خبرگزاری کار ایران

یک‌اقتصاددان؛

تاچریسم ایرانی به شکاف طبقاتی دامن‌ زد/گرفتن مالیات از ثروتمندان؛ تنها راه توزیع عادلانه امکانات

asdasd
کد خبر : ۵۷۷۳۰۰

مهدی تقوی (اقتصاددان) عقیده دارد در صورتی که سیاست‌های پولی و مالی دولت برای سال ۹۷ تغییری نکند، مشکلات برای فرودستان تشدید خواهد شد.

مهدی تقوی(اقتصاددان و استاد دانشگاه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: مطابق قانون اساسی، تامین نیازهای بهداشتی و آموزشی عموم مردم، وظیفه دولت‌هاست؛ بنابراین در این رابطه دولت باید طوری هزینه کند تا نیازهای ضروری همه مردم تامین شود.

وی ادامه داد: اما رویکردی که دولت در بودجه سال ۹۷ دنبال کرده‌است این اجازه را نمی‌دهد که همه مردم به صورت یکسان به خدمات پایه‌ای بهداشتی و آموزشی دسترسی داشته باشند و با این وضعیت دور از ذهن نخواهد بود که گروه‌های آسیب‌پذیر، در تامین این نیاز‌ها با مشکل مواجه شوند.

تقوی افزود: روش درست و اصولی این است که دولت از تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای درآمد بالایی هستند، آنقدر مالیات بگیرد که بتواند به پشتوانه آن، امکان توزیع عادلانه و برابرِ خدمات بهداشتی و آموزشی را فراهم و نیازهای افراد کم درآمد را تامین کند.

وی افزود: این اتفاق، قطعا با رویکرد انقباضی که نویسندگان لایحه بودجه در برابر اکثریت مزدبگیردر پیش گرفته‌اند؛ نخواهد افتاد.

این اقتصاددان افزود: وضعیت فعلی شباهت زیادی با زمان شروع سیاست‌های تعدیل ساختاری در سالهای پس از جنگ و همچنین زمان  اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها در ابتدای دهه ۹۰ دارد که نمونه خارجی آن سال‌ها قبل با روی‌کار آمدن دولت مارگارت تاچر در انگلستان اتفاق افتاد.

وی با یادآوری اینکه در نتیجه اجرای سیاست‌های تاچریسم، مردم انگلستان شاهد ایجاد یک شکاف طبقاتی عمیق میان دارا و ندار بودند؛ ادامه داد: این سیاست‌ها باعث شد تا دریافت مالیات از ثروتمندان برای توزیع عادلانه امکانات در جامعه انگلستان متوقف و بزهکاری‌هایی اجتماعی افزایش یابد.

تقوی گفت: اقداماتی مانند گران‌کردن حامل‌های انرژی و کالاهای اساسی و ثابت نگهداشتن سقف مالیاتی برای مزدبگیران، تنها باعث افزایش سرعت اجرای سیاست‌های تاچریسم ایرانی خواهد شد که نتیجه آن چیزی غیر از توزیع نامتوازن ثروت و امکانات و فاصله افتادن بیشتر بین دهک‌های بالایی و پایینی جامعه نخواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز