خبرگزاری کار ایران

جدایی رهروان از فراکسیون مادر؛

احیای «رهروان ولایت» و چالش‌های فراکسیون‌های مجلس دهم

همزمان با تلاش برخی نمایندگان برای احیای «رهروان ولایت» به‌عنوان فراکسیون سوم موعود، باهنر به اصولگرایان توصیه می‌کند که از فکر مجلس سه‌فراکسیونی بیرون بیایند و این درحالی است که امیدی‌ها مدت‌ها است، به ریاست عارف رایی قاطع داده‌اند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، درحالی که بلافاصله پس از تشکیل فراکسیون ولایت همزمان با آغاز به کار مجلس دهم، زمزمه‌هایی درخصوص خروج تعدادی از اعضای این فراکسیون و تشکیل فراکسیون سوم تحت‌عنوان فراکسیون مستقلان شنیده می‌شد، یکی از اعضای هیات‌موسس فراکسیون سوم به‌صورت غیررسمی از احیای فراکسیون «رهروان ولایت» مجلس نهم خبر داد و تاکید کرد نامی از او به میان نیاید!

این در حالی است که غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی یکی دیگر از اعضای هیات موسس فراکسیون سوم یا همان «رهروان ولایت» احیا شده، اعلام کرد که او و دیگر همراهانش در این فراکسیون، هرگز در جلسه‌های فراکسیون «ولایت» شرکت نکرده‌اند.

اصلاح‌طلبی استراتژیک رهروانی‌ها و اعتراض به «ولایت»

این عضو شورای مرکزی فراکسیون «رهروان ولایت» در مجلس نهم که در آستانه برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس و در شرایطی که پیش از آن به‌عنوان سرلیست امید رشت راهی مجلس شده بود، پیروزی «لیست امید» در مرحله دوم را «استراتژی تشکیلاتی» خود دانسته بود، کمی بعد ضمن حمایت علنی از لاریجانی در مقابل عارف، اعلام کرد: پیش از انتخابات هیات‌رئیسه مجلس، از ما برای حضور در جلسه‌ای به میزبانی دکتر لاریجانی دعوت شد ولی بعداً اعلام کردند این جلسه فراکسیون «ولایت» بوده و ما هم شدیداً اعتراض کردیم و در هیچ جلسه دیگری نیز شرکت نکرده و نخواهیم کرد.

هفکری زیرپوستی دوستداران لاریجانی با یاران عارف

جعفرزاده ایمن‌آبادی که از آن جلسه کذایی به‌عنوان «نشست دوستداران لاریجانی» ‌ یاد می‌کند، در‌‌نهایت از تشکیل هیات موسس ۲۱ نفره فراکسیون سوم پرده برداشت و ضمن تاکید بر این‌که او و همفکرانش به‌دنبال لشکرکشی نیستند، تاکید دارد این فراکسیون در تمامی مسائل از سیاست داخلی و خارجی گرفته تا موضوع‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی با فراکسیون «امید» هم‌فکر و هم‌راستاست و تنها چالشی که با فراکسیون اصلاح‌طلبان دارد، در موضوع انتخاب رئیس مجلس است. او با این حال، عارف را سرمایه نظام می‌داند و همچنان تاکید دارد پس از تشکیل فراکسیون، قرار است نخستین جلسه شورای مرکزی را با عارف برگزار کند، نه لاریجانی!

توصیه لاریجانی به حرکت با چراغ خاموش!

همزمان، یکی دیگر از رهروانی‌های سابق و از اعضای هیات موسس ۲۱ نفره فراکسیون سوم که همچون اکثر هم‌فراکسیونی‌هایش علاقه‌ای به اظهارنظر رسمی ندارد، با تاکید بر این‌که در هر دو دوره‌ای که در مجلس حاضر بوده، همواره به‌عنوان نماینده مستقل فعالیت کرده است، به خبرنگار ایلنا گفت: از مدتی پیش از تشکیل فراکسیون ولایت، برای تشکیل فراکسیون مستقلان برنامه داشتیم اما آقای لاریجانی توصیه کردند تا زمانی که وضعیت هیات‌رئیسه مشخص نشده، ‌اقدامی نکنیم. حال که هیات‌رئیسه مجلس، تعیین تکلیف شده‌است، می‌توانیم اعلام کنیم که فراکسیون مستقلان نیز تشکیل خواهد شد و با این حساب در مجلس شاهد سه فراکسیون خواهیم بود.

بازی پشت‌پرده «نعمتی» برای ریاست مجدد «جلالی»

از دیگر سو و در شرایطی که تلاش برای احیای «رهروان ولایت» توسط معدود رهروانی‌های بازمانده از مجلس نهم درحال پیگیری است، بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در مجلس نهم که در واپسین روزهای مجلس قبل، به‌عنوان نائب رئیس این فراکسیون، پایان کار «رهروان ولایت» را روز آخر کاری مجلس قبل دانسته بود، پس از آن‌که در جریان انتخابات به‌همراه کاظم جلالی، نماینده مردم شاهرود و رئیس «رهروان ولایت» با لیست پیروز امید، نماینده تهران شدند، پس از انتخابات به همراه شهرستانی‌های اصولگرا به لاریجانی رای داد و با آغاز مجلس دهم بار دیگر تغییر موضع داد و درپی خروج از «امید»، به یکی از مهره‌های فعال برای احیای «رهروان ولایت» در مجلس دهم تبدیل شد تا مقدمات ریاست مجدد جلالی را در ورژنِ مجلس دهمی «رهروان ولایت»‌ فراهم کند.

رهروانی‌ها محافظه‌کارترین‌اند!

به نظر می‌رسد، فارغ از این‌که چرا اعضای فراکسیون سوم، علاقه‌ای به اظهارنظر رسمی درباره خود ندارند، آن‌چه از اهمیت بیشتر برخوردار است، تاکید همگی آن‌ها به حرکت با چراغ خاموش است! رویکردی که شاید حتی در انتخاب نام فراکسیون هم نمود یافته است و مهمتر از آن، همان تاکتیکی است که علی لاریجانی برای تداوم ریاستش در مجلس با ظرافت اجرا کرد.

چالش‌های یک نام

حال در شرایطی که هنوز به‌صورت رسمی و قطعی از عنوان «رهروان ولایت» برای نام‌گذاری فراکسیون سوم پرده‌برداری نشده است، برخی از اعضای هیات موسس این فراکسیون معتقدند عنوان «اعتدال» که پیش از این مطرح شده بود، به دلیل این‌که دقیقاً برگرفته از شعار دولت است، عنوان مناسبی برای فراکسیونی در مجلس نیست و منجر به تقویت شائبه دولتی‌بودن این گروه از نمایندگان می‌شود!

 انتخاب «رهروان ولایت» به‌عنوان نام فراکسیون سوم را باید از جوانب دیگری نیز بررسی کرد:

یکم؛ از رهروان اکثریت تا رهروان اقلیت

«رهروان ولایت» نام فراکسیون اکثریت مجلس نهم بود که تحت زعامت معنوی رئیس مجلس قرار داشت و حال احیای آن به‌عنوان فراکسیون اقلیت مجلس دهم، آن‌چنان صورت خوشی برای لاریجانی نخواهد داشت؛ آن هم در شرایطی که این فراکسیون «به‌دنبال لشکرکشی نیستند» و از این گفته می‌توان نتیجه گرفت که احتمالاً تعداد اعضای ورژن مجلس دهمی «رهروان ولایت» نهایتاً بیش از ۵۰ عضو نخواهد داشت!

دوم؛ تشابه لفظی «رهروان ولایت» و «ولایت»

هنگامی که یک‌روز پیش از برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه موقت مجلس دهم، حدود ۱۸۰ نفر از نمایندگان جدید در سالن مشروطه در حمایت از لاریجانی تشکیل جلسه دادند، «ولایت» نیز به‌عنوان نام فراکسیون اصولگرایان که موافق تداوم ریاست لاریجانی در مجلس بودند، انتخاب شد و‌‌ همان زمان بسیاری این انتخاب را بدین ترتیب تحلیل کردند که باوجود این‌که عنوان «ولایت» یادآور «رهروان ولایت» مجلس نهمی است که به گفته سیدحسین نقوی‌حسینی در پایان مجلس نهم منحل شده است، اما مفهوم و محتوای "ولایت" مدنظر نمایندگان بوده و آن‌چنان که از سوی محمدمهدی زاهدی هم مورد تاکید قرار گرفت، این فراکسیون به‌هیچ عنوان ادامه فراکسیون رهروان نیست و ارتباطی به آن ندارد!

سوم؛ مصادره «رهروان» به‌نفع «ولایت»

زاهدی که یکی از اعضای کمیته هفت‌نفره اصولگرایان در ابتدای مجلس دهم بود، در رابطه با احتمال انشعاب در فراکسیون «ولایت» گفت: در مجلس دهم، یک فراکسیون اصولگرا متشکل از نمایندگان ولایتمدار داریم که همه اعضای آن درباره مسائل ارزشی، هم‌فکر و هم‌راستا هستند. البته این گفته به این معنا نیست که درمیان اعضای فراکسیون ولایت، همه نمایندگان تفکری یکسان دارد؛ بلکه در فراکسیون «ولایت» هم اختلاف‌سلیقه‌ وجود دارد و همین مسئله شاید در آینده منجر به تشکیل یک زیرفراکسیون شود که تضاد و منافاتی با اصل موضوع در این فراکسیون ندارد.

با این حساب، می‌توان سومین مشکل نام «رهروان ولایت» را خطر مصادره آن توسط فراکسیون «ولایت» دانست. آن هم  در شرایطی که مهم‌ترین هدف تشکیل این فراکسیون، به گفته مهرداد لاهوتی تاکید بر عدم ارتباط و نزدیکی دیدگاه اعضای آن با نمایندگان عضو فراکسیون «ولایت» است.

فراکسیون‌های پوشالی؛ چالش مجلس دهم

حال باوجود سپری شدن نزدیک به دو ماه از آغاز به کار مجلس دهم و تعیین‌تکلیف هیات‌رئیسه مجلس و کمیسیون‌های تخصصی و درحالی که بزودی هیات‌رئیسه فراکسیون امید نیز انتخاب می‌شوند، فراکسیون سوم یا‌‌ همان «رهروان ولایت» همچنان تشکیل نشده است و از دیگر سو، اوضاع فراکسیون «ولایت» نیز آن‌چنان بهتر از «رهروان ولایت» نیست.

بلاتکلیفی اصولگرایانی که روزگاری در اکثریت بودند

فراکسیون اصولگرایان «ولایت» که مدعی در اختیار داشتن اکثریت کرسی‌ها با ۱۸۰ عضو بود، هنوز نه اساسنامه‌ای دارد و نه هیات‌رئیسه‌ای؛ و بی‌شک با تشکیل «رهروان ولایت»، این عدد «ولایت» است که به خطر می‌‌افتد، نه «امید» که با حدود ۱۳۰ عضو واقعی، مدت‌ها است کار خود را آغاز کرده است. به ویژه هنگامی که فراکسیون رقیب اصولگرا هنوز نمی‌داند باید روی چند نفر از نمایندگان مجلس حساب کنند!

در این میان اصرار محمدرضا باهنر که به‌عنوان رهبر اصولگرایان از بیرون مجلس، همچنان توصیه می‌کند مجلس دوفراکسیونی بماند، از سویی شاهدی است بر بالارفتن احتمال تشکیل «رهروان ولایت» و سه‌فراکسیونی شدن مجلس دهم، و مهم‌تر از آن دلیلی که اثبات می‌کند، آسیب‌ها و مخاطرات اصلی تشکیل این فراکسیون، دامن اصولگرایان در «ولایت» را خواهد گرفت.

تنها «امید» مجلس

و در نهایت، درحالی که این روز‌ها بحث درباره تشکیل فراکسیون سوم مجلس به اوج خود رسیده است، باید اعتراف کرد مجلس دهم همچنان یک فراکسیون رسمی دارد و آن هم فراکسیون اصلاح‌طلبان موسوم به «امید» است؛ فراکسیونی که از مدت‌ها پیش از آغازبه‌کار مجلس، هم اساسنامه‌اش را تصویب کرد، هم هیات‌رئیسه‌اش را برگزید و هم با رای قاطع اعضا به ریاست «محمدرضا عارف» رای داد!

کد خبر : ۳۸۸۹۰۱