خبرگزاری کار ایران

عراقچی خبر داد:

تصمیم قطعی ایرن و۱ + ۵ برای آغاز نگارش متن توافق از فردا

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۹۰۰

گر تا ۲۰ جولای به توافق نهایی نرسیم باید روی تمدید بحثکنیم. موضوعات میزان غنی سازی، تعداد و نوع و نسل سانتریفیوژها، آب سنگین اراک، حدود کیفیت تحقیقات هسته ای، نحوه و زمان لغو تحریم ها از جمله موضوعات اصلاحی است که دو طرف به نکته مشترک نرسیدند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در آستانه دور بعدی مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در وین گفت: هردو طرف تصمیم قطعی دارند که از نشست فردا نگارش متن توافق آغاز شود.

به گزارش ایلنا، حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: در ابتدای جلسه امروز اعتراض اعتراض نمایندگان سوال‌کننده نسبت به حضور نیافتن وزیر خارجه در کمیسیون برای سومین بار را مطرح کردند و در نتیجه سوال‌کننده‌ها طبق آیین‌نامه حق دارند در خواست ارجاع سوال خود به صحن علنی مجلس را ارایه کنند.

پس از تعیین تکلیف سوالات از وزیر امورخارجه، عراقچی معاون وزیر امورخارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده در کمیسیون حضور یافت تا گزارشی از مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی با اعضای ۱ + ۵ به خود دو جانبه ارائه کند.

وی گفت: ما با همه اعضای ۱ + ۵ برنامه گفتگوی دو جانبه داریم و اجرا خواهیم کرد. اولین مذاکرات دو جانبه با آمریکاییها بود اگر چه مذاکرات با خانم اشتون به نمایندگی از طرف ۱ + ۵ صورت می گیرد ولی مذاکرات دو جانبه کمک زیادی در پیشرفت کار می کند.

عراقچی گفت: هردو طرف تصمیم قطعی دارند که از نشست فردا نگارش متن توافق آغاز شود.

وی با اشاره به مذاکرات دو جانبه با آمریکایی گفت: ما ابتدا تردید داشتیم که طرف مقابل به دستیابی به توافق تا ۳۰ تیر باشد. در این مذاکره که قائم مقام وزارت خارجه آمریکا مسئول تیم آمریکایی بود، آمریکایی ها اعلام کردند که ما مصمم هستیم تا در وقت شش ماهه یعنی ۲۰ جولای توافق نهایی انجام شود. آمریکایی ها شرایط بعد از ۲۰ جولای را به نفع مذاکرات نمی دانند.

نقوی حسینی گفت: عضو ارشد تیم مذاکره کننده در ادامه گفت که درحال حاضر طرفین مصمم به دستیابی به توافق هستند ولی هر طرف در پی توافق جذب از دیدگاه خودشان هستند. از نظر محتوایی البته رسیدن به نکات مشترک سخت است و هنوز پیشرفت خاصی صورت نگرفته ولی مواضع طرفین کاملا شفاف شده، خط قرمز طرفین مشخص شده ولی تصمیم گیری در مورد هیچ موضوعی صورت نگرفته است.

عراقچی گفت: که اگر تا ۲۰ جولای به توافق نهایی نرسیم باید روی تمدید بحثکنیم. موضوعات میزان غنی سازی، تعداد و نوع و نسل سانتریفیوژها، آب سنگین اراک، حدود کیفیت تحقیقات هسته ای، نحوه و زمان لغو تحریم ها از جمله موضوعات اصلاحی است که دو طرف به نکته مشترک نرسیدند.

عراقچی همچنین اشاره کرد که تا اینجا مذاکرات راه گشایی های زیادی داشتند و برون رفت های اقتصادی ایجاد کرده و ۱ + ۵ تاکنون به کلیه تعهداتش عمل کرده و تحریم های جدیدی هم ایجاد نشده است.

عراقچی گفت: در مذاکرات اعلام کرده ایم که بحثپیرامون سیستم دفاعی کشور و موشک های دوربرد خط قرمز ماست و نه قابل مذاکره است ما خواهان لغو کلیه تحریم ها بعد از توافق هستیم تحریم های دولت و کنگره آمریکا که باید در گفتگوی دو جانبه حل شود در غیر این صورت دارد دلیلی برای ادامه مذاکره وجود ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز