خبرگزاری کار ایران

بوریس جانسون به مناسبت دوسالگی برجام؛

اعتراف می‌کنم ایران به واسطه لغو تحریم‌ها سود زیادی برده است/ قرار نبود برجام همه مشکلات ما با ایران را حل کند

asdasd
کد خبر : ۵۱۱۲۹۹

وزیر امور خارجه انگلیس در یادداشتی به مناسبت سالگرد برجام اعتراف کرد: این درست است که ایران دستاوردهای چشم‌گیری در برجام به واسطه لغو تحریم‌های بین‌المللی داشته است. ما می‌دانستیم که برجام قرار نیست همه مشکلات میان ما و ایران را حل کند.

به گزارش ایلنا، «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس طی یادداشتی در روزنامه «واشنگتن پست» با بیان این ادعا که ایران قبل از توافق هسته‌ای تنها چند ماه تا دستیابی به سلاح‌ هسته‌ای فاصله داشت، نوشت: بدون دستیابی به این توافق (در منطقه‌ای پر از مشکلات) وضعیت می‌توانست از این هم بد‌تر باشد. 

 «جانسون» در ادامه با اشاره به کاهش تعداد سانتریفیوژ‌ها و ذخیره اورانیوم از سوی ایران در پی برجام نوشت: توافق هسته‌ای موثر بوده و ما معتقدیم که این توافق بهترین گزینه برای جامعه بین‌الملل بوده است. حقیقت این است که بدون این توافق ممکن بود در خاورمیانه شاهد یک بحران دیگر باشیم؛ منطقه‌ای که خود درگیر بحران‌های متعدد است. 

او با بیان این ادعا که ایران با برجام دست کم یک سال تا دستیابی به بمب اتم فاصله پیدا کرد، نوشت: با توافق هسته‌ای، سازمان‌های بین‌المللی بیشترین نظارت را بر تأسیسات هسته‌ای ایران پیدا کردند. امروز بازرسان بر پایبندی ایران به تعهداتش تاکید دارند. افزایش زمان بازسازی هسته‌ای ایران به یک سال نیز به ما اجازه می‌دهد بتوانیم در صورت هرگونه نقض توافق، به درستی واکنش نشان دهیم. اما اگر این توافق نابود شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ 

جانسون مدعی شد: از نظر بریتانیا برجام دستان ایران را بیش از دستان ما بسته است. حقیقت این است که ایران (نه آمریکا و انگلیس) بدون اعمال محدودیت در برنامه‌های هسته‌ای‌ خود به بیشترین آزادی عمل دست پیدا خواهد کرد و مقامات ایران بدون هیچگونه محدودیت قادر خواهند بود سانتریفیوژ‌ها و ذخیره اورانیوم‌شان را بازگردانند. 

او مدعی شد: نتیجه این رویکرد، ایرانی خواهد بود که تلاش می‌کند ظرفیت خود را به عنوان یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن بازگرداند.

وزیر امور خارجه انگلیس در یادداشت خود با اشاره به دستاوردهای بریتانیا و آمریکا در این توافق نوشت کرد: بر روی کاغذ ما می‌توانیم همه تحریم‌ها را برگردانیم اما در حقیقت این کار خطر بازسازی برنامه هسته‌ای ایران و از بین بردن زمان بازگشت هسته‌ای از یک سال به چند ماه و هفته را در پی خواهد داشت. 

او در ادامه این یادداشت با تاکید بر اینکه واقعیت این است که این توافق قرار نبود همه مشکلات ما را با ایران حل کند، مدعی شد: من در احساس مقامات آمریکایی درباره نقش چالشی ایران در منطقه هم نظر هستیم. اطمینان داشته باشید بریتانیا در کنار آمریکا برای مقابله با دخالت‌های ایران در منطقه تلاش خواهد کرد. ترامپ حق دارد که درباره اجرای دقیق برجام مصر باشد. بریتانیا از این رویکرد دفاع می‌کند. 

وزیرخارجه بریتانیا با بیان اینکه ایران از لغو تحریم‌ها سود برده است، مدعی شد: با این حال هیچ مدرکی دال بر تقویت ایران در منطقه به واسطه برجام وجود ندارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز