خبرگزاری کار ایران

صادق زیباکلام:

هیچکس برای تشکیل دولت از روحانی سهم‌خواهی نکرد / اگر مذاکرات به نتیجه نرسد؛ امیدی به موفقیت دولت نیست

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۹۵۴

ما قوه مجریه را گرفته بودیم و در مجلس اصولگراها بودند و نباید یادمان برود که در روز رای اعتماد دولت در مجلس؛ چه گذشت / اگر دولت روحانی نتواند مذاکرات را به نتیجه برساند و به توافقی با غرب برساند، بنده چندان امیدی ندارم که در سه سال آینده در بخش‌های دیگر بتواند موفق باشد.

صادق زیباکلام با بیان این مطلب که باتوجه به وضعیتی که منطقه خاورمیانه دارد، باید خداوند را شکرگزار باشیم؛ افزود: در کشور ما انتخابات بدون هیچ تنشی این انتخابات برگزار می‌شود، انتخاباتی که نه تنها در داخل بلکه در سطح جهان با احترام و تایید همراه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، زیباکلام که عصر سه شنبه ۲۷ خرداد به عنوان سخنران در مراسم گرامیداشت سالگرد خلق حماسه سیاسی ۲۴ خرداد در دانشکده علوم پزشکی سخن می‌گفت، با بیان این مطلب که برای بررسی کارنامه دولت روحانی، بازخوانی انتخابات سال گذشته و فضایی که منتج به انتخاب روحانی شد؛ ضروری است، افزود: هر داوری نمی‌تواند منصفانه باشد به جز این که فیلم را به عقب برگردانیم و ببینیم در انتخابات چه گذشت.

این استاد دانشگاه تهران با ذکر مثال‌هایی از انتخابات کشورهای هند، فرانسه و آمریکا گفت: انتخابات یعنی اینکه از مردم پرسیده می‌شود، اگر از عملکرد یک گروه راضی هستید به آن‌ها رای بدهید و اگر راضی نیستید به گروه رقیب رای بدهید.

وی افزود: در زمان انتخابات مشخص است اگر حزبی رای بیاورد چه کسی وزیر امورخارجه یا وزیر کشور می‌شود.

زیباکلام درخصوص تفاوت انتخابات ایران با این کشورها نیز گفت: آیا در خرداد ۹۲ قضیه این گونه بود؟ در یک نگاه آن زمان تنها آشفتگی، ناهماهنگی دیده می‌شد و تا روز آخر اصلا معلوم بود نامزد منتقدان دولت چه کسی است؟

این تحلیلگر مسایل سیاسی از دیگر مشکلات انتخابات ۹۲ را احتمال عدم حضور مردم در انتخابات دانست و گفت: از منطقه خودتان بگذریم که مردم به اتفاق در صحنه هستند. همه جا مثل شهر شما نیست. من از قبل از عید برای انتخابات شروع کردم و شهر به شهر و دانشگاه به دانشگاه رفتم. بزرگترین مشکلم در انتخابات سال گذشته این بود که به خصوص در دانشگاه و به خصوص در شهرهای بزرگ با کسانی روبه‌رو شدم که می‌گفتند ما چرا باید را بدهیم؟ در بحثگفتگو صحبت من این بود که چاره دیگری نداریم. اگر خواهان پیشبرد اصلاحات هستیم، به جز صندوق رای راه دیگری نداریم.

زیباکلام گفت در روزهای پایانی به دلایل گوناگون موجی به راه افتاد و خود آقای روحانی و اطرافیان آقای روحانی بیش از بقیه بهت زده شده بودند. او در تحلیل این موج گفت: بخشی به دلیل بغض و کینه از رد صلاحیت آقای هاشمی بود و بخشی به دلیل شوری بود که دکتر عارف با کنار رفتن خود آفرید.

زیباکلام بابیان این مطلب که برخلاف دموکراسی‌های دیگر در کشور ما تازه بعداز انتخابات گزینش اعضای کابینه آغاز شد؛ افزود: این کار ساده‌ای نیست زیرا بدنه دولت را یک حزب نمی‌سازد و یک مجموعه و طیف این حماسه را ساختند.

وی افزود: تمام آن چیزی که گفته می‌شود که اصلاح‌طلبان فشار گذاشتند درست نیست. من شهادت می‌دهم که هیچ کس برای تشکیل دولت از روحانی سهم‌خواهی نکرد. اما مشکل جای دیگری بود. ما قوه مجریه را گرفته بودیم و در مجلس اصولگراها بودند و نباید یادمان برود که در روز رای اعتماد دولت در مجلس چه گذشت.

زیباکلام بابیان این مطلب که اصولگرایان کشور را در وضعیت فاجعه باری تحویل روحانی دادند؛ افزود: آدم نمی‌داند از کجا بگوید از فساد بگوید، از تورم بگوید، از رشد اقتصادی منفی یا از سقوط ایران در جایگاه بین‌المللی بگوید.

وی با بیان این مطلب که معتقد است در خیلی از بخش‌ها دولت هنوز نتوانسته گام‌های درست و اساسی بردارد، ادامه داد: بزرگترین کاری که دولت می‌کند این است که بعد از ده سال کشور را از بن‌بست هسته‌ای خلاص می‌کند و اگر این گام را بردارد بزرگترین خدمت را به کشور کرده است. اما نظر شخصی من این است اگر دولت روحانی نتواند مذاکرات را به نتیجه برساند و به توافقی با غرب برساند، بنده چندان امیدی ندارم که در سه سال آینده در بخش‌های دیگر بتواند موفق باشد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد دلیل انعطاف رییس جمهور در مقابل منتقدان و مخالفان دولت، گفت: من معتقدم آقای روحانی در برابر تندروها، از این هم باید نرم‌تر برخورد کند، چراکه هدف اصلی انقلاب اسلامی این بود که حکومت با مخالفین درست و در چارچوب قانون برخورد کند. آقای روحانی حق برخورد با مخالف را ندارد و اگر کسی قرار است برخورد کند، قوه قضاییه است.

وی در واکنش به سوالی درخصوص یرهم زدن جلسات حامیان دولت در چند مدت اخیر در بعضی از شهرها گفت: این آقایان ۲۴ ساعت، هفت روز هفته، سی روز ماه و ۳۶۵ روز رادیو و تلویزیون، نمازجمعه، مجلس و بیرون مجلس و رسانه‌های‌شان در اختیارشان است، دو ساعت که ما جمع شده‌ایم هم تحمل مخالف‌شان را ندارند.

او در پاسخ به یک از حاضرین که جلسه را یک طرفه دانست؛ گفت: مگر نماز جمعه یا صدا وسیما دو طرفه است.

زیباکلام درخصوص انتخاب رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور و انتقادات مطرح شده به روحانی در خصوص این انتخاب نیز گفت: مجلس در اختیار اصول‌گرایان بود و روحانی مجبور بود مصالحه یا معامله کند. علی‌رغم مصالحه‌ای که انجام گرفت و دولت مهمترین عضو کابینه‌اش را داد به اصول‌گرایان می‌بینید که در مجلس چقدر مخالفت می‌شود. این امر اجتناب‌ناپذیر بود هر چند معتقدم آقای رحمانی فضلی می‌توانست خیلی بهتر از این عمل کند.

زیباکلام در مورد توهم توطئه بین احزاب نیز گفت: این نگاه که هیچ چیزی اصالت ندارد متاسفانه و متاسفانه در ایران بسیار عمیق و ریشه‌دار است. اصطلاحاتی مثل «این‌ها دست خودشونه» نشانه آن است. یکی از دلایل توسعه‌نیافتگی جامعه ما همین گفتمان توهم توطئه است. احزاب ما نیز محصولات همین جامعه هستند و طبیعی است که نگاه احزاب به یکدیگر از آبخشور فرضیه توطئه نشات می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز