خبرگزاری کار ایران

نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو با ایلنا:

مسائل جناحی و روابط، جایگزین تخصص در انتخاب اعضای کمیسیون‌هاست

نماینده اصلاح‌طلب مردم اهواز در مجلس دهم با انتقاد از نحوه تعیین اعضای کمیسیون‌های تخصصی، گفت: شاهد بودیم که یکی از نمایندگان با مدرک دکترای انرژی و سابقه کار ۱۶ ساله در کمیسیون انرژی مجلس، از حضور در این کمیسیون بازماند اما یکی از نمایندگان روحانی مجلس در کمیسیون حضور یافت.

جواد کاظم‌نسب الباجی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با انتقاد از نحوه تعیین اعضای کمیسیون‌های تخصصی گفت: ساز و کار انتخاب اعضای کمیسیون‌ها بنابر آیین‌نامه داخلی از این قرار است که در ابتدا ۱۵ شبعه تشکیل می‌شود و اعضای هر شعبه، رئیس آن شعبه را برمی‌گزینند.

نماینده مردم اهواز در مجلس دهم ادامه داد: پس از آن این ۱۵ رئیس‌شعبه به همراه نواب رئیس مجلس برای کمیسیون‌هایی که متقاضی آن‌ها، بیش از حدنصاب تعیین شده در قانون است، تصمیم‌گیری می‌کنند.

او گفت: باتوجه به این‌که بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس، حداکثر تعداد اعضای هر شعبه ۲۳ نفر است و از نمایندگان از برخی از کمیسیون‌ها بیش از سایر کمیسیون‌ها استقبال کرده و تعداد متقاضیان تعدادی از کمیسیون‌های تخصصی از حدنصاب ۲۳ نفر عبور کرده، جلسه‌هایی باحضور روسای شعب ۱۵گانه و نواب رئیس برگزارشد تا درخصوص نمایندگان متقاضی حضور در این تعداد از کمیسیون‌ها، تعیین تکلیف شود.

مسائل جناحی و روابط دوستانه جایگزین تخصص و تجربه

نماینده اهواز در مجلس دهم با انتقاد از رویه تعیین تکلیف کمیسیون‌هایی که با متقاضیان بیش از حد نصاب روبرو بودند، یادآور شد: متاسفانه بحث‌های جناحی و سیاسی و همچنین روابط دوستانه و پشت پرده، جای معیارهایی که در قانون تعیین شده را گرفتند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم اضافه کرد: درحالی که بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس، تخصص، تجربه و تحصیلات به‌عنوان معیار حضور نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی درنظر گرفته شده، امروز شاهد بودیم که هر کسی که رابطه بهتری با روسای شعب و هیات‌رئیسه داشت، موفق شد در کمیسیون موردنظر خود حضور یابد و دیگران از این مهم بازماندند.

نحوه انتخاب اعضای کمیسیون‌ها در جلسه با نواب‌رئیس

او همچنین با انتقاد از نحوه بررسی درخواست متقاضیان حضور در کمیسیون‌های تخصصی، اعلام کرد: شیوه کار این است که روسای شعب ۱۵ گانه و یکی از نواب رئیس مجلس، در جلسه‌ای حاضر می‌شوند. سپس نمایندگانی که متقاضی حضور در کمیسیون مربوطه هستند، یک به یک وارد اتاق شده و در حدود ۲ دقیقه به سوال‌هایی که از سوی نائب‌رئیس مجلس و ۱۵ رئیس شعبه مطرح می‌شود، پاسخ می‌دهند و درنهایت میان خودشان رای‌گیری می‌کنند و برای نمایندگان درخصوص حضور در کمیسیون‌های تخصصی تعیین تکلیف می‌کنند. اما نتیجه این است که من که تخصص دارم، تایید نمی‌شوم اما کسی که تخصص و تجربه ندارد، تایید می‌شود.

دکترای انرژی از حضور در کمیسون انرژی بازماند/ روحانی نماینده جنوب به کمیسیون رفت!

کاظم‌نسب در پایان با اشاره به برخی از این موارد تبعیض‌آمیز گفت: متاسفانه شاهد بودیم که یکی از نمایندگان با مدرک دکترای انرژی و سابقه کار ۱۶ ساله در کمیسیون انرژی مجلس، از حضور در این کمیسیون بازماند، اما یکی از نمایندگان روحانی در یک از شهرهای جنوبی کشور موفق به حضور در این کمیسیون شد.

کد خبر : ۳۸۰۹۵۹