خبرگزاری کار ایران

اعتراض صنفی کارگران «آلومینای جاجم» با شیوه‌ای نامعمول

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۷۹۲

«سئوال کارگران این است که چرا باید کارگران آلومینای جم که شبانه روزی ساعات عمر خود را برای تولید و رساندن سود بیشتر به کارفرما صرف می‌کنند از حداقلها محروم باشند.»

۲۲۰۰ کارگر قراردادی کارخانه «آلومینای جاجم» واقع در استان خراسان شمالی در واکنش به کاهش حقوق و سایر مطالبات صنفی‌شان از شیوه‌ای تازه برای اعلام اعتراض استفاده کردند.

منابع کارگری ایلنا در کارخانه آلومینای جاجم گزارش دادند؛ کارگران این کارخانه از صبح روز ۲۷ آبان ماه تا امروز(۱۱ آذر) در واکنش به بی‌توجه‌ای کارفرمای نسبت به درخواست‌شان برای بازنگری در محاسبه حقوق و سایر مزایای قانونی، اتوبوس‌های سرویس کارخانه را در میانه راه متوقف کرده و بخشی از مسیر رسیدن به سالن‌های تولید(مسافت یک کیلومتری) را دسته جمعی پیاده‌روی می‌کنند.

بر اساس گزارش کارگران، این اعتراض صنفی از روز هشتم آذرماه وارد فاز تازه‌ای شده است و کارگران علاوه بر پیاده‌روی جمعی، خوردن غذای کارخانه را نیر تحریم کرده‌اند.

یکی از کارگران کارخانه آلومینای جاجم در گفتگو با ایلنا استفاده از این شیوه اعتراضی را مرحله نخست واکنش کارگران عنوان کرد و با تاکید بر صنفی بودن اهداف این اعتراض گفت: در صورت ادامه بی‌توجهی به خواسته‌های حداقلی کارگران، ناچار می‌شویم با استفاده از ماده ۱۴۲ قانون کار تولید را متوقف کنیم.

او تعداد کارگران شاغل در کارخانه را حدود ۲۲۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: در آمد برخی از کارگران نزدیک به حداقل‌ حقوق است و دریافتی آنان کفاف معاش زندگی‌شان را نمی‌دهد.

به گفته وی، کارگران متخصص و فنی این کارخانه ماهانه با ۱۲۰ ساعت اضافه کاری مبلغی حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دریافت می کنند که این رقم با کسر اضافه کاری حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومان می‌شود.

او گفت: کارخانه آلومینای جاجم یکی از معتبرترین واحدهای تولید پودر آلومینا به عنوان ماده اولیه تولید آلومینیم است که این مواد را به کارخانه‌های تولید کننده آلومینیوم صادر می کند. اما آنچه قابل تامل است مقایسه دریافتی کارگران فنی این کارخانه تولید مواد اولیه با کارگران ساده تولید کننده آلومینیوم است.

بنا بر ادعای این کارگر آلومینای جاجم، دریافتی کارگران ساده کارخانه‌های خریدار محصولات آنان حدود ۳ میلیون تومان است.

این کارگر تصریح کرد: شاید مقایسه کردن دریافتی کارگران دو واحد غیر منطقی به نظر بیاید اما سئوال کارگران این است که چرا باید کارگران آلومینای جم که شبانه روزی ساعات عمر خود را برای تولید و رساندن سود بیشتر به کارفرما صرف می‌کنند از حداقلها محروم باشند.

او تاکید کرد: ما حق خودمان را از تولید می خواهیم و اعتراضمان قانونی است.

این کارگر در ادامه این گفتگو، به جزئیات مطالبات صنفی کارگران اشاره کرد و گفت: طرح طبقه بندی مشاغل در این کارخانه به درستی اجرا نمی‌شود. حقوق کارگران این کارخانه ظاهرا بر اساس طرح طبقه بندی مشاغل پرداخت می‌شود اما این حقوق با توجه به تورمی که در سال‌های گذشته دامن گیر کشور و به تبع صنعت بوده است کفاف هزینه‌های زندگی ما را نمی‌دهد.

او افزود: بسیاری از کارگران در پایان هر ماه به دنبال مساعده برای تامین هزینه‌های زندگی‌‌شان هستند چرا که سطح حقوق آنها به میزانی نیست که حداقل‌های یک خانواده ۴ نفری را پوشش دهد.

این کارگر کارخانه آلومینای جاجم همچنین در توصیف شرایط کار در این واحد تولیدی گفت: این کارخانه در پنج کیلومتری حریم شهر جاجم قرار دارد و سنگ معدنی بوکیست(که از معدن بوکسیت جاجم واقع در ۲ کیلومتری کارخانه استخراج می‌شود) را به پودر آلومینا تبدیل می‌کند.

به گفته وی، آلودگی های ناشی از اشعه و شدت تولید گرد و غبار باعثشده کارگران در معرض انواع بیماریها قرار داشته باشند.

او در پایان گفت: مسئولان نهادهای دولتی همانند فرمانداری و اداره کار شهرستان جاجم توانایی لازم را برای حمایت از کارگران این واحد تولیدی ندارند. این مسئولان به طور دائم وعده پی گیری مطالبات کارگران این کارخانه را می دهند اما بعد ازگذشت ۱۴ روز از شروع اعتراضات هنوز هیچ اتفاق خاصی نیافتاده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز