خبرگزاری کار ایران

فتحی در گفت‌وگو با ایلنا:

ملکشاهی تنها نامزد ریاست کمیسیون حقوقی بود/ به لاریجانی گفتم رای نمی‌دهم

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم با تاکید بر به حدنصاب نرسیدن تعداد اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی در مجلس دهم بر غیرقانونی بودن انتخابات هیات‌رئیسه این کمیسیون تاکید کرد و گفت: درمورد جایگاه رئیس و هیات‌رئیسه کمیسیون‌ها بزرگ‌نمایی شده است. رئیس و هیات‌رئیسه کمیسیون‌ها، صرفاً وظیفه نظامت را برعهده دارند.

محمدجواد فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با تاکید بر غیرقانونی بودن دو کمیسیون فرهنگی و حقوقی و قضایی مجلس، اظهار کرد:  در جلسه‌ای با دکتر لاریجانی هنگامی که در کمیسیون بحث انتخاب هیات‌رییسه به میان آمد، عرض کردم  بنابر ماده ۴۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون‌های تخصصی باید حداقل ۱۹ عضو داشته باشد و از آنجا که تعداد اعضای کمیسیون حقوقی به این حدنصاب نرسیده است، رای نخواهم داد و جای تعجب دارد که این اتفاق خلاف قانون در کمیسیون حقوقی و قضایی می‌افتد.

ملکشاهی تنها نامزد ریاست کمیسیون حقوقی بود

او گفت: به غیر بنده از که از حضور در انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی انصراف دادم، ۱۲ نفر از اعضا رای دادند و این درحالی بود که برای پست ریاست کمیسیون، هیچکس جز آقای ملکشاهی نامزد نشد و درواقع فراکسیون امید، برای ریاست کمیسیون حقوقی و قضایی نامزدی معرفی نکرد.

در مورد جایگاه رئیس و هیات‌رئیسه کمیسیون‌ها بزرگ‌نمایی شده است

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم با تاکید بر نقش رئیس و هیات‌رئیسه کمیسیون‌ها به‌عنوان ناظم و برقرار کننده نظم جلسات و رسیدگی به امور اداری کمیسیون‌ها یادآور شد: متاسفانه بی‌دلیل درخصوص نقش و جایگاه هیات‌رئیسه کمیسیون‌ها بزرگ‌نمایی شده است. درواقع رئیس و هیات‌رئیسه کمیسیون‌های مجلس، صرفاً وظیفه نظم دهی کمیسیون‌ها را برعهده دارند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد، تاکیدی که در خصوص روسا و هیات‌رئیسه کمیسیون‌های تخصصی صورت می‌گیرد، صرفاً برای نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه کارکرد تبلیغاتی دارد و باید از بروز چنین مسائلی جلوگیری شود.

فتحی تصریح کرد: مطالعه آیین‌نامه داخلی کمیسیون قضایی نشان می‌دهد رئیس و هیات‌رئیسه اختیار خاصی ندارند و فارغ از آن، انتخاب یک رئیس، دو نایب رئیس و دو نفر دبیر و تشکیل هیات‌رییسه با تعداد افراد بالا هیچ کارکردی، مگر مصرف تبلیغاتی ندارد.

او گفت: تعیین هیات بررسی، کمیته حقیقت‌یاب و هر کار ماهوی در کمیسیون‌های تخصصی، مستلزم طرح در کمیسیون و گرفتن آرای اعضاست و بنابر آیین‌نامه تصویب و اجرایی شدنِ چنین مسائلی باید حداقل نصف به علاوه یک رای بیاورد.

تعیین کارگروه رسیدگی به خودکشی دانشجوی دانشگاه کاشان غیرقانونی است

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که باوجود زمان اندک سپری شدن از آغاز به کار کمیسیون‌ها، چگونه رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات بدون در نظر گرفتن نظر اعضا، در راستای تشکیل یک کارگروه برای رسیدگی به خودکشی یک دانشجو اقدام می‌کند، گفت: اتفاقاً درجریان این مسئله قرار دارم و متاسفانه تشکیل این کارگروه نیز کاملاً برخلاف قانون صورت گرفته است.

او ادامه داد: تشکیل کارگروه‌ها در کمیسیون‌های تخصصی نیازمند طرح موضوع در جلسه رسمی کمیسیون و تصویب آن با رای اعضا دارد و رئیس کمسیون نمی‌تواند نسبت به تشکیل کارگروه راساً اقدام کند.

فتحی همچنین در پاسخ به عملکرد نسبتاً ضعیف فراکسیون امید در انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس، خاطرنشان کرد: هیات‌رئیسه کمیسیون‌های تخصصی، آن‌چنان جایگاهی ندارند که بگوییم در صورت از دست دادن آن، فاجعه رخ داده است.

در انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون قضایی شرکت نکردم

او با تاکید بر برگزاری غیرقانونی انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی، اعلام کرد: به هر حال حقوق خوانده‌ایم و نمی‌توانیم به امری غیرقانونی است، مشروعیت دهیم. این اقدام حتی با سوگندی که خورده‌ایم در تعارض است و فارغ از آن اعتبار علمی ما که در طول این سال‌ها با سختی به دست آورده‌ایم، لطمه می‌زند و بنده نیز به همین دلایل، از شرکت در انتخابات کمیسیون حقوقی و قضایی خودداری کردم.

این عضو فراکسیون امید با اشاره به برخی از اهداف این فراکسیون در مجلس گفت: اگر فراکسیون امید بخواهد در بحث‌های کلان مملکت، مسائل مهم و زیربنیایی کاری انجام دهد، باید طرح اساسی ارائه کند و با دقت‌نظر برای حل مشکلات مردم در قالب طرح اقدام کند. بی‌شک انجام کار دقیق، علمی و مبتنی بر کار کار‌شناسی، مهم‌ترین وظیفه فراکسیون امید است.

نگاه‌های منطقه‌ای و قومیتی آفت بزرگ همه مجالس است

فتحی در پایان تصریح کرد: از طرفی، باید مردم را به واقعیت‌های مجلس آگاه کرد. این نگاه‌های منطقه‌ای و قومیتی آفت بزرگی است که برای تمام مجالس بوده و اگر خدایی ناکرده مجلس دهم نیز به آن گرفتار شود، جای نگرانی است. با این حساب، باید در راستای ارتقای بینش سیاسی مردم تلاش کنیم که این مسئله نیاز به همکاری و نقش‌آفرینی جدی ازسوی رسانه‌ها دارد.

کد خبر : ۳۸۶۵۴۳