقم دیه، این روند را تغییر داده است.

رئیس اداره بازرسی کار استان اصفهان از فوت ۴۹ کارگر در واحدهای تولیدی از ابتدای سال تاکنون خبر داد و تاکید کرد: در این مدت ۱۱۷ نفر قطع عضو، ۷۲ نفر دچار نقص عضو شده‌اند ۴۲۳ مورد شکستگی، ۴۸ سوختگی، ۳۳۴ جراحت و ۷۴ مورد سایر صدمات نیز به ثبت رسیده است.

وی آمار فوت شدگان بر اثر حوادث کار در سال گذشته را ۱۰۴ نفر اعلام کرد و ادامه داد: بر اساس آمار، پس از صنعت بیشترین حوادث کار، در کارگاههای ساختمانی رخ می‌دهد اما از آنجا که تعداد شاغلان در کارگاههای صنعتی ۲۰برابر ساختمان است می‌توان نتیجه گرفت صنعت ساختمان پرحادثه‌ترین کارگاه‌ها برای شاغلان به شمار می‌آید.

حاجی رستم یکی از راهکارهای کلیدی برای کاهش این حوادث تلخ و خسارت بار را همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت برای آموزش و الزام کارفرمایان به استفاده از وسایل ایمنی در واحدهای تولیدی بیان کرد و گفت: برای آگاه سازی مردم از خطرات موجود در محیط‌های کار و اهمیت رعایت نکات ایمنی و حفاظتی، لازم است دستگاههای اجرایی مانند صدا و سیما همکاری کنند تا این فرهنگ در بین نیروهای کار و تولید نهادیه شود.

وی با اشاره به وقوع بیشترین حوادث ناشی از کار در شهرستان‌های اصفهان، کاشان، شاهین شهر و خمینی شهر، افزود: آمار وقوع این حوادث در اصفهان بیشتر از دیگر استان‌های کشور است تا جایی که اصفهان را در جایگاه دوم و بعد از پایتخت قرار می‌دهد.

رئیس اداره بازرسی کار استان اصفهان همچنین در واکنش به انتقاداتی که درباره کمبود بازرسان ایمنی برای نظارت بر ایمنی کارگاههای استان مطرح می‌شود، اعلام کرد: بیش از ۶۰ بازرس بر عملکرد واحدهای تولیدی نظارت دارند و وقع حوادث ناشی از کار، بیشتر به دلیل عملکرد نامناسب بیمه‌های خصوصی است.

به گفته وی، بیمه حوادث کارگاه، خیال کارفرمایان را از پرداخت خسارت در این واحد‌ها راحت می‌کند به همین دلیل نگرانی از بابت هزینه‌های درمان و خسارت ناشی از وقوع حادثه برای کارگران ندارند در حالی که بیمه گذاران در کشورهای پیشرفته به هیچ وجه زیر بار بیمه کردن کارگاه بدون نظارت بر ایمنی آن نمی‌روند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز