خبرگزاری کار ایران

با حضور احمد سمیعی گیلانی، موسی اسوار و محمد دهقانی؛

کتاب «ادبیات و تاریخ نگاری آن» نقد می‌شود

نقد و بررسی کتاب «ادبیات و تاریخ نگاری آن» فردا دوشنبه ۱۰ آبان ماه در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، احمد سمیعی گیلانی، موسی اسوار و محمد دهقانی در این نشست حضور خواهند داشت.

طه حسین، ادیب و منتقد و محقق مصری (۱۸۸۹-۱۹۷۳م) است که با وجود اینکه بینایی خود را در سه‌سالگی از دست داده بود، با نبوغ خاصی که داشت توانست عنوان نخستین فارغ‌التحصیل دورۀ دکتری در دانشگاه قدیم مصر را به خود اختصاص دهد. وی پس از آن تحصیلات خود را در دانشگاه مونپلیه و سپس در دانشگاه سوربن ادامه داد و در سال ۱۹۱۸ با دفاع از رسالۀ خود در موضوع فلسفۀ اجتماعی ابن‌خَلدون، به اخذ درجۀ دکتری نائل آمد.

مجموعۀ حاضر شامل گفتارهایی است که وی در سال ۱۹۲۷م در صدر کتاب معروف خود، دربارۀ ادب جاهلی (فی الأدب الجاهلی)، املا کرده است. مقصود او از این گفتار نقد روش‌های مرسوم و متعارف در تألیف و تدریس تاریخ ادبیات در مصر زمان او بوده است. این نقد از حیث تأکید بر صحیح‌ترین روش‌های پژوهش و تتبع در تاریخ‌نگاری ادبیات و اقتضائات علمی و ذوقی آن، و لزوم پرهیز از مسامحه و آسان‌پنداری در تدریس و تدوین تاریخ ادب، روشنگر و راهگشاست.

 این مجموعه در ۹ گفتار تدوین شده که فهرست آن عبارت است از: درس ادبیات در مصر؛ راه و روش اصلاح؛ فرهنگ و درس ادبیات؛ ادبیات؛ رابطۀ ادبیات و تاریخ ادبیات؛ ادبیات انشایی و ادبیات توصیفی؛ معیارهای تاریخ ادبی (معیار سیاسی، معیار علمی، معیار ادبی)؛ تاریخ‌نگاریِ ادبیات عربی کی دست خواهد داد؟؛ آزادی و ادبیات.

کتاب ادبیات و تاریخ‌نگاری آن، نوشتۀ طه حسین و با ترجمۀ موسی اسوار، عضو وابستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است که انتشارات فرهنگستان آن منتشر کرده است

نقد و بررسی کتاب «ادبیات و تاریخ نگاری آن» ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سرای اهل قلم به نشانی خیابان انقلاب اسلامی، خیابان برادران مظفر جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک ۲ برگزار می‌شود.

کد خبر : ۴۲۳۸۰۳