خبرگزاری کار ایران

صدها کارگر عسلویه به شیوه‌ای متفاوت نسبت به پرداخت نشدن مزد اعتراض کردند

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۷۸۳

«جمعی از کارگران پیمانکاری فازهای ۱۵ و ۱۶ منطقه ویژه عسلویه در اعتراض به طولانی شدن مطالبات مزدی خود از چهار روز پیش تاکنون از انجام کار خودداری کرده‌اند».

جمعی از کارگران پیمانکاری فازهای ۱۵ و ۱۶ منطقه ویژه عسلویه در اعتراض به طولانی شدن مطالبات مزدی خود از چهار روز پیش تاکنون از انجام کار خودداری کرده‌اند.

منابع خبری ایلنا در منطقه ویژه عسلویه با اعلام این خبر افزودند: تعداد کارگرانی که در این اقدام صنفی اعتراضی شرکت کرده‌اند به صدها نفر می‌رسد که در شرکت‌های پیمانکاری مجری طرح‌های فاز‌های ۱۵ و ۱۶ منطقه عسلویه کار می‌کنند.

پنج شرکت پیمانکاری «آذران گس‌تر»، «ارشک مکانیک»، «توانمند»، «ونوسان» و «ژرفا» از جمله کارفرمایانی هستند که کارگران آن‌ها در چهار روز گذشته در اعتراض به دریافت نکردن سه تا پنج ماه معوقات مزدی از انجام کار خودداری کرده‌اند.

در همین رابطه یکی از کارگرانی که به واسطه شرکت توانمند در فاز ۱۵ و ۱۶ عسلویه مشغول کار است به ایلنا گفت: این شرکت حدود ۳۵۰ کارگر هستیم که بابت سه ماه مزد دریافت نشده از کارفرما طلبکاریم.

این کارگر افزود: در منطقه عسلویه وجود تاخیر چند ماهه در پرداخت مطالبات مزدی کارگران پیمانکار امری رایج است اما همیشه در ماه‌های پایانی سال مسئولان شرکت‌های پیمانکاری دست‌کم پرداخت بخش عمده‌ای از مطالبات معوقه کارگران را پرداخت می‌کردند که امسال این اتفاق نیفتاده است.

به گفته این کارگر شرکت توانمد در چهار روز گذشته کارگران او همکارنش به اتفاق سایر کارگرانی که مطالبات مزدی آن‌ها پرداخت نشده است یا درب ورودی کمپ‌ها را به روی خود بسته‌اند و از آن خارج نمی‌شوند و یا پس از ورود به سایت پروژه از داخل شدن به کارگاه خودداری می‌کنند.

همچنین یکی دیگر از کارگرانی که به واسطه شرکت پیمانکاری «ارشک مکانیک» در پروژه‌های فاز ۱۵ و ۱۶ منطقه عسلویه مشغول فعالیت است در رابطه با جزئیات این اعتراض صنفی گفت: حدود ۱۵۰ نفر کارگر هستیم که بابت چهار ماه دستمزد معوقه از مدیران ارشک مکانیک طلب داریم.

وی ادامه داد: درب‌های کمپ جزء برای ورود و خروج ماشین حامل غذا و یا در موارد خیلی ضروری دیگری مانند اعزام آمبولانس بسته شده است و کارگران شرکت‌هایی که بابت معوقات مزدی طلبکار هستند از ورود و خروج ماشین‌ها به داخل کمپ خودداری می‌کنند.

وی ادامه داد: این وضعیت حتی باعثشده تا معدود شرکت‌های پیمانکاری که مطالبت کارگران خود را پرداخت کرده‌اند نیز برای نقل و انتقال کارگران به محل پروژه با مشکل مواجه شوند.

یکی دیگر از کارگران شرکت پیمانکاری «ونوسان» نیز در این باره به ایلنا گفت: حدود ۵۰ نفر هستیم که بابت سه ماه مزد از کارفرما طلبکاریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر پروژه‌های فاز ۱۵ و ۱۶ عسلویه در آستانه بهره‌برداری قراردارند و به همین دلیل فعالیت بیشتر پیمانکاران نیز رو به اتمام است اما معلوم نیست که به چه دلیلی پرداخت مطالبات کارگران با تاخیر روبرو شده است.

به گفته منابع خبری ایلنا در این اقدام صنفی کارگران شرکت‌های پیمانکاری دیگری نیز حضور دارند اما برای اینکه هویت آن‌ها مشخص شود حاضر نیستند تا به صورت مستقیم با خبرنگار ایلنا گفت‌گو داشته باشند؛ دلیل این احتیاط ترسی است که این کارگران از قرار گرفتن نامشان سیت سیاه پیمانکاران دارند.

منابع ایلنا به نقل از این کارگران می‌گویند: این لیست که محتوای آن در میان پیمانکاران مشترک است به نوعی حاوی اسامی کارگرانی است که به دلایل مختلفی از جمله پیگیری مطالبات صنفی مسئله دار شناخته شده‌اند و پس از اتمام آخرین قرارداد کار به سختی توسط پیمانکاران استخدام می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز