خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری/

اعتراض به تبعیض میان کارگران رسمی و پیمانکاری در پتروشیمی ماهشهر

asdasd
کد خبر : ۲۷۴۵۵

در روزهای گذشته در واحد‌های پتروشیمی فجر، بندر امام و شهید تند گویان اعتراضات صنفی پراكنده‌ای رخ داده که فعلا به دلیل تعمیرات اساسی (over haul) پایان یافته است/ «نمی‌خواستیم كارفرمایان فکر کنند می‌خواهیم از حجم بالای کاری که در برهه تعمیرات اساسی پیش می‌آید سوء استفاده کنیم.»

یک فعال کارگری در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر از وقوع اعتراضات صنفی کارگران کارخانه‌های پتروشیمی فجر، بندر امام و شهید تندگویان در روز‌های اخیر خبر داد که موقتاً به دلیل جلوگیری از شائبه سوءاستفاده با شروع تعمیرات اساسی (over haul) در این واحد‌ها، پایان یافته است.

منوچهر یار احمدی از فعالان کارگری منطقه ماهشهر ضمن تاکید بر تبعیض میان کارگران این منطقه، به ایلنا گفت: در روزهای گذشته در واحد‌های پتروشیمی فجر، بندر امام و شهید تند گویان اعتراضات صنفی پراكنده‌ای رخ داده که فعلا به دلیل تعمیرات اساسی (over haul) پایان یافته است. نمی‌خواستیم كارفرمایان فکر کنند می‌خواهیم از حجم بالای کاری که در این برهه (over haul) پیش می‌آید سوء استفاده کنیم.

 کارگران پیمانکاری کارخانه‌های پتروشیمی ماهشهر مدت هاست كه از وجود تبعیض میان آنان و کارگران رسمی اعلام نارضایتی می‌كنند و خواستار اجرای هر چه سریع‌تر مصوبهٔ هیئت دولت مبنی بر تغییر وضعیت قرارداد خود از پیمانکاری به رسمی هستند.

چندی پیش با دستور رئیس دولت مبنی بر تبدیل قرارداد پیمانکاری کارکنان دولت، شعلهٔ امیدی در دل کارگران روشن شد تا بلکه تغییراتی در انعقاد قرارداد‌ها اتفاق بیافتد.

دستور محمود احمدی‌نژاد مبنی بر تسریع در عقد قرارداد مستقیم و حذف پیمانکاران در راستای ساماندهی وضعیت کنونی پرسنل پیمانکار شاغل در وزارت نفت بوده که به گفتهٔ بسیاری از فعالان کارگری در چند سال اخیر حقوق قانونی آن‌ها دستخوش تغییرات منفعت جویانه پیمانکاران قرار گرفته است.

تعمیرات اساسی (over haul)، عملیاتی برای رساندن تجهیزات و قطعات به شرایط سلامت کامل است که در فاصله زمانی ۳ تا ۴ سال در تمام واحد‌های پتروشیمی اجرا می‌شود.

ایلنا پیش‌تر در گزارش «کارگران پیمانی پتروشیمی ماهشهر همچنان در انتظار تحقق وعده دولت» از بلاتکلیف ماندن مصوبه هیئت دولت خبر داده و بخشی از مصائب کارگران پیمانکاری پتروشیمی ماهشهر را شرح داده بود.

در چند هفتهٔ اخیر کارگران پتروشیمی کارگران منطقه ماهشهر اعتراضات متعددی را در رابطه با مشکلات خود از جمله حقوق، دستمزد و مزایا ترتیب داده‌اند.

در ماه گذشته نیز یک فعال کارگری از «اعتراض صنفی ۳۰۰ کارگر کارخانه پتروشیمی فجر» خبر داد. کارگران کارخانه پتروشیمی فجر در اعتراض به عدم دریافت پاداش روز کارگر، عدم افزایش حقوق خود با توجه به قول‌های قبلی شرکت پیمانکاری رامپکو و مسائل ایمنی طی چند روز دست از کار کشیدند.

بار مشكلات مالی بر دوش ضعیف‌ترین قشر كارگری

منو چهر یار احمدی در ادامه با تاکید بر پیگیری مشکلات کارگران منطقه ماهشهر تا رسیدن به نتیجهٔ مطلوب، اظهار داشت: ما  وظیفه اجتماعی و اخلاقی داریم مشکلات کارگران پتروشیمی منطقه ماهشهر را پیگیری کنیم و از یک سری اهرم‌های فشار هم استفاده می کنیم و البته مصلحت‌هایی را هم در نظر می‌گیریم.

وی ادامه داد: در مورد مشکلات ما می‌گویند قانون دست ما را بسته است. مگر مواردی که ما خواستار آن هستیم در‌‌ همان قانونی که شما می‌گویید ذکر نشده است؟ چرا برای نفرات رسمی قانون از روز اول بوده است اما برای کسانی که به تازگی رسمی شده‌اند این قانون اجرا نمی‌شود.

این فعال کارگری افزود: از زمان تغییر در راس مدیریت وزارت نفت، پاداش کارگران پیمانکاری از سالی ۲ بار به سالی یک بار کاهش یافته که تبعیضی آشکار است و آن را به دلیل مشکلات مالی عنوان می‌کنند.

یار احمدی در پایان اظهار داشت: چرا بار مشکلات مالی باید بر روی دوش کارگران پیمانکاری قرار بگیرد؟ چرا مدیران برای مشکلات مالی هزینه‌ای نمی‌دهند؟ چرا نفرات رسمی سالی ۲ بار پاداش بگیرند و نفرات پیمانکار سالی یکبار؟ پاداش بهره وری وزارت نفت برای تمام کارگران است. با هر نوع استخدامی - از رسمی و پیمانکاری گرفته تا حجمی - که تا به امروز اختراع کرده‌اند تا از زیر تعهدات خودشان فرار کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز