خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

مجلس دهم به‌دنبال تنقیح قانون است/ چندصدایی در فرهنگ باید تعطیل شود

سلحشوری تنقیح قوانین را ازجمله کارهای مجلس دهم دانست و گفت: در قانون اساسی با انواع قوانین ضدونقیض روبرو هستیم از همین رو نمایندگان در این دوره از مجلس سعی دارند با سامان‌دهی قانون مشکلاتی را که در حیطه فرهنگ و هنر با آن مواجه هستیم، برطرف کنند.

پروانه سلحشوری (نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی) با بیان اینکه نمایندگان مجلس در دوره دهم به مسائل فرهنگی و هنری اهمیت می‌دهند؛ به خبرنگار ایلنا گفت: به عقیده من؛ فرهنگ و هنر در جامعه دارای چهار بُعد است که شامل مردمی که طالب هنر هستند، هنرمندان،‌ رسانه‌ها و دولت و مجلس می‌شود.

او با اشاره به اینکه اتفاقات فرهنگی و هنری که در جامعه رخ می‌دهد؛ نشان از اهمیت هنر و فرهنگ در جامعه دارد، ادامه داد: قطعا رسانه‌ها با انعکاس اخبار این‌گونه مراسم و دیگر اتفاقات فرهنگی و هنری که در کشور برگزار می‌شود؛ می‌توانند مخاطبان را با مسائل فرهنگی و هنری جامعه آشنا کنند و باعث علاقه‌مندی بیشتر آنها شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به نقش مجلس در بهبود اوضاع فرهنگی کشور گفت: مجلس به عنوان قوه مقننه و ناظر بر اجرای قانون اساسی می‌تواند در بُعد قانونی، قوانینی را تصویب کند که به  پیشرفت مسائل فرهنگی در جامعه کمک کند.

سلحشوری تصریح کرد: مردم، رسانه‌ها، هنرمندان، دولت و مجلس چهارضلع جامعه هستند و می‌توانیم با همکاری هم جامعه‌ای منسجم برای پیشبرد اهداف فرهنگی داشته باشیم.

او تاکید کرد: قبل از هر اقدامی باید کارهای کارشناسی در حوزه هنر صورت بگیرد و با استفاده از تجارب کارشناسانی که در این زمینه تبحر و تخصص دارند؛ قوانینی را که به نفع جامعه و پیشرفت فرهنگ و هنر هستند؛ تصویب کنیم.

نماینده مردم تهران با اشاره به نقش وزارت ارشاد در توسعه فرهنگ و هنر گفت: هر چه جامعه نسبت به اتفاقات و مسائل فرهنگی و هنری تمایل بیشتری داشته باشند قطعا می‌توانیم از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنیم.

سلحشوری با بیان اینکه ما از لحاظ مذهبی دارای فرهنگ و هنری غنی هستیم، ادامه داد: باید برنامه‌ریزی‌های ما به گونه‌ای باشد که اوقات فراغت مردم صرف امور هنری و فرهنگی شود.

او افزود: سرمایه‌گذاری در زمینه فرهنگی یکی از اقداماتی است که لازم است بسترهای آن فراهم شود و مردم تشویق شوند تا مبالغی از سرمایه خود را برای سرمایه‌گذاری در این  بخش در نظر بگیرند چراکه این مسئله جامعه را به سوی یک جامعه فرهنگی سوق می‌دهد.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکلات بودجه در‌ بخش‌های فرهنگی کشور گفت: در برنامه‌ریزی‌هایی که برای بودجه بخش‌های فرهنگی صورت گرفته اگرچه بودجه تقریبا مناسبی به این بخش تخصیص یافته؛ اما قطعا بازهم برای انجام کارهای بهتر فرهنگی کم است.

سلحشوری ادامه داد: بهترین راه‌حل استفاده از بخش‌خصوصی و ورود آن در تمام زمینه‌ها ازجمله بخش‌های فرهنگی و هنری کشور است. قاعدتا یک دولت گسترده با بار مالی زیاد، فرهنگ و هنر ما را شکوفا نخواهد کرد و این سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی است که می‌تواند باعث شکوفایی کشور در همه عرصه‌ها ازجمله بخش‌های فرهنگی شود.

او درباره حمایت از بخش‌خصوصی نیز گفت: به عقیده من؛ فراهم کردن ابزارهای قانونی مناسب قطعا می‌تواند حمایت‌کننده خوبی از بخش‌خصوصی در زمینه سرمایه‌گذاری باشد و این ابزارهای قانونی تنها با استفاده از نظرات کارشناسان خبره در این زمینه فراهم خواهد شد.

نمایند مردم تهران در مجلس دهم اظهارکرد: حمایت از بخش‌خصوصی می‌تواند بسترهای لازم برای شکوفایی این بخش را فراهم کند تا بدون نیاز به دولت فعالیت خود را ادامه دهند البته ما هنوز در این زمینه با مشکلات بسیاری روبرو هستیم و برنامه‌ریزی‌ اساسی در این‌باره نداریم.

سلحشوری با ابراز تاسف از اینکه ما در کشور در مقوله فرهنگ با چند دستگی روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگ مانند دیگر حوزه‌ها در کشور، نهادهای مختلفی دخیل هستند و این باعث چندصدایی در این حوزه‌ها ازجمله بخش فرهنگ و هنر می‌شود که باید به آن پایان داد.

او ادامه داد: معتقدم با تشکیل کارگروه‌های مشترک و انجام کارهای کارشناسی و رسیدن به تفاهم و بیان نظرات و نگرش‌های بدون جانبداری؛ می‌توانیم امیدوار باشیم که در این عرصه پیشرفت‌هایی داشته باشیم.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه باید سامان‌دهی در زمینه فرهنگ و هنر کشور داشته باشیم، تصریح کرد: رویکردهای تفاهمی و تعاملی می‌تواند به ما کمک کند تا در نهایت تصمیمی را که خیر جمعی دربردارد، انتخاب کنیم چراکه مهم این است در تصمیم‌گیری‌ها در نهایت آنچه به نفع جامعه است، اتخاذ شود.

سلحشوری یکی از کارهایی که قرار است در مجلس دهم به آن پرداخته شود را تنقیح قوانین موجود و قانون اساسی دانست و گفت: در حال حاضر ما در قانون اساسی با انواع قانون‌های ضدو نقیض روبرو هستیم از همین رو نمایندگان در این دوره از مجلس سعی دارند با سامان‌دهی این قانون‌ها؛ مشکلاتی را که در حیطه فرهنگ و هنر با آن مواجه هستیم برطرف کنند.

او با بیان این مطلب که نمایندگان در مجلس دهم قصد دارند کار کنند، ادامه داد: اتخاذ قوانین مفید و کارآمد بدون بحث‌های کارشناسی میسر نیست. از همین رو  باید در مرکز پژوهش‌های مجلس کارهای کارشناسی صورت گیرد و همچنین از ورازت ارشاد نظرخواهی کرد و برآیند این نظرها کارشناسی شود تا در نهایت یا به صورت قوانین جدید  درآید یا با تنقیح قوانین گذشته، ‌قانون‌های کارآمد را حفظ و قوانینی را که مخل هستند از گردونه حذف کنیم.

کد خبر : ۳۷۷۰۲۱