خبرگزاری کار ایران

پارسایی در گفت‌وگو با ایلنا:

کسانی که برای مجلس میلیاردی هزینه می‌کنند، از خرید رای ابایی ندارند

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به دلایل سه‌گانه که منجر به بروز تخلف‌های انتخاباتی و خرید و فروش رای می‌شود، گفت: کسانی که برای مجلس میلیاردی هزینه می‌کنند، از خرید رای ابایی ندارند.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با خبرنگارپارلمانی ایلنا، با اشاره به اظهارنظر اخیر دبیر و سخنگوی شورای نگهبان درباره خرید آرا و دیگر تخلف‌های انتخاباتی، اظهار داشت: این‌گونه تخلف‌های انتخاباتی بر نمایندگان که اخیراً در عرصه رقابت‌های انتخاباتی حضور داشته‌اند، پوشیده نیست.

کسانی که برای مجلس میلیاردی هزینه می‌کنند، از خرید رای ابایی ندارند

او گفت: کسانی که نسبت به خرید رای اقدام می‌کنند، کم نیستند. بسیاری از افرادی برای ورود به مجلس دست به هزینه‌های میلیاردی می‌زنند، از خرید رای و صرف هزینه برای آن ابایی ندارند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس دهم با بیان این‌که هزینه‌های میلیاردی در انتخابات با انگیزه‌های غیرشفاف صورت می‌گیرد، گفت: کسانی که برای ورود به مجلس دست به هزینه‌هایی کلان می‌زنند یا پا فراتر نهاده و اقدام به خرید مستقیم رای می‌کنند، قطعا از ورود به مجلس، اهدافی غیر از خدمتگزاری دارند.

نیاز به تهیه قانون جامع انتخاباتی

سخنگوی فراکسیون امید در مجلس با تاکید بر این‌که تمامی حقوقدانان از جمله اعضای شورای نگهبان معتقد هستند قانون انتخابات نیاز به اصلاح دارد، تصریح کرد: بنابر این برای برخورد با این تخلف‌های انتخاباتی فقدان شفافیت احساس می‌شود و نیاز است، قانونی شفاف در تمامی بخش‌هایی که به نوعی درگیر انتخابات هستند، تهیه شود.

برنامه‌ریزی برای ورود کمیسیون اصل نود به پرونده‌های جدید

سخنگوی کمیسیون اصل نود با بیان این‌که شکایتی درخصوص خرید رای و دیگر تخلف‌های انتخاباتی، تقدیم این کمیسیون نشده است، یادآور شد: تا امروز شکایت یا موضوعی در این رابطه مطرح نشده و باتوجه به این‌که این کمیسیون از ابتدای کار مجلس دهم کاملاً درگیر بحث‌های فیش‌های نامتعارف حقوقی بود و امکان ورود به شکایت‌ها و پرونده‌های جدید را نداشت، در جلسه روز دوشنبه، برنامه‌ریزی لازم برای ورود به پرونده‌های جدید انجام می‌شود.

او در واکنش به بلاتکلیفی لایحه شفافیت منابع مالی نامزدهای انتخاباتی که از سوی دولت در اختیار مجلس نهم قرار گرفت، یادآور شد: باتوجه به این‌که در کنار لایحه‌ای که پیش از این یک‌بار در دستور کار مجلس قرار گرفته، بحث خرید رای نیز به‌تازگی و مباحث جدید دیگری در این رابطه مطرح شده، قطعاً می‌توان به طرح جامع‌تری رسید که علاوه بر بحث خرید رای و دیگر تخلف‌های انتخاباتی، به مسائل مربوط به شفافیت منابع مالی نامزدهای انتخاباتی نیز بپردازیم.

دلایل سه‌گانه خرید رای: فساد مالی، فقر اقتصادی و فرهنگی

عضو هیات رییسه فراکسیون امید تصریح کرد: خرید رای به دلایلی مختلف رایج شده است. اولین مسئله مربوط به غیرشفاف بودن منابع مالی نامزدهای انتخاباتی است و پول‌هایی که معلوم نیست از چه طریق تهیه شده است. مسئله دیگر مربوط به فقر اقتصادی عموم مردم و میلیون‌ها شهروندی است که زیرخط فقر زندگی می‌کنند و مطمئناً هزینه‌ای که برای خرید رای برای تک‌تک اعضای یک خانواده پنج‌نفری صرف می‌شود، می‌تواند در زندگی آن خانواده زیرخط فقر تاثیرگذار باشد و بسیاری از مشکلات معیشتی این خانواده را مرتفع کند.

او ادامه داد: نکته سوم مربوط به فقر فرهنگی در جامعه است و مشکلات بسیاری که در مسائل فرهنگی داریم، بر هیچ‌کس پوشیده نیست و همه می‌دانیم در بحث فرهنگ مسیری سعودی طی نمی‌شود. کسانی که برای انجام امور فرهنگی بودجه‌های کلان دریافت می‌کنند و اتفاقاً بیش از هر کسی از وضعیت فرهنگ کشور شکایت دارند، باید درقبال وضعیت فرهنگ پاسخگو باشند.

کد خبر : ۳۹۸۵۷۸