خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در همایش هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی:

وزیری را سراغ ندارم که به مجلس گفته باشد کاری کنید که در دولت باشم / آمار نشان می‌دهد به سند چشم‌انداز نخواهیم رسید

asdasd
کد خبر : ۵۱۵۳۲۴

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی آمار مربوط به توسعه و رشد اقتصادی وضعیت کشور را نامساعد دانست و درباره تشکیل کابینه نیز گفت: هیچ وزیری را سراغ ندارم که به مجلس آمده باشد و بگوید بنده را در دولت بعدی جا بدهید.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی لاریجانی در نشست هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی در سخنانی به وضعیت دانشگاه‌های کشور پرداخت و گفت: سطح نخبگی و رشد در دانشگاه‌ها در حدی است که باید به خود آن‌ها اختیار داد تا بتوانند دانشگاه‌ها را بهتر اداره کنند.

او همچنین با ارائه تصویری از وضعیت اقتصادی و بیان برخی آمارهای توسعه‌ای، موقعیت اقتصادی کشور در منطقه و جهان را ترسیم کرد و در این راستا اعلام کرد: وضعیت عمومی اقتصادی کشور در رشد ناخالص داخلی به گونه‌ای است که ایران در منطقه در میان ۲۴ کشور در رتبه دهم و در جهان نیز در مقام ۸۴ قرار دارد. بنابر آمار و سرانه نسبی تولید ناخالص داخلی که یک نکته مهم در مولفه‌های توسعه است، رتبه ایران در ۲۴ کشور در مقام ۱۴ قرار دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین در جذب سرمایه‌گذاری خارجی که خیلی برای کشور ضروری است، توفیق زیادی نداشتیم و در جهان از میان ۱۸۱ کشور در مقام ۱۶۲ قرار داریم و در چهار سال گذشته روند تا حدود ۲ الی ۳ رتبه بهتر شده است و این درحالی است که بنابر آمار مربوط به حمایت از سرمایه‌گذاری رتبه ایران در منطقه از میان ۲۰ کشور در مقام ۱۹ و در جهان نیز از میان ۱۳۸ کشور در مقام ۱۱۷ قرار داریم که به‌خاطر این است که سیاست‌های اصل ۴۴ تصویب شد و همه می‌‌گویند باید به سمت حمایت از بخش خصوصی برویم اما رتبه ما خوب نیست.

او ادامه داد: این نشان می‌دهد که جایی از کار مشکل دارد و این آمار نشان می‌دهد که سیاست‌های اصل ۴۴ درست اجرا نشد و واحدهایی را از بخشی گرفته و به بخش دولتی دیگر داده‌اند. آن چیزی که باید ایجاد رقابت می‌کرد و بخش خصوصی با نشاط وارد عرصه می‌شد، محقق نشده و این رتبه‌ها نیز نشان‌دهنده همین مسئله است. در ۴ سال گذشته از رتبه ۱۲۳ به رتبه ۱۱۷ رسیدیم و این تغییر مهمی نیست و اوضاع کمی بهتر شده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بحث دیگر زمان مورد نیاز برای شروع کسب و کار به‌عنوان یک عامل مهم در شکوفایی اقتصادی است که رتبه ایران در منطقه از میان ۲۰ کشور در مقام ۱۵ قرار دارد. در این حوزه مسابقه‌ای میان کشور‌ها وجود دارد که با کوتاه کردن زمان جذب سرمایه کار را پیش ببرند. در جهان نیز رتبه ما از میان ۱۳۸ کشور در مقام ۸۷ قرار دارد و روند ۴ سال اخیر بهتر هم نشده است.

رییس قوه مقننه یادآور شد: آمار دیگر مربوط به رقابت‌پذیری اقتصادی است که رتبه ایران از میان ۲۰ کشور منطقه ۱۳ و در جهان نیز از ۱۳۸ کشور در مقام ۷۶ قرار داریم و در تغییرات نیز رتبه کشور از ۸۲ به ۷۲ رسیده است که خیلی محسوس نیست. همچنین آمار مربوط به آزادی اقتصادی نیز مهم است که این آمار بسیار تکان‌دهنده است. رتبه ایران در ۲۲ کشور منطقه، ۲۲ است و در ۱۸۱ کشور جهان نیز در رتبه ۱۷۴ قرار داریم که این نشان می‌دهد هنوز نگاه سوسیالیستی حاکم است و ما را‌‌ رها نکرده‌است و آن کاری که باعث نشاط در حوزه اقتصاد شود، نمی‌بینیم و رتبه ایران نیز در این ۴ سال تغییر خاصی نکرده است.

او گفت: نرخ بیکاری در ۱۰ کشور منطقه رتبه ۹ و درجهان نیز از میان ۱۰۵ کشور در مقام ۹۰ قرار داریم و اوضاع در این ۴ سال کمی بد‌تر هم شده است. همچنین نرخ تورم در میان ۲۴ کشور منطقه در رتبه ۱۹ و از ۱۸۹ کشور جهان نیز در مقام ۱۵۸ قرار داریم که البته در این ۴ سال حدود ۳۰ رتبه وضعمان بهتر شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با کنایه نسبت به وضع مساعد کشور در آمار منفی گفت: وضعیت ما در جمعیت شهری خیلی خوب است و جاهایی برعکس عمل کرده‌ایم و در میان ۲۶ کشور منطقه در مقام دوم قرار داریم و در میان ۲۰۷ کشور جهان نیز در رتبه ۱۲ قرار داریم. در واقع به‌جای آن‌که توسعه ما به تولید پایدار در روستا‌ها بخش‌های کوچک بیانجامد، به شهر‌ها هجوم می‌آورند و این نشان می‌دهد نگاه توسعه‌ای درست نیست.

او گفت: در مصرف انرژی نیز وضعمان خوب است و رتبه ایران در میان ۲۰ کشور منطقه، در رتبه ۱۴ و در جهان نیز از میان ۲۱۳ کشور در رتبه ۱۲۱ قرار داریم و این نشان می‌دهد که در مصرف انرژی نیز وضعمان خوب است و یعنی زیاد مصرف می‌فرماییم و بجای کاهش مصرف انرژی، شاهد افزایش این آمار هستیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: بحث دیگر مربوط به همکاری دانشگاه و صنعت در آر.‌اند. دی است که رتبه ایران از بین ۲۰ کشور در مقام ۱۵ و در جهان نیز از ۱۳۷ کشور در مقام ۱۰۷ قرار داریم و تغییر عمده‌ای هم در ۴ سال اتفاق نیافتاده است. این تصوری است که فارغ از این‌که در اثر درک آنچه حالی به شما دست می‌دهد، نشان می‌دهد وضع اقتصادی کشور نیازمند تحول است. هزینه‌های جاری کشور بسیار بالا است و خدمات گران اعطا می‌شود. آن‌جا که همچون بحث سلامت به‌دنبال سرمایه‌گذاری بیشتر هستیم، دستمان تنگ است. وقتی شما بودجه جاریتان در سال ۹۶ حدود ۹۰% کل بودجه کشور است، مجال نمی‌دهد که امکانی برای عمران کشور به وجود بیاوریم.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این آمار نشان می‌دهد که با این روند به سند چشم‌انداز نخواهیم رسید. باید بدانیم که دیگران هم در این مسابقه مشارکت دارند و نمی‌ایستند که شما حرکت کنید. دیگران هم فعالیت کرده و جذب سرمایه می‌کنند. زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم کرده و فضا و شرایط را مهیا می‌کنند.

او خطاب به هیات امنای دانشگاه‌ها گفت: بخش مربوط به وزارت علوم مهم‌تر است اما چقدر در آر.‌اند. دی موفق بودیم که بتوانیم تولید را رونق بدهیم. دانشگاه‌ها در دنیا با پول نفت اداره نمی‌شوند بلکه با پولی که از پژوهش که مورد نیاز تولید است و یا از طریق شهریه اداره می‌شوند. دانشگاه‌ها روی پای خود می‌ایستند و این درحالی است که تقریباً هیچ‌کدام از دانشگاه‌های ما این وضع را ندارد.

رییس قوه مقننه گفت: ما چون کشوری نفتی هستیم، یک پولی برای اداره دانشگاه می‌دهیم و یک پولی هم برای تولید می‌دهیم و این دو بخش اساساً به یکدگیر احساس نیاز پیدا نمی‌کند که با هم فعالیت کنند. چرا آر.‌اند. دی در کشور و استفاده از اساتید دانشگاه‌ها رخ نمی‌دهد، برای این است که این دو بخش خود را به یکدیگر نیازمند نمی‌بینند و می‌گویند بجای همکاری با هم، از طریق دولت لایحه می‌دهیم و بودجه دریافت می‌کنیم

رییس قوه مقنه همچنین به مشکلاتی که در راستای تصویب بودجه سال جاری کشور وجود داشت، اشاره کرد و گفت: ‌ این بودجه با زحمت تهیه شده و این روند در آینده کشور می‌سر نیست. این‌که عرض کردم در کابینه آینده از نظر ظرفیت اقتصادی و کارآمدی باید کاری مهم صورت بگیرد، برای این است که این وضع را می‌بینم. مهم‌ترین جالش پیش‌روی ما چالش اقتصادی است.

او تاکید کرد که نخبگان نباید از این واقعیت‌ها دور باشند و گفت: سخت‌ترین حادثه در کشور ما جنگ بود. مگر بدون حضور پزشکان می‌توانستیم مشکلات را حال کنیم و وضع ما در جبهه‌ها سامان می‌یافت. وقتی مشکل را دیدند، مشارکت کردند. ما این مشکلات را نمی‌گوییم و تاکنون به مردم نگفته‌اند و آن‌ها فکر می‌کنند وضع خوب است و هرچه بیشتر بودجه بگیریم، وضع این است.

لاریجانی در عین حال به اوضاع نسبتاً مساعد کشور در آمار مربوط به بهداشت اشاره کرد و گفت: رتبه ایران در میان ۲۶ کشور در مورد آمار مرگ و میر نوزادان در مقام ۱۴ قرار دارد و در میان ۱۴۰ کشور جهان در رتبه ۸۷ قرار داریم و روند این آمار در چهار سال گذشته نیز بهبود یافته و از ۹۱ به ۸۷ رسیدیم و همچنین آمار مربوط به مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال نشان می‌دهد رتبه ایران در میان ۲۶ کشور منطقه، چهاردهم و از میان ۱۹۷ کشور جهان نیز در رتبه ۸۶ قرار داریم که ۴ سال قبل در رتبه ۹۰ بودیم و اوضاع بهتر شده است. علاوه بر آن، نرخ مرگ و میر در میان ۲۶ کشور منطقه در مقام ۱۱ قرار داریم و در میان ۲۱۰ کشور در رتبه ۱۹ قرار داریم و روندمان نیز نشان می‌دهد از رتبه ۲۲ به رتبه ۱۹ رسیده‌ایم.

او گفت: همچنین آمار مربوط به واکسیناسیون نشان می‌دهد در میان ۲۵ کشور منطقه هشتم و در ۱۹۱ کشور جهان نیز در رتبه ۳۴ قرار داریم که رتبه خوبی است و نشان می‌دهد در بخش سلامت گام‌های خوبی برداشته شده است. اجمالاً در این آمار‌ها نشان می‌دهد میزان مرگ و میر در ایران نسبت به منطقه و جهان خوب است اما نرخ تولد پایین‌تر است و در ۲۶ کشور منطقه در مقام ۱۷ قرار داریم و در میان ۲۱۰ کشور جهان نیز در رتبه ۱۰۶ قرار داریم که روند نشان می‌دهد آمار تنها یک درجه بهبود یافته و بنابر این باید این بخش را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در جمع‌بندی سخنانش گفت: نکته اول این است که وقتی شما یک چالش بسیار برزگ که در حد یک هشدار ملی مواجه هستید، علی‌القاعده باید حواشی را کم کنیم به اصل موضوع بپردازیم. الان ما این وضع را داریم. ما یک زندگی سیاسی در کشور داریم که پر است از حواشی و این حواشی ذهن همه مسئولان را گرفته است. ذهنی که باید بر مسائل اقتصادی متمرکز باشد، پراکنده می‌شود که باید از این وضع پرهیز کنیم.

