خبرگزاری کار ایران

دادستان کل کشور در نشست خبری/۱/:

ضرب و شتم «ستار بهشتی» در بازداشتگاه صحت دارد

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۸۲

دو نفر در ارتباط با مهدی هاشمی بازداشت شدند/هر مقامی بخواهد از اوین بازدید کند، با هماهنگی انجام می‌شود/ هفت مامور نیروی انتظامی در ارتباط با پرونده ستار بهشتی بازداشت شدند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه ضمن گرامی داشت روز مجلس، روز شهید مدرس و روز دانشجو، خبر بازداشت افراد در ارتباط با مهدی هاشمی را تایید کرد و گفت: در حال حاضر دو نفر بازداشت هستند و از یکی دو نفر هم تحقیق شده و تحقیق در رابطه با آن‌ها همچنان ادامه دارد.


به گزارش خبرنگار ایلنا، اژه‌ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی نیز اظهار داشت: در مورد ستار بهشتی تحقیقات جامعی شروع شده و همچنان نیز ادامه دارد. آنچه امروز به دست آمده است از بررسی سایت‌ها، افرادی که مرتبط با آقای بهشتی بودند، ارتباطاتی که از لحاظ سایت و تلفن داشتند و از لحاظ پزشکی قبل از کالبدشکافی و بعد از آن به دست آمده است.


وی در همین راستا یادآور شد: در مجموع ۷ نفر بازداشت شده‌اند که از مجموعه نیروی انتظامی بوده‌اند. بعضی از آن‌ها با قرار آزاد شدند ولی برخی هنوز در بازداشت به سر می‌برند.


اژه‌ای تاکید کرد: اجمالا سهل انگاری در مورد محل و نحوه نگهداری و سرکشی به متهم و نظارت مستقیم بر امر تحقیق و بازجویی مشخص شده است. در جهت سهل انگاری حتی خود فرمانده نیروی انتظامی مسئول فتا را که در نظارتشان کوتاهی داشته‌اند کنار گذاشته‌اند.


دادستان کل کشور افزود: مطلب دیگر اینکه روزی که وی دستگیر شده مورد ضرب و شتم قرار گرفته است اما ضربی که منجر به فوت شده باشد وجود نداشته است به صراحت نیز اعلام شد هیچ نوع ضربه‌ای منجر به فوت بر ایشان احراز نشده است.


وی تاکید کرد: در معاینه اولیه اعلام شد چند کبودی در حال جزب وجود داشته است. سه روز قبل از فوت در کتف، پای راست، ران، زانو، ساق پای راست و چپ دیده شده بود. در کالبدشکافی اولیه آثار خون مردگی و شکستگی منجر به فوت وجود نداشت اما اظهارنظر به تکمیل تحقیق واگذار شد.  در تاریخ 24 آبان‌ماه اعلام کردند جواب سم‌شناسی نیز منفی است در تاریخ سی آبان ماه نیز پس از مطلع شدن از نتیجه تحقیقات نتیجه نهایی کمیسیون ۷ نفره بدین شرح اعلام شد: در حال حاضر با توجه به بررسی‌های اعلام شده و اطلاعات موجود تعیین علت قطعی فوت از لحاظ پزشکی مقدور نبوده است. محتمل‌ترین علت منجر به فوت می‌تواند پدیده شوک باشد.


سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: این آخرین نتیجه کمیسیون پزشکی با مرور مجدد و وسواس زیاد است. شخص من نیز از بعضی آقایان پرسیدم شوک یعنی چه؟ گفتند یعنی براثر فشار فیزیکی یا روانی که پرسیدم شوک فیزیکی باید آثاری داشته باشد اما آن‌ها آثار فیزیکی منجر به فوت راندیده بودند. اما تحقیقات همچنان ادامه دارد.


وی همچنین درخصوص موارد ابهامی دراین پرونده گفت: موارد مبهمی هم وجود دارد. در نامه‌ای که در سایت کلمه منتشر شده بود به نظر می‌رسد ممکن است جریان ضد انقلاب اقدامی قبل از بازداشت وی انجام داده باشند که از فوت وی و زنده بودن وی بتوانند استفاده کنند.


اژه‌ای تاکید کرد: از بعضی ارتباطات در فضای مجازی از نامه و اینکه این نامه درچند نسخه نوشته شده بود و نسخه‌های دوم و سوم در دسترس قرار نگرفته است. اما این فقط یک فرضیه است که امیدواریم با تحقیقات بیشتر نتیجه مشخص شود.


وی ادامه داد: با سهل انگاری و قصور در هر بخشی از زمان دستگیری تا انتقال و تا روزهای آخر مسئولین ذیربط باشند برخورد می‌شود نکته دیگر اینکه بددهنی و ضرب و شتم صورت گرفته اما منجر به فوت نشده است.


دادستاک کل کشور همچنین در خصوص بازدید کمیسیون امنیت ملی از زندان اوین نیز گفت: در طول سال‌های متوالی افرادی از داخل و خارج متقاضی بازدید از زندان بودند و در بسیاری از موارد درخواست‌ها انجام شده و در مواردی هم اگر بدون هماهنگی بوده انجام نشده است.  برخی نماینده‌ها حتی تا پشت بند هم رفتند اما به دلیل اینکه هماهنگ نشده بود نتوانستند به داخل زندان بروند. بنابراین هر مقامی بخواهد از اوین بازدید کند با هماهنگی انجام می‌شود این نمایندگان نیز اگر لازم باشدهماهنگ می‌کنند و بدون هماهنگی کسی که دربازداشت موقت است اجازه ملاقات ندارد.


وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص احضار جیرانی برای فیلم من مادر هستم گفت: فعلا کسی نه بازداشت شده و نه قرار صادر شده اگر تشخیص داده شود کار مجرمانه‌ای صورت گرفته موضوع فرق می‌کند.


سخنگوی قوه قضاییه همچنین درخصوص پرونده بیمه ایران یادآور شد: پرونده‌ای که به نام پرونده بیمه ایران معروف شده بخشی از آن تکمیل شده و به دادگاه رفته و دادگاه نیز حکم داده است و احکام ابلاغ شده اما محکومین به حکمشان اعتراض کردند و الان پرونده درحال تجدیدنظر است این پرونده متهم دیگری دارد که هنوز حکم دیگری صادر نشده است.


اژه‌ای در خصوص سعید ملک‌پور گرداننده سایت‌های مستهجن که حکمش اجرا نشده است گفت: اگر قبل و یا بعد از دستگیری فردی توبه کرده باشد با قبل یا بعد از صدور حکم آن احکامش فرق می‌کند اما هنوز حکم وی اجرا نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز