خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نشست خبری /مشروح/

پیام رسمی از فراکسیون امید به من داده نشد/ نظر شورای نگهبان به بعد از انتخابات تسری ندارد

رییس مجلس نهم گفت: امیدوارم از تجربه‌های مجلس نهم در دوره مجلس دهم استفاده شود تا مسائل اصلی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی لاریجانی در نشست خبری خود که در محل ساختمان مشروطه برگزار شد، با تشکر از اصحاب رسانه که در چهار سال گذشته اطلاع‌رسانی مفیدی از پارلمان داشتند، گفـت: حدود ۱۱۰ سال قانونگذاری در کشور داشتیم که حدود ۱۰۰۴۹ تصویب شده است که ۵۰۸۵ قانون آن قبل از انقلاب و ۱۵۲۵ قانون در فصل شورای انقلاب و ۲۹۳۹ قانون مربوط به مجالس نه‌گانه بوده است.

مسئله اقتصادی اولویت مجلس نهم بود

رییس مجلس نهم افزود: در مجلس نهم ۶۹۷ طرح و لایحه به مجلس داده شد که۴۷ درصد لوایح و ۱۹ درصد طرح‌هاتبدیل به قانون شد که این یعنی تاکید مجلس نهم بر لوایح بود.

لاریجانی با بیان اینکه مجلس نهم تلاش کرد به موضوع اصلی که مسئله اقتصادی است بپردازد؛ خاطرنشان کرد: سهم قوانین اقتصادی بیش از ۳۰درصد قوانین بود و رتبه بعد، قوانین اجتماعی بود.

او با بیان اینکه در مجلس تلاش شد زمینه رفع مشکلات مردم با همکاری قوای دیگر؛ چه در دولت قبل چه دولت فعلی فراهم شود، گفت: تلاش همکاران ثمربخش بود و قوانین مهمی سامان داده شد. برخی قوانین روی زمین مانده بود؛ مثل اصل امر به معروف و جرم سیاسی که قانون نداشت که به شورای نگهبان ارسال شد.

رییس مجالش هشتم و نهم همچنین به قوانین ممنوعیت تفتیش عقاید و شنود اشاره و تصریح کرد: منع شنود و امر به معروف نیز ضابطه‌مند شد تا آرامش مردم بهم نخورد. از ابتدای مجلس نهم بحث بر این بود که برای خلاءها تلاش کنیم.

لاریجانی تصریح کرد: امیدوارم از تجربه‌های مجلس نهم در دوره مجلس دهم استفاده شود تا مسائل اصلی مورد توجه قرار گیرد.

مجلس نهم، مجلس هم‌افزایی بود

رئیس مجلس نهم در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر درباره ارزیابی مجلس نهم گفت: مشی این مجلس بیشتر حفظ آرامش با نگاه هم‌افزایی بود. ما نباید در مجلس سایش‌های بی‌جهت ایجاد کنیم که مسائل اصلی به حاشیه برود.

او افزود مصوبات اقتصادی مثل بهبود فضای کسب و کار مهم‌ترین مصوبات مجلس نهم بود که در آینده تاثیر آن مشخص می‌شود و یک ریل‌گذاری برای آینده بود و امیدواریم با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در این زمینه در مجلس دهم نیز به مسائل اقتصادی توجه شود.

انتصاب افراد در مشاغل حساس شتاب‌زده نبود

لاریجانی در پاسخ به سوالی در خصوص طرح انتصاب افراد به مشاغل حساس که دیروز در مجلس تصویب شد و اینکه دولت معتقد است نظرش درباره این طرح بیان نکرده است، با بیان اینکه این طرح آنقدر هم شتاب‌زده نبود، گفت: این طرح به مدت پنج شش ماه در مجلس مطرح بود و بعد از اینکه برخی اشکالات بر آن وارد شد،  این طرح به کمیسیون رفت

او افزود: ایرادی که نمایده دولت گرفت این بود که من در کمیسیون حضور نداشتم، اما او در صحن مجلس حضور داشت.

صحبت‌های یک نماینده درباره زنان تکذیب شد و عذرخواهی کرد

خبرنگار روزنامه شرق با انتقاد از فاصله بین نمایندگان و خبرنگاران از رئیس مجلس با طرح سوالی از لاریجانی پرسید، حفظ جایگاه نمایندگان بر عهده هیات رئیسه مجلس است، اما یکی از نمایندگان مجلس نهم که رای مجلس دهم را به دست آورده است صحبت‌هایی کردند که به شأن مجلس و نمایندگان زن توهین شده بود اما شما واکنش مناسبی نداشتید که لاریجانی در پاسخ به او گفت تا جایی که می‌دانم ایشان تکذیب کرده است و اگر سهوا حرفی زده و عذرخواهی کرده است باید صحبت او را بپذیریم.

امیدواریم صحنه از حضور ترویست‌ها خلوت شود

خبرنگاری در مورد نقش ایران در فلوجه و عراق پرسید و گفت آیا درگیری‌ها منجر به خروج تروریست‌ها از این منطقه خواهد شد که رییس مجلس پاسخ داد: امیدواریم تلاش‌های انجام شده صحنه را از حضور تروریست‌ها خلوت‌تر کند.

مشکل بلندگو در جمهوری اسلامی حل نمی‌شود

لاریجانی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به مشکل بلندگوی محل برگزاری نشست خبری به مزاح گفت: البته این بلندگو هم مشکل دارد و گویی مشکل بلندگو در جمهوری اسلامی حل نمی‌شود.

شرایط مجلس نهم از لحاظ منطقه‌ای و بین‌المللی سخت بود

رییس قوه مقننه در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران که مجلس نهم را در برهه‌های حساس حائز تصمیم‌های مهمی خواند و پرسید چه مولفه‌هایی باعث شد این مواضع اتخاذ شود و چگونه این روند در مجلس دهم ادامه می‌یابد، گفت: مجلس بر حسب شرایط تصمیم می‌گیرد. شرایط ما در مجلس نهم از لحاظ منطقه‌ای و بین‌المللی سخت بود.

او ادامه داد: هم مسائل بین‌المللی در میان بود که مجلس باید تصمیم می‌گرفت و هم بحران‌های منطقه‌ای که این تصمیم‌ها باید در زمان مورد بررسی قرار بگیرد. حضور مستمر مجلس در تصمیم‌گیری بجا بود که این انتظار در آینده هم هست.

در مورد اقدام طرف‌های غربی ساکت ننشسته‌ایم

لاریجانی در پاسخ به خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه قانون اقدام متقابل ایران در اجرای برجام  الزاماتی را تعیین کرد؛ ضمن اینکه مقام‌های دولتی بدون استثنا اعلام می‌کنند برجام از طرف آمریکا نقض شده است، با توجه به تاکید رهبری مبنی بر اینکه ما چیز محرمانه‌ای از  مردم نداریم، اولین اقدامی که باید طرف ایرانی انجام دهد چیست، که لاریجانی گفت: موارد نقض را بفرمایید.

خبرنگار به برداشت دو میلیارد دلار یا قانون ویزا و ارتباط شرکت‌های اروپایی با ایران اشاره کرد که لاریجانی پاسخ داد: در مورد سوییفت مشکل برداشته شده و مشکلی نیست. بانک‌های خرد کار خود را انجام می‌دهند. بانک‌های بزرگ قدری مشکل دارند که ممکن است با روح برجام سازگار نباشد، البته ما هم ساکت ننشسته‌ایم و پیگیری‌هایی از طرف وزارت امور خارجه شده که این مسائل رفع شود.

تلاش می‌کنیم زمینه ایجاد انجام فرایض دینی مردم فراهم شود

رییس قوه مقننه در پاسخ به سوالی در مورد مسئله حج و اقدامات ایران و مجلس، اظهار داشت: امیدوارم گروهی که از ایران رفتند، مذاکراتی داشته باشند که بتوانند مسائل را حل کنند. ما در یمن و مسائل دیگر اختلافات جدی با عربستان داریم، اما مسئله حج خارج از این موضوعات است و یک مسئله اسلامی است و باید سعی کنیم فضایی به وجود بیاید که مردم بتوانند فرایض خود را انجام دهند.

با عارف سلام و علیک داریم اما گفت‌وگویی نداشتیم

او در پاسخ به این سوال که با توجه به مطرح بودن نام شما در کنار آقای عارف آیا شاهد رقابت جدی میان شما دو نفر خواهیم بود یا به تعامل خواهید رسید، گفت:   خیلی در مورد این مسائل حساس نباشید دو روز صبر کنید مسائل مشخص می‌شود. ساختار داخلی مجلس دموکراتیک است، همه توجه کنیم از این ساختار عدول نکنیم در داخل مجلس نمایندگان خبره‌اند و نباید حس کنند از بیرون به آنها فشاری وارد می‌شود.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا گفت‌وگویی میان شما و عارف برای موضوع ریاست مجلس انجام شده است، عنوان کرد: گفت‌وگویی انجام نشده است. ما با هم سلام و علیک داریم و رفیق هستیم.

برای حس آثار تصمیم‌های سیاست خارجی باید وفاق داشت

رئیس مجلس نهم در پاسخ به سوال روزنامه دنیای اقتصاد در خصوص اظهارات کارشناسان مبنی بر اینکه  فرصت‌شناسی در برخی مقاطع سرنوشت مطلوبی را رقم می‌زند و عدم استفاده از این فرصت‌ها هم شرایط را از بین می‌برد و اینکه این گزاره با شرایط بعد از بر جام هماهنگی دارد و باید اجماعی در خصوص استفاده از این فرصت‌ها وجود داشته باشد، گفت: حرف درستی می‌زنید؛ ما زمانی که یک فعالیت سیاسی را در داخل یا خارج انجام می‌دهیم باید برای اینکه آثار آن را حس کنیم، وفاق داشته باشیم.

او افزود: قبل از رسیدن به توافق برجام در موضوع هسته‌ای، مناقشه‌هایی وجود داشت، اما بعد از آن باید کشور بهره آن را ببرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه باید فضای کسب و کار را تسهیل کنیم و سرمایه‌گذاری ها را آسان کنیم، گفت:  وفاق در ایران نتیجه وجود ولی فقیه است که همه آرای مختلف را زیر چترش قرار داده‌است. در کشورهای منطقه بهم‌ریختگی سیاسی هست، اما در کشور ما با رهبری هوشمند تمام این اختلافات حل شده است و این نتیجه حضور رهبری است.

نتایج انتخابات نشان داد مردم به آرامش نیاز دارند

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره پیروزی لیست امید تصریح کرد: مردم در همه انتخابات به دنبال آرامشی هستند که بتوانند مشکلات خود را حل کنند. اگر داخل  یا بیرون پارلمان تنش باشد، مشکلات کشور حل نخواهد شد، اما به نظرم نتایج انتخابات نشان داد مردم آرامشی می‌خواهند که بتوانند این مشکلات کشور را حل کنند.

بخاطر درخواست مراجع از قم آمدم

لاریجانی در نشست خبری خود که در پایان عمر مجلس نهم در محل ساختمان مشروطه برگزار شد، در پاسخ به سوال ایلنا، مبنی بر اینکه نتایج انتخابات قم با دیگر شهرها متفاوت بود و دو چهره از جریان پایداری به مجلس دهم راه یافتند، با توجه به این مسئله تاثیر حضور شما در لیست امید چگونه بود، گفت: خیلی تاثیری مهمی ندارد، بافت‌های شهرهای مختلف متفاوت هستند.

مراجع تقلید نظرشان بود که بنده از قم بیایم. سال‌ها در قم زندگی کرده‌ام، لذا این موضوع اینطور بود که ظرف مناطق مختلف متفاوت است و شرایط منطقه‌ای است و باید با این دید به موضوع نگاه کرد.

رهبری موافق تندوری نیستند

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دو روز پیش رهبری گفتند جلسات را با هیاهو بهم نریزید، با توجه به این مسئله تکلیف پرونده قم چه شد، گفت: از سرنوشت آن پرونده خیلی خبر ندارم لذا مثبت بیندیشیم بهتر است. از گذشته می‌دانستم رهبری انقلاب موافق این رفتارها نیستند و دو روز قبل با صراحت  آن را بیان کردند.

لاریجانی ادامه داد:  یکی از نکات تربیتی که رهبری به معلمان فرمودند این بود که یاد بدهید، تحمل دیدگاه مخالف را داشته باشیم. همه ما هم‌سرنوشت هستیم و نظر یک فرد را ممکن است بد بدانیم اما لزومی ندارد طوری رفتار کنیم که بدتر شود.

مگر تا حالا پاسخ غیرمنطقی می‌دادیم!؟

رییس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او خواست به طور منطقی به دو کار ماندگار خود در مجلس اشاره کند، گفت: اینکه فرمودید ما باید پاسخ منطقی بدهیم، انگار تا الان ما پاسخ غیر منطقی می‌دادیم.

حضور عقاید مختلف نقطه قوت مجلس است

او اضافه کرد: ما سال ۹۱ و آغاز مجلس نهم عقاید مختلفی را در کشور و مجلس داشتیم و این نقطه قوت کشور ماست. مشی‌ای که ما دنبال کردیم فضای میانه‌روی در مجلس بود برای اینکه مسائل کشور را بهتر حل کنیم. فکر می‌کنم خیلی از عزیزان هم به این روش علاقه داشتند؛ بر همین اساس با روی کار آمدن دولت جدید هم مجلس همکاری خود را با دلت هم در رای اعتماد هم در  کارهای مهم‌شان دنبال کرد.

او گفت بنابراین این مشی را مشی درست کشور می‌دانیم و فکر می‌کنم از این پس هم باید به این مشی توجه کنیم؛ یعنی شرایط کشور ایجاب می‌کند از افکار مختلف استفاده کنیم  و میانه روی می‌تواند کمک کند که سرمایه‌های انسانی اهمیت دهیم‌‌.

تلاش می‌شود موضوع آلودگی هوا در مجلس دهم خاتمه داده شود

او با اینکه تهران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام است، گفت: تهران جدا از بقیه جاها نیست و ما مشکلی در کشور داریم و آن حجم مهاجرت از روستا به شهر است؛ به طوری که الان ۲۷% ار مردم در روستاها هستند.  در گزارشی در مورد ۴۰ سال آینده این بود که باید در چهل سال بعد چیزی حدود ۴۰% در روستاها ساکن باشند در حالی که الان در ایران ۲۷% در روستاها هستند. یکی از مسایل حاشیه‌نشینی است و ما گفت‌و‌گپ‌های متفاوتی در این‌خصوص داشتیم. مسئله بعدی آلودگی هواست که ما جلسات متعددی داشتیم که متولی این موضوع را بیابیم. فکر می‌کنم این کار هم در  اواخر کارش هست که سامان به هوای تهران بدهیم و فکر می‌کنم در مجلس بعد به این موضوع خاتمه داده شود.

مجلس دهم در موضوع سیاست خارجی هم تفاوتی با مجلس نهم ندارد

او در پاسخ به سوالی مبنی بر طرح‌های مهمی در مجلس نهم تصویب نشد؛ مثل حمایت از شش میلیون از کارافتاده، اصلاح‌قانون انتخابات، مبارزه با فساد، اصلاح‌ قانون یارانه‌ها و ... گفت: همه اینها می‌تواند در اولویت مجلس آینده قرار بگیرد. در موضوع سیاست خارجی هم مجلس دهم تفاوتی با مجلس نهم نخواهد داشت، چون در یک دوره تاریخی زندگی می‌کنیم.

او به وضعیت منطقه اشاره و تصریح کرد: مثل گذشته باید تلاش کنیم تا آرامش در منطقه ایجاد شود.

دولت در مسائل اقتصادی باید بیشتر تلاش کند

رئیس مجلس نهم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فارغ از همه مسائل سیاسی یکی از دغدغه های مردم مسائل اقتصادی است، سه سال از دولت می‌گذرد و هنوز مشکلات رکود و بیکاری وجود دارد، به نظر می‌رسد دولت دچار بی‌برنامگی است و نزدیکی برخی نمایندگان مجلس بعدی به دولت می‌تواند موجب این شود که این نمایندگان چشم بر خواست عمومی مردم ببندند، گف:ت فکر میکنم حرف درستی است که مسئله رکود جدی است و ما باید موتور تولید را تقویت کنیم و این بزنگاه تغییر در کشور است. از این جهت دولت باید سریع‌تر کار کند، اما با توجه به تاکیدهای رهبر در مورد اقتصاد مقاومتی و طراحی ستادی از سوی دولت برای این منظور در کل نگاهم به آینده مثبت است. ما از شرایط سختی عبور می‌کنیم و باید مجلس دولت را در این تغییرات حمایت کند.

به تضارب آرا در مجلس باید افتخار کرد

لاریجانی افزود: اینکه فرمودید در مجلس، آرا مختلف است این حسن است و باید افتخار کنیم به اینکه همه صداها در مجلس شنیده می‌شود. این موضوع برای یک دموکراسی دینی خوب است که جریان‌های سیاسی در کشور صدایشان در مجلس شنیده شود.

او ادامه داد: فکر می‌کنم نمایندگان به سوگندی که در ابتدا می‌خورند و شرعی است، پایبندند. این دسته‌بندی‌ها درکشور در داخل مجلس آنقدر محکم نیست که فرد را از اختیار خودش خارج کند.

پیام رسمی از فراکسیون امید به من داده نشد

رییس قوه مقننه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد که گفته بود بعضی از نزدیکان جنابعالی از طریق لیست امید وارد مجلس شدند، اما جنابعالی وقتی برای حضور در این فراکسیون تعیین نکرده‌اید و حاضر به تعامل با آنها نیستید، گفت: پیامی به من داده نشد. افراد مختلف ممکن است در دفتر من بگویند می‌خواهند صحبت کنند، اما پیامی رسمی به من داده نشد و معمولا در 9 دوره مختلف مجلس در بیرون مجلس تصمیم‌گیری نمی‌شود، اما من به راهکارهای درون مجلس اعتقاد دارم.

داستان‌سرایی می‌کنند

لاریجانی در پاسخ به توافق بر سر سایر کرسی‌ها به جز ریاست مجلس گفت: از این داستان‌سرایی‌ها زیاد انجام می‌شود.

عقلانیت مجلس دهم اجازه حاشیه‌سازی در پارلمان را نمی‌دهد

او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که  در آستانه مجلس دهم دغدغه هایی هست که حاشیه‌هایی مجلس ششم در مجلس دهم تکرار شود، گفت: ارزیابی من این نیست که این مجلس شباهتی به مجالس دیگر دارد. ما نباید از این تمثیل‌ها استعفاده کنیم و فکر می‌کنم عقلانیتی بر این مجلس حاکم  هست باعث می‌شود نمایندگان وقتشان را صرف حاشیه‌سازی‌ها نکنند. برداشت من از مجلس آینده این است که حرکت مثبتی به دور از این تنش‌ها خواهد داشت.

مانعی برای حرکت مجلس دهم نمی‌بینم

لاریجانی در پاسخ به این سوال که مهترین چالش‌های پیش روی مجلس دهم چیست، گفت: نگاهم  به مجلس دهم مثبت است و مانعی برای حرکت مجلس دهم نمی‌بینم. افرادی که انتخاب شدنده‌اند فرهیخته‌اند و اگر نظراتشان با هم تفاوتی دارد، می‌توانند با گفت‌وگو آن را حل‌و‌فصل کنند.

ترورریست‌ها از فرصت آتش‌بس در خان‌طومان سوءاستفاده کردند

رییس نهاد قانونگذاری کشورمان در مورد حملات خان‌طومان و در مورد اینکه آیا اخباری از اسرای ایرانی وجود دارد، گفت: رسانه‌ها به این مساله دامن زدند؛ برخی از این اخبار خیلی دقیق نبود، البته در اینکه تروریست‌ها از فرصت آتش‌بس استفاده کردند و سلاح وارد کردند، شکی نیست. بعد از آن ذهن‌ها درگیر این شد که تروریست‌ها از فرصت آتش‌بس سوءاستفاده می‌کنند که این در رایزنی‌های بعدی و عملیات میدانی تاثیر گذاشت.

استراتژی مجلس وظیفه جمعی نمایندگان است، نه رییس مجلس

لاریجانی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه برنامه او برای مجلس فعلی چیست، گفت: به طور طبیعی تصمیم‌های در ظرف زمانی خود گرفته می‌شود. آنچه مردم طلب می‌کنند حل مشکلات اقتصادی است. ما از نظر تصمیم‌های منطقه‌ای تصمیم درستی گرفتیم و دقیق‌ترین استراتژی را در منطقه داشتیم. آنچه ضعف کشور ماست بهره‌مندی از یک اقتصاد فزاینده است. حتما هم‌افزایی سیاسی می‌تواند به ما کمک کند. ضرورت زمانی اقتضا می‌کند از حواشی بپرهیزیم و تصمیم‌های اقتصادی را اجرایی کنیم.

لاریجانی تاکید کرد: استراتژی در مجلس را نباید رئیس مجلس بدهد و نمایندگان آن را در یک کار جمعی درون کمیسیون‌ها تعیین می‌کنند.

در مورد نظر اصلاح‌طلبان نسبت به خودم بی‌تقصیرم

رییس نهاد قانونگذاری کشور در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر رویکرد اصلاح‌طلبان نسبت به او بعد از  انتخابات مجلس دهم و احتمال حضور نمایندگان در چند فراکسیون به طور همزمان،  گفت: من در خصوص نظر اصلاح‌طلبان نسبت به خودم بی‌تقصیرم. بنده مسیری که داشتم را طی می‌کنم ولی اگر دیگران نظرات متفاوتی دارند، از خودشان بپرسید.

او ادامه داد: اینکه در مجلس می‌شود در چند فراکسیون حضور داشت یا نه، بعضا دیده شده است، اما توجه داشته باشید فراکسیون‌ها در مجلس، شکل جدید می‌یابند و افراد متناسب با شرایط مجلس در داخل فراکسیون‌ها حاضر می‌شوند. گاهی فراکسیون‌های تخصصی وجود دارد که افراد ضمن خصور در فراکسیون‌های سیاسی می‌توانند در آن حاضر شوند و این فراکسیون‌های سیاسی معمولا نمایی از احزاب خارج از مجلس نیستند.

تابلو زیاد داریم، اما حزب ریشه‌دار نداریم

رییس قوه مقننه در مورد نقش احزاب و گروه‌ها در مواردی مثل انتخابات و در مورد مجلس آینده گفت: در کشور ما احزاب ریشه‌دار به معنای واقعی وجود ندارد. تابلو زیاد داریم، اما احزاب قوی مثل حزب جمهوری اسلامی نداریم. مواقع انتخابات احزاب لیست می‌دهند که این کار بیشتر شکار کاندیداهاست و برنامه قوی برای تربیت افراد در احزاب نیست. اگر بتوانیم در مجلس به این فکر کمک کنیم، در واقع به ارتقای جایگاه احزاب کمک کرده‌ایم که البته احزاب هم باید کمک کنند در این رابطه باید کمک‌های تعاملی وجود داشته باشد.

توضیح در مورد قوانین مجلس نهم

او در خصوص مهمترین مصوبه فرهنگی مجلس نهم و اولویت فرهنگی در مجلس دهم گفت: در مجلس نهم روی دو سه موصوع کار شد که یکی به قانون تبدیل شد و یکی در بین راه دچار مشکل شد و دوتا ماند. یکی امر به معروف بود که تبدیل به قانون شد اما آنکه وسط راه پنچر شد، مساله مساجد بود که همچنان مشکلاتش باقی ماند. بخشی هم که ماند قانون صداوسیما بود که مفصل بود و من با توجه به تجربه خودم می‌گفتم آنقدر مفصل نیازی به قانونگذاری نیست. یکی هم راجع به قانون جامع برای رسانه‌ها بود که روی آن کار شد ولی به صحن نیامد و می‌شود در مجلس دهم به آن پرداخت.

نظر شورای نگهبان به بعد از انتخابات تسری نمی‌یابد

لاریجانی در پاسخ به سوالی در خصوص بحث بررسی صلاحیت‌ها و اتفاق بی‌سابقه‌ای که در این مجلس افتاد که رد صلاحیت کاندیدای منتخب اصفهان بود، گفت: ما باید به نظام‌های قانونی در کشور پاییند شویم، البته رای خودم این است که قانون برای اظهار نظر شورای نگهبان زمان گذاشته و نمی‌تواند به بعد از انتخابت تسری بیابد، اما تفسیر شورا از نظارت متفاوت است.

او ادامه داد بنده این قضیه را یا مقام معظم رهبری هم مطرح کردم و استدلالم را گفتم و این تفاوت نظر من با شورای نگهبان است. از هیات نظارت خواستیم که اظهار نظر کند اما نطر آنها به شورای نگهبان نزدیک بود و ساز و کار این بوده است

لاریجانی افزود اما این مساله  درمجلس بعدی بررسی می شود . منتها شورای نگهبان تفسیر متفاوتی دارد و باید در آینده به آن سامان داد.

تقاضایی نداشتم کسی مرا در لیستی بگذارد

رییس نهاد قانونگذاری در پاسخ به این سوال که شما را در لیست امید قم قرار داشتید اما بعد از انتخابات به کسانی نزدیک شدید که دست به تخریب شما زدند، گفت: تقاضایی نکردم کسی مرا در لیستی قرار دهد؛ نه امید نه غیر  امید.  من مستقل در انتخابات آمدم، پس حسابی با هم نداریم. مشی ما این بود در فضای فعلی کشور با عقلانیت و میانه‌روی باید فضای کشور را مدیریت کرد.

لاریجانی افزود: مناقشات تاریخی در زمان حال به حل مسائل کشور کمک  نمی‌کند. در حل مسائل کشور باید هم‌افزا شویم. ما مشی روشنی داریم و هر کس آن را قبول داشته باشد، از هر گروهی باشد مورد همکاری و علاقه ماست.

فقط گزارش تفحص بنیاد شهید و منطقه آزاد قرائت نشد

رییس قوه مقننه در خصوص تحقیق و تفحص‌های مجلس نهم و انتقادهای برخی نمایندگان از نتیجه این تحقیق و تفحص‌ها و ممانعت هیات رئیسه در این تحقیقات گفت: ابزارهای مختلفی برای نظارت در آیین‌نامه وجود دارد که باید به موقع استعفاده شود. از تحقیق و تفحص زمانی که ابزارهای دیگر نیست، باید استفاده کرد چون زمان‌بر و هزینه‌بر است؛ در حالی که گاهی از ماده ۲۳۶ آیین نامه می‌شود با هزینه کمتر استفاده کرد. منابع ما اقتضا می‌کند که این اندازه از این تحقیق و تفحص‌ها استفاده کنند. ما معمولا ۵ یا ۶ تحقیق و تفحص داشتیم. در این مجلس هم شش تحقیق و تفحص خوانده شد.  یکی دو تحقیق و تفحص انجام شد که خوانده نشد؛ یکی مربوط و به منطقه آزاد بود، یکی مربوط به بنیاد شهید که کمسیون‌ها هنوز اطلاعات لازم را نداده بودند و مسیر اینگونه بود که باید اول کمیسیون‌ها تایید کنند.

برای هرگونه تغییر کمک می‌کنیم

او در پاسخ به این سوال که آیا در دهمین مجلس شورای اسلامی تحولی ایجاد می‌شود و وزرایی که توانایی خدمت نداشتند، برکنار م‌ شوند یا خیر؛ گفت: برداشتی که من دارم این است که واقعا برای رونق تولید و چرخ اقتصاد باید شتاب را بیشتر کرد و اگر نیازی به تغییر وجود دارد آن را انجام دهیم. تغییر زمانی نتیجه می‌دهد که افراد با اندیشه بهتر کار خود را بکنند. اگر در دولت هم نیاز به این کار باشد، مجلس هم به آن کمک خواهد کرد.

در حال حاضر آمریکا اموالی در ایران ندارد

او در مورد طرح غرامت از آمریکا و اینکه آیا این طرح صرفا مقابله به مثل سیاسی است و اینکه اصلا آیا ما دارایی از آمریکا در کشور داریم که امکان مصادره اش باشد، گفت: قبلا هم یک همچنین تصمیمی گرفته شد بود و محاکم ما حکم‌هایی صادر کرده بودند. اینکه الان اموالی از آمریکا در کشور  باشد، خیر این گونه نیست، اما ممکن است در آینده زمینه‌هایی برای آن فراهم شود.

کد خبر : ۳۷۴۳۵۰