خبرگزاری کار ایران

لغو دو سخنرانی به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه شریف

دو سخنرانی که قرار بود به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه شریف برگزار شود با نظر هیات نظارت بر تشکل‌های دانشجویی لغو شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در ابتدای برنامه «نمایندگان مردم در پیشگاه دانشگاه» مجری برنامه اعلام کرد که با سخنرانی کامفیروزی با موضوع وضعیت دانشگاه‌ها در دانشگاه صنعتی شریف به طور شفاهی مخالفت شده است و این مخالفت به خود کامفیروزی نیز ابلاغ شده است.

دلیل شفاهی که از سوی هیات نظارت بر تشکل‌های دانشجویی برای لغو این سخنرانی اعلام شده، این است که مجوز سخنرانی در حوزه یک میزگرد داده شده نه برای یک سخنرانی.

امروز همچنین از سوی هیات نظارت بر تشکل‌های دانشجویی با سخنرانی حجت شریفی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران نیز مخالفت شد.

در همین راستا کامفیروزی نیز بیانیه‌ای را منتشر کرد.

احتراما اینجانب به استحضار می رساند که چند مدت پیش انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف از بنده برای شرکت در همایشی به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو دعوت کرد. علیرغم ملاحظات اولیه‌ای که داشتم، به دلیل موضوع انتخاب شده که حول محور گزارش وضعیت کنونی دانشگاه ها بود، دعوت ایشان را پذیرفته و متعاقبا از طریق ایشان مطلع شدم که درخواست مجوز برنامه ای با حضور اینجانب و یکی دیگر از فعالان دانشجویی به هیأت نظارت بر تشکل های دانشگاه داده شده و مجوز برگزاری برنامه صادر شده است.

نهایتا به دلیل برخی تغییرات در برنامه انجمن اسلامی، درخواست مجوز برنامه ای با حضور نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و آقای حجت شریفی نیز به هیأت نظارت بر تشکل ها داده شد که متأسفانه با صدور مجوز برای سخنرانی آقای حجت شریفی به دلایل نامعلومی مخالفت گردید؛ آن هم در حالی که هم چنان که می دانید تمامی افراد از حق اظهارنظر و آزادی بیان برخوردارند...

متعاقبا از طرف انجمن اسلامی برای حضور اینجانب در برنامه هماهنگی صورت گرفت و من نیز با توجه به مجوز صادر شده قبلی، موافقت خود را اعلام نمودم اما در کمال تعجب در اواخر شب گذشته متوجه مخالفت شفاهی با حضور و سخنرانی خود در برنامه این انجمن شدم. جالب اینجاست که مجوز برنامه ها عموما به صورت کتبی صادر می شود و معلوم نیست پس از صدور مجوز برای برنامه ای با حضور بنده در دانشگاه صنعتی شریف، چگونه اشخاصی در دانشگاه به خود اجازه می دهند که شفاها از برگزاری برنامه ای (که قاعدتا پیشتر کتبا مجوز آن صادر شده)، جلوگیری کنند. جالب تر اما استدلال اشخاصی است که در تماس تلفنی از برگزاری برنامه ممانعت به عمل آورده اند؛ آقایان مسئول ادعا کرده اند که چون درخواست شما در آن زمان، حضور بنده در یک میزگرد بوده، ما مجوز برگزاری میزگرد را داده بودیم و در واقع مجوز حضور فلانی برای سخنرانی داده نشده بود.

شگفت آور است که هیأت نظارت بر تشکل های یک دانشگاه، حیطه اختیارات خود را آن چنان وسیع می داند که حد را از بررسی درخواست مجوز برنامه های تشکل ها گذرانده و به خود حق می دهد حتی در برنامه ریزی صفر تا صد نوع و شکل و ... برگزاری برنامه های دانشجویی هم مداخله نماید. این رویه قطعا با مقررات موجود و تعریف و جایگاه این هیأت و خصوصا فلسفه وجودی آن در تعارض است؛ چرا که برگزاری هرگونه اجتماعات در اصل ۲۷ قانون اساسی حق تمامی شهروندان و من جمله تشکل های دانشجویی دانسته شده و هیأت نظارت بر تشکلها نیز به استناد بخش ج از بند ۲ ماده ۴ آیین نامه نظارت بر تشکل های اسلامی و هم  چنین بند ۱ از ماده ۲ دستورالعمل آن، موظف به صدور مجوز برای برنامه های تشکل ها می باشد و این امر از زمره «وظایف» آن هیأت است. وگرنه چنانچه قرار بود هیأت نظارت بر تشکلها در برگزاری برنامه ها و تعیین جزئیات آن و انتخاب مهمان ها و نوع و شکل برگزاری برنامه و ...، این چنین مطلق العنان و تام الاختیار عمل کند، که دیگر نیازی به وجود و فعالیت تشکل های دانشجویی در دانشگاه ها نبود؛ هیأتی در هر دانشگاهی تشکیل می شد و در هر سال به تشخیص خود چند برنامه برگزار  می کرد و والسلام!

کد خبر : ۴۳۴۵۵۲