خبرگزاری کار ایران

آخرین تلاش‌های اصولگرایان برای حفظ ریاست مجلس؛

از توزیع دعوت‌نامه تا تلاش برای لغو جلسه‌های عصر در یک روز خوب

برگزاری همایش «فرآیند قانونگذاری، الزامات و راهکار» در ساختمان مجلس قدیم با حواشی جالب توجهی همراه بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، همایش «فرآیند قانونگذاری، الزامات و راهکار» درحالی از صبح امروز در ساختمان مجلس قدیم و با حضور ۲۷۲ نفر از منتخبان مجلس دهم برگزار شد که با حواشی جالب توجهی همراه بود.

سخنرانان همایش منتخبان مجلس

براین اساس، به غیر از سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله استادی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان، حجت‌الاسلام علیرضا امینی معاون منابع انسانی قوه قضاییه و عباس آخوندی وزیر راه، شاید مهمترین حواشی این همایش را باید در گعده‌های نمایندگان قدیم و تازه‌وارد مجلس در حاشیه مراسم جستجو کرد.

مصافحه نمایندگان با عارف و لاریجانی

در ابتدای این مراسم که از ساعت ۹ صبح برگزار شد، منتخبان مجلس دهم به نوبت به محمدرضا عارف و علی لاریجانی که در صدر مجلس نشسته بودند، سلام و احوال پرسی کردند که در نکته جالب توجه این بود که دقایقی پس از نمایندگان مشتاق مصافحه با رئیس مجلس نهم از دور او پراکنده شدند، گروهی دیگر از نمایندگان که اغلب از اصلاح طلبان مجلس نیز بودند، مشغول صحبت و احوال پرسی با عارف بودند.

اصرار اصولگرایان بر نشستن روی صندلی‌های ردیف نخست

بلافاصله پس از ورود نمایندگان به صحن علنی مجلس قدیم، چند تن از اعضای کمیته هفت‌نفره اصولگرایان خود را به ردیف نخست رساندند و تا پایان جلسه در نوبت صبح، حاضر به ترک صندلی‌شان نشدند.

براین اساس، حمیدرضا حاجی‌بابایی، امیرآبادی فراهانی، احمد سالک، سیدحسین نقوی‌حسینی و حمیدرضا فولادگر پنج نماینده‌ای اصولگرای مجلس نهم که به همراه عبدالرضا مصری و سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی کمیته هفت‌نفره اصولگرایان را تشکیل دادند، در نیم‌دایره ردیف نخست و در کنار محمدرضا عارف، علی لاریجانی و آیت‌الله استادی نشستند.

با این حال در جلسه عصر که برخلاف نشست صبح، اصولگرایان آن‌‌چنان سردماغ نبودند، خبری از اصرار این نمایندگان بر نشستن روی صندلی‌های جلو نبود و هر کدام در گوشه‌ای از سالن، چشم به راه دیگر نمایندگان بودند تا شاید به جمع‌شان رونقی بخشند!

درگذشت نماینده جنجالی مراغه پیش از رسیدن به پایتخت

همچنین خبر درگذشت محمدعلی حسین زاده، نماینده منتخب مردم مراغه و عجب شیر که پس از انتشار ویدئویی از سخنرانی جنجالی اش، پیش از آغاز به کار در مجلس، به سوژه رسانه ها تبدیل شده بود، نمایندگان و به ویژه اصحاب رسانه را در بهت فرو برد.

به گزارش ایلنا، حسین زاده در این ویدئو با ادبیاتی نامتعارف و زننده گفته بود که درصورتی که پایش به مجلس باز شود، دمار از روزگار مسئولان درخواهد آورد.

گعده‌های نمایندگان اصلاح‌طلب و اصولگرا

در ادامه گعده‌های نمایندگان و صحبت‌های آنان در مقاطعی مانع از شنیدن صدای سخنران اصلی برنامه به حضار شد. این در حالی بود که حین سخنرانی وزیر بهداشت و درمان و هنگامی که او از مشکلات بهداشتی و درمانی در برخی شهرستان‌ها صحبت می‌کرد، برخی از نمایندگان تازه‌وارد سخنان او را قطع کرده و از مشکلات حوزه انتخابیه‌شان صحبت کردند.

توزیع دعوت‌نامه نشست بعدازظهر اصولگرایان در همایش صبح

با این حال، شاید یکی از مهمترین اتفاق های این همایش زمانی رقم خورد که احمد امیرآبادی فراهانی نماینده اصولگرای مردم قم و احمد سالک، دیگر برگزیده اصولگرای مردم اصفهان در مجلس دهم با حضور در میان نمایندگان به توزیع دعوت نامه نشست بعدازظهر پرداختند و بر این اساس امیرآبادی این دعوت نامه ها را میان عموم نمایندگان توزیع کرد و سالک نیز به توزیع دعوت نامه میان نمایندگان روحانی پرداخت.

در متن این دعوت نامه آمده است:

محضرمنتخب گرامی

 از خداوند متعال توفیق شما را در این ماه‌های مبارک و پر برکت خواستارم و ضمن تبریک توفیق آن عزیز در انتخابات مجلس شورای اسلامی با توجه به جایگاه مجلس که امام (ره) آنرا در راس امور قرار دادند و فرایند آغاز مجلس جدید و نیاز به مشورت و رایزنی باجناب عالی خواهشمند است با قبول دعوت در جلسه روز شنبه مورخ ۱۸ اردیبهشت ساعت ۱۵ شرکت فرمائید.

با آرزوی توفیق برای عزیزان

محمدعلی موحدی کرمانی

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز

تلاش نافرجام اصولگرایان برای لغو جلسات عصر

در حاشیه همایش «فرآیند قانونگذاری؛ الزامات و راهکار‌ها» برخی از نمایندگان اصولگرا و حامیان علی لاریجانی سعی داشتند برای لغو جلسه‌های نوبت عصر اصلاح طلبان و اصولگرایان امضا جمع کنند که با مخالفت منتخبان اصلاح طلب مجلس دهم، از تهیه این نامه جلوگیری به عمل آمد.

به گزارش ایلنا، به نظر می‌رسد اصولگرایان قصد داشتند با لغو جلسه نوبت عصر اصلاح طلبان به شرط ملغا شدن جلسه خودشان مانع از حضور اکثریت نمایندگان در نشست امروز پاستور شوند.

۱۷ از ۱۸؛ خالقی تنها بانوی غایب همایش منتخبان مجلس

از دیگر حواشی جالب توجه نشست صبح امروز منتخبان مجلس دهم، حضور ۱۷ نفر از نماینده زن مجلس دهم از میان ۱۸ برگزیده انتخابات بود.

بر این اساس، تنها نماینده زنی که درمیان دعوت شدگان به این همایش حضور نداشت، مینو خالقی منتخب سوم مردم اصفهان بود و این درحالی است که به گفته محمدرضا تابش، از خانم خالقی برای حضور در همایش بعدازظهر اصلاح طلبان و همچنین ضیافت شام امشب ریاست جمهوری دعوت به عمل آمده است.

آغاز نشست علنی اصولگرایان پس از یک‌ساعت جلسه غیرعلنی

درحالی که بنا بود از ساعت ۱۵ جلسه فراکسیون اصولگرایان آغاز شود، اصولگرایان از ساعت ۱۴ به صورت غیرعلنی تشکیل جلسه دادند و سرانجام با حدود نیم ساعت تاخیر جلسه خود را آغاز کردند.

فیلی‌باستر لاریجانی برای افزایش تعداد اصولگرایان

در این مراسم که به دعوت آیت الله موحدی کرمانی صورت گرفته، علی لاریجانی بیش از یک ساعت سخنرانی کرد و این درحالی که در آغاز این نشست، تعداد نمایندگان حاضر درحدود ۹۰ نفر بود، در پایان سخنرانی لاریجانی که به‌نوعی در حکم فیلی‌باستر برای افزایش حضار بود، عزت‌الله یوسفیان‌ملا پشت تریبون رفت و مدعی شد که ۱۵۴ نفر برگه حضور در جلسه را امضا کرده و ۲۷ نفر نیز به صورت تلفنی تمایلشان برای حضور در این جلسه را اعلام کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، این درحالی بود که در نشست همزمان که به میزبانی محمدرضا عارف و با حضور نمایندگان اصلاح‌طلب در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد نیز عدد حاضران تا ساعت ۱۷ بیش از ۱۵۶ نفر اعلام شد و با توجه به عملکرد غیرشفاف اصولگرایان در شمارش حضار و از آن‌سو، ساز و کار روشن اصلاح‌طلبان، به نظر می‌رسد عدد حقیقی را باید نزدیک به آن‌چه ازسوی اصلاح‌طلبان اعلام شد، در نظر گرفت.

حضور علی مطهری در وقت‌های تلف‌شده

از دیگر حواشی جالب‌توجه نشست امروز اصولگرایان، حضور علی مطهری در دقایق پایانی این جلسه بود. مطهری که نتوانست خودش را به موقع به جلسه اصولگرایان برساند، پس از اتمام جلسه به خبرنگار ایلنا گفت که باتوجه به این‌که در زمان انتخابات در «لیست امید» حضور داشتم، اخلاقاً خود را متعهد به حضور در نشست آن‌ها دانستم ولی پس از اتمام آن جلسه، برای این‌که از حال و هوای نشست اصولگرایان هم باخبر شوم، به ساختمان مجلس قدیم آمدم.

ارجاع پرونده خالقی به هیات حل‌اختلاف رهبری و پایان یک روز خوب

در روزی که شاید بتوان از آن به‌عنوان یکی از جالب‌ترین روزهای کاری مجلس نام برد، خبر ارجاع پرونده مینو خالقی به هیات حل‌اختلاف زیرنظر رهبری که علی مطهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا مطرح کرد را باید به‌عنوان پایانی خوش برای یک روز سخت درنظر گرفت.

مطهری با اشاره آخرین وضعیت پرونده مینو خالقی، گفت: پرونده خانم خالقی به هیات حل اختلاف قوا زیرنظر رهبری ارجاع شده است.

او اعلام کرد: هیات حل اختلاف قوا پس از بررسی پرونده، نظر مشورتی خود را به رهبری اعلام می‌کند و ایشان تصمیم نهایی را اخذ خواهند کرد.

به گزارش ایلنا، روز نخست نبرد تن به تن اصلاح‌طلبان و اصولگرایان مجلس دهم درحالی به پایان رسید که هر دو گروه خود را برای راند دوم این رقابت نفس‌گیر که راس ساعت 8 صبح فردا ازسر گرفته می‌شود، آماده می‌کنند.

نبردی که در ظاهر برای تشکیل فراکسیون‌‌های مجلس دهم انجام می‌شود اما واقع امر این است که نشستن بر روی کرسی ریاست و هیات‌رئیسه مجلس و کمیسیون‌های تخصصی، هدف اصلی آن است.

کد خبر : ۳۶۸۵۶۴