خبرگزاری کار ایران

یک مقام آمریکایی مدعی شد؛

ایران ۱۰ میلیارد دلار پول نقد و طلا بعد از توافق هسته‌ای دریافت کرده است

یک مقام آمریکایی در گفت‌و‌گو با وال استریت ژورنال مدعی شد دولت ایران از سال ۲۰۱۳ تاکنون تقریبا ۱۰ میلیارد دلار به صورت نقد و شمش طلا در ازای لغو تحریم‌ها بعد از توافق اولیه هسته‌ای دریافت کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از وال استریت ژورنال، به ادعای مقامات آمریکایی در سه سال گذشته بعد از توافق اولیه هسته‌ای تهران بیش از ۱۰ میلیارد دلار به صورت نقد و طلا از سراسر جهان در ازای لغو تحریم‌ها دریافت کرده است.

وال استریت ژورنال با طرح این ادعا نوشت: محموله‌های عظیم طلا و پول نقد در ازای خرید‌های نفتی گذشته و پول‌های نفت بلوکه شده از کشورهای مختلف به سمت ایران سرازیر شد، به طوری که همین مساله ایران و مقامات این کشور را برای توافق هسته‌ای اصلی مشتاق‌تر کرد. برخی از این محموله‌های پول نقد و طلا در حالی به سمت ایران روانه شد که آمریکا و دیگر کشورهای مذاکره‌کننده در حال بحث بر سر توافق هسته‌ای بودند. بیشتر محموله‌ها بعد از توافق هسته‌ای در ژانویه سال گذشته به سمت ایران رفت. 

در حالی که برخی از نمایندگان آمریکا و متحدان آن‌ها در خاورمیانه ادعا می‌کنند که این محموله‌های طلا و پول نقد به سمت متحدان ایران در منطقه روانه شده است، اد رویش رییس کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان که یکی از حامیان اصلی لایحه ممنوعیت پرداخت مالی به ایران بود گفته که ارسال پول نقد و طلا به ایران خطرناک است. 

در ادامه، این گزارش مدعی شده است تهران همچنان ۱۱۵ میلیارد دلار در ازای لغو تحریم‌ها بدهکار است و برای دستیابی به اموال بلوکه شده از طریق کانال‌های سنتی مالی نظیر بانک‌های خارجی تلاش می‌کند. در این میان وزارت خرانه‌داری به شدت پول‌های نقد ارسال شده را مورد بررسی قرار داده است. تحریم‌های بین‌المللی دستیابی ایران به سیستم‌های بین‌المللی مالی و بانکی را مسدود کرده بود و ازاین رو دسترسی به فرم‌های دیگر برای ایران ضروری بوده است.  با برداشته شدن تحریم‌ها در ازای توافق هسته‌ای اولیه مذاکره‌کنندگان پذیرفتند که به طور ماهانه ۷۰۰ میلیو دلار به ایران بدهند تا توافق هسته‌ای نهایی شود. تهران بین ژانویه ۲۰۱۴ تا جولای ۲۰۱۵ چیزی حدود ۹ /۱۱ میلیارد دلار دریافت کرد.  آمریکا ۴ /۱ میلیارد دلار دیگر بین توافق هسته‌ای نهایی و اجرایی شدن برجام به حساب ایران واریز کرد. یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا این پول را پلی به سمت اجرایی شدن توافق هسته‌ای اعلام کرد. 

به ادعای یکی از مقامات آمریکا، میلیاردها دلار پول نقد و طلا از طریق کشور ثالث در خاورمیانه و اروپا به ایران داده شده است. این فرایند با کشورهایی نظیر ژاپن و هند و کره جنوبی آغاز شد که قبل از سایرین پول‌های بلوکه شده نفتی ایران را که در بانک‌های بین‌المللی مانده بود از طریق بانک عمان و امارات متحده عربی و موسسه‌های مالی در سوییس و ترکیه به ایران فرستادند. 

این مقام آمریکایی گفته این پول‌ها به ارزهای مختلف خارجی و شمش‌های طللا بوده است. تنها مانع پیش رو این بوده که بر اساس قواعد تحریم‌های آمریکا، این پول‌ها به صورت دلار آمریکا نمی‌توانست منتقل شود. 

به گفته این مقام آمریکایی برای اینکه امکان ارسال ۷۰۰ میلیون دلار در ماه فراهم شود، کاخ سفید یک سری چشم‌پوشی‌هایی کرد که به کشور‌ها اجازه می‌داد درآمد‌های نفتی ایران را از حالت بلوکه خارج کنند. بدون این چشم‌پوشی‌ها این کشور‌ها در بسیاری از موارد متهم به نقض تحریم‌های ثانویه آمریکا می‌شدند. 

او با این ادعا که سایر مبالغ در بانک‌های خارجی مانده و بخش دیگری از این پول‌ها که کمتر از ۲۰ میلیون دلار بود به بانک‌های ایرانی کوچکی که مشمول تحریم‌ها نبودند فرستاده شد، گفت: کشورهایی که درآمدهای نقتی ایران را بلوکه کرده بودند چین و ژاپن و ایتالیا و یونان و کره‌جنوبی بودند. 

این مقام آمریکایی مدعی شده که ایران پول‌های نقد و طلا را به دو دلیل می‌خواسته؛ برای دسترسی سریع به پول‌هایش و به این دلیل که ارسال پول به صورت واریزی به تهران کمی پیچیده بود. توافق نهایی با ایران ممکن بود بدون این پول‌ها و پرداخت ۷۰۰ میلیون دلار ماهانه به مدت ۱۸ ماه امکان‌پذیر نباشد.  ده میلیارد پول نقد و طلا ربطی به ۱. ۷ میلیارد دلار وجه نقدی که آمریکا به ایران فرستاده ندارد. این پرداخت آمریکا با آزادی زندانیان آمریکایی همزمان شد و همین امر شائبه آزادی این آمریکایی‌ها به شرط پرداخت این مبالغ را ایجاد کرد. 

با این حال دولت اوباما بار‌ها اعلام کرد که همزمانی این دو رویداد کاملا اتفاقی بوده ست.

کد خبر : ۴۴۳۶۲۱