او گفت: همین روز گذشته دیدم در یکی از روزنامه‌ها نوشته‌اند وزرا برای این‌که به دولت بعدی بروند، دست به دامن بهارستان و مجلس شده‌اند تا به پاستور جدید بروند و عکس من و آقای روحانی راهم انداخته‌اند که یعنی این‌ها در حال جفت و جور کرده‌اند اوضاع هستند یا می‌گویند این‌ها معاملاتی کرده‌اند که این حرف‌ها واقعی نیست و خلاف واقع است.

لاریجانی تصریح کرد: هیچ وزیری را سراغ ندارم که به مجلس آمده باشد و بگوید بنده را در دولت بعدی جا بدهید. بماند که اگر وزیری هم این کار را می‌کرد، این‌طور نبود که به دولت بعد راهش بدهند که این خلاف واقع است.

رییس مجلس یادآور شد: البته وزرایی بودند که موفق بودند و به مجلس آمدند و گفتند نمی‌خواهیم در دولت بعد حضور داشته باشیم که به این دوستان همچون خود آقای قاضی‌زاده هاشمی توصیه کردیم که اگر آقای رییس‌جمهور از شما خواستند در دولت بعد بمانید.

او در واکنش به تشویق حضار گفت: حال که دست می‌زنید بدانید بنده خیلی آشنایی با آقای هاشمی نداشتم. در دولت قبل به‌خاطر همین حواشی که می‌گفتند خیلی ذهنیت مثبتی هم به ایشان نداشتم. اوائل دولت قبل، یک جلسه‌ای با آقای ناطق نوری داشتیم که آقای هاشمی هم حضور داشتند و بنده دورادور ایشان را می‌شناختم البته خانواده ما ایشان را می‌شناختند و با خانواده ایشان آشنایی داشتند اما ایشان چون چشم‌پزشک هستند و معمولاً هم چشم سیاسیون را عمل می‌کنند، من موافق نبودم. شاید به‌خاطر همین عمل‌های ایشان وضع سیاسی کشور این‌طور شده و مسئولان به‌درستی نمی‌بینند.

او گفت: آن‌جا بحث ایشان مطرح شد و بنده هم کمی سخت‌گیرانه برخورد کردم اما بعدها ایشان را شناختم که فردی معقول، درست و فعالی هستند و بعد از آن، با ایشان دوست شدیم و اکنون نیز رابطه در حد ارادات است.

رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: این‌که رسانه‌ها می‌نویسند وزرا به مجلس آمدند، درست نیست و درست معکوس عمل می‌کنند. واقعاً چنین نبوده است. بنده هیچ وزیری را سراغ ندارم که چنین بحثی را مطرح کند. سطح مراودات و مناسبات قوای سه‌گانه با هم اینقدر نازل نیست که معامله‌ای صورت بگیرد. در جمهوری اسلامی ساختارها مشخص است و ساماندهی خوبی در مناسبات قوا وجود دارد. این‌ها حاشیه نیست. این‌ها ذهن‌ها را متفرق نمی‌کند. این حرف‌ها بسیار زیاد است.

او تصریح کرد: اولین مسئله این است که بفهمیم ما یک اقتصاد بیمار داریم که چالش بزرگ ما است و همه به آن توجه کنیم. ذهن مسئولان باید درگیر این باشد که چگونه هزینه‌ها را کم کنیم و خدمات را بهتر ارائه دهیم.

لاریجانی گفت: نکته دوم این است که شما هیات امنای دانشگاه‌ها هستید و علی‌القاعده ما با این نظر آقای هاشمی موافق هستیم که بودجه را در اختیار خودتان قرار دهیم اما باید انضباط را باید در خود وزارتخانه ایجاد کنید. اگر تصور کنید منابع غنی وجود دارد و مجلس می‌تواند دوبرابر بودجه فعلی را برای سلامت و بهداشت و درمان تخصیص دهد، تصور درستی نیست. آمار را می‌بیند که وضع به چه شکلی است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